domesticus
Trådstartare
Nu är hon här
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad grundar du det på? Att det dröjer några dagar till (bara intresserad av att höra teorin).Vissa är övertygade om att de stämmer, jag tycker det stämmer fifty-fifty typ. Viktigt att läsa av dem direkt. Det dröjer nog några till innan ditt sto fölar?
Mitt sista sto för året är på 332 idag. Inget juver ännu och bara lite släppta bäckenband. Behöver nog inte direkt oroa mig för att hon tänker föla ”i tid”. (Det gör hon aldrig )
Magisk bild Grattis!
Vad grundar du det på? Att det dröjer några dagar till (bara intresserad av att höra teorin).
Mjölktesterna visar när stoet är redo att föla (enligt de regler som vi människor satt upp för dem att följa) och de stämmer nästan till 100% när det gäller det. Problemet är bara att mjölktestet kan inte veta om hon tänker gå redo i ett dygn eller kanske 4 dygn eller varför inte 7? Eller göra sig färdig fort som fasiken och bli redo på nån timma, vilket är relativt ovanligt.
Testerna är en vägledning och i många fall kan de vara vettiga för att utesluta en nära förestående fölning. Oavsett om man mäter pH eller kalciumhalt så är de pålitliga i syfte att säga när mjölken är redo för fölning. Mer än så kan de ju liksom inte säga oss
Tack för ett trevligt svar, intressant teori…Jag hade rätt. Efter 237 st fölningar känner jag mig relativt erfaren så du behöver verkligen inte lägga tid på att förklara hur mjölktetrorna fungerar
Om man inte gillar ett svar man får kan man hoppa över det. Vill man svara bör man tänka på vilket tonläge man använder. Man kan säga ifrån på ett trevligt sätt också.Jag hade rätt. Efter 237 st fölningar känner jag mig relativt erfaren så du behöver verkligen inte lägga tid på att förklara hur mjölktetrorna fungerar
Om man inte gillar ett svar man får kan man hoppa över det. Vill man svara bör man tänka på vilket tonläge man använder. Man kan säga ifrån på ett trevligt sätt också.
/mod.
Om du tycker att något inlägg går över gränsen kan du anmäla det.Exakt så är det och gäller för alla eller hur?
Om du tycker att något inlägg går över gränsen kan du anmäla det.
/mod.
Men. Hon må vara vacker och alldeles fantastisk i sättet, men hon kom ut ordentligt krokig (windswept bak och med ett lite krokigt framben). Hon är nu 10 dagar gammal och hovis tyckte att vi kunde avvakta i ett par veckor innan vi fattade beslut. Hon har blivit klart bättre, ffa med det bakben som var kobent och med en utåtvinklad kota. Jag oroar mig dock lite över höger bak, där kotan fortfarande är både inåtvinklad och lutande. Senan är rakare, men är fortfarande vriden. Har skickat bilder och film till klinik som ska återkomma på måndag.
Hur skulle ni göra/tänka?
Visa bifogad fil 122458
Är den inte värre än det där hade jag avvaktat. Hur ser den ut i rörelse? Min har varit betydligt värre och börjar se ok ut. Min hovis tog lite fram men lät bak vara. De brukar stabilisera sig när de börjar få lite muskler.Men. Hon må vara vacker och alldeles fantastisk i sättet, men hon kom ut ordentligt krokig (windswept bak och med ett lite krokigt framben). Hon är nu 10 dagar gammal och hovis tyckte att vi kunde avvakta i ett par veckor innan vi fattade beslut. Hon har blivit klart bättre, ffa med det bakben som var kobent och med en utåtvinklad kota. Jag oroar mig dock lite över höger bak, där kotan fortfarande är både inåtvinklad och lutande. Senan är rakare, men är fortfarande vriden. Har skickat bilder och film till klinik som ska återkomma på måndag.
Hur skulle ni göra/tänka?
Visa bifogad fil 122458