Jag spinner vidare öppet för alla eftersom jag är vet-galen och gillar att lära mig mer och försöker hitta vad som är lämpligast att lägga ned tid/pengar på till Nirma, förhoppningsvis kanske någon annan kan lära sig med eller rätta mig så jag lär mig mer
Enligt artikel hos Hippson om fransk forskning som visat på att bakjäst hjälper så säger de att det är skillnad på levande och död jäst. Hur vet man vilken som är död? Jag försökte läsa innantill lite snabbt och hittade lite som hade något kött på benen, men det ser halvt ut som att foderjäst är död jäst, någon som vet?
Här tror jag är den franska studien det reffereras till ovan. Man har där fodrat med 10g Saccharomyces cerevisiae 4,5*10^9cfu/g (CFU=colony-forming unit, dvs hur många jästkolonier det finns per g). Rekommenderad mängd i Sverige tycks vara ½-1 paket om dagen (en förpackning är 50g) men jag har inte hittat något bakom det eller hur mkt jästkolonier Kronjästs jäst innehåller. I jämförelse så innehåller:
Krafft Gastro Support innehåller endast döda jästkulturer, sort och hur mkt per g är svårare. De uppger det till 40%.
D&H Yea Sacc innehåller SC 2,5*10^8cfu/g.
Brogaarden Probiotikum Plus innehåller SC 2,5*10^8cfu/g.
Brogaarden YSY Blandning innehåller SC 4*10^9cfu/g.
HippoSelection Yea-Sacc innehåller 2,5*10^8cfu/g SC.
Tikem Vimital Harmoni innehåller 10^10cfu/g SC.
St Hippolyt Gastronitestinal innehåller 3,15*10^8 SC.
St Hippolyt Hefekultur innehåller 8*10^8cfu/g SC.
Saracen Yea-sacc ska vara ren SC?. Brittiska hemsidan räknar i celler inte kolonier... Vilket nog inte är detsamam, uh. 25*10^11 jästceller säger den.
Equine Premium Gut Balancer innehåller SC 1*10^9cfu/g.
Equine Premium Quick Fix innehåller SC 2*10^9cfu/g.
Equine Premium Acid Ease innehåller SC 5*10^7cfu/g.
Biofarmab Fiberplex innehåller död jäst. Jag kan inte öppna "datablad":et för att se hur mkt.
NAF Haylage balancer innehåller 1,68*10^8cfu/g SC.
NAF in the pink powder innehåller 4*10^8cfu/g SC.
NAF gastri aid innehåller 1*10^8cfu/g SC.
Blue Hors Pro YC innehåller SC en de räknar i CPU?? 5*10^10CPU
Nettex gut balancer innehåller SC men hur mkt?
Tillägg: jag har svårt att ta vissa produkter seriöst ifrån hur dåligt tillverkarna skriver ut vad det faktiskt innehåller, gaaaah. Saracren. Harmoni Pro, Nettex, Cavalor listar alla allt för lite om vad deras produkter innehåller.
Intressant produkt jag hittade bland alla probiotikum är Brogaardens Bio-Mass som snarare påstås göra det motsatta; den binder sig till flera av de oönskade bakterierna i tarmarna för att bli av med felaktig tarmflora, hur man nu vet om ens häst har det..? Jag har sedan i mina vidare googlesökningar råkat på att det finns forskning som visar på att den faktiskt kan hjälpa, den har iallafall vunnit priser för det.