Ja. Men han är gulbrun
Var det inte lite funderingar på om han kanske var isabell?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Men han är gulbrun
Jo han var ju vit i manen som nyfödd och hade lite svart i svansen. men nu är han svart grå i svans o man och har klara svarta linjer runt öronenVar det inte lite funderingar på om han kanske var isabell?
Vad glad jag är över att ha icke-hoppande hästar.Igor tänker visst bli hopphäst. Eller fälttävlanshäst. Eller så ska han inte hoppa alls, eller nåt... Jag hittade ju honom inne hos valacken an dag för några veckor sen och satte efter det upp en till tråd mellan hagarna. Jag hittade ingenting trasigt och tänkte att om han nu har hoppat så vill jag inte att det blir en vana. Då var det bara uppsatt två trådar med den högsta på ca 100-120 cm men sen satte jag även upp den översta så det blev ca 150-160. Sen dess har det inte varit nåt konstigt. Han och mammahästen har gått i sommarhagen för att spara lite på hans fötter då det är grusat i vinterhagen (vill inte att han kliver in småsten i hålväggarna i onödan).
Idag stod jag och tittade ut genom fönstret, och precis då blir han rädd för nånting, tar ett språng framåt och hoppar över två trådar från sommarhagen och in i vinterhagen till valacken, ett rejält stigsprång på typ 50 cm långt, och staketet är alltså typ 160 högt där... Sen att han inte riktigt lyckades ta sig över den översta tråden utan drog med sig den och rev ner en stolpe det var en annan sak. Väl på andra sidan snubblar han lite men står sen helt oberörd, kikar lite på det hängande staketet och står sen lugnt bredvid kompisen. Han undkom med bara ett litet skrapsår som tur var. Nu hoppas jag att han fick en stöt och lärde sig att låta bli, dumma häst. Vad annars kan jag göra liksom, kan ju inte förlänga stolparna ännu mer. Jag trodde att jag redan hade hopp-säkrat hagarna.
Men nä, vad trist! Hoppas de blir friska snabbt.Längesedan jag skrev i tråden.
Båda mina föl har lyckats dra på sig en förkylning. Hade veterinären ute som tog prov på Älvan som först blev dålig och värdena visade tack och lov på förkylning. Hon har ju haft otur så det räcker.
Har under några dagar även tyckt att Draconis är ur fas. Han är liksom glanslös och så har han smalnat. Tror han växter men avmaskad för säkerhets skull och igår såg jag att han också var snorig. Tjockt vitt snor. Inte mysigt alls. Hoppas de piggar på sig snart!
Älvan har träffat hovslagaren och hon var som en stjärna. Ryckte till en gång bara.
Draconis har inte träffat hovslagaren än för han är så himla fin om fötterna men det är snart dags!
Draconis är ju såld och ska åka i januari. Hur gör ni när fölet ska åka helt själv från hela sin trygghet? Lilla vännen.
Strör upp i transporten ser till att ta ut all inredning, ser till att skötardörren inte går att få upp knyt så den är låst , galler i fönstret fram .Längesedan jag skrev i tråden.
Båda mina föl har lyckats dra på sig en förkylning. Hade veterinären ute som tog prov på Älvan som först blev dålig och värdena visade tack och lov på förkylning. Hon har ju haft otur så det räcker.
Har under några dagar även tyckt att Draconis är ur fas. Han är liksom glanslös och så har han smalnat. Tror han växter men avmaskad för säkerhets skull och igår såg jag att han också var snorig. Tjockt vitt snor. Inte mysigt alls. Hoppas de piggar på sig snart!
Älvan har träffat hovslagaren och hon var som en stjärna. Ryckte till en gång bara.
Draconis har inte träffat hovslagaren än för han är så himla fin om fötterna men det är snart dags!
Draconis är ju såld och ska åka i januari. Hur gör ni när fölet ska åka helt själv från hela sin trygghet? Lilla vännen.
Ja såklart. Gäller ju alltid när man kör med föl.Strör upp i transporten ser till att ta ut all inredning, ser till att skötardörren inte går att få upp knyt så den är låst , galler i fönstret fram .
Lös fölunge i transporten får ej bindas upp!
Absolut värdelös mobilbild i ridhus, på långt avstånd, men man ser ju bakbensaktiviteten i alla fall.Ólympia fick bra betyg på bedömningen! Extra plus för väl ansatt hals och framförallt traven. Vilka bakben hon har!
Någon som har erfarenhet av föl som kissar väldigt mycket? Häromdagen var det tre gånger på en timme, när de stod inne på box. Ordentligt kissande också, med genomskinlig färg. Tänker att det då kan ha varit så att hon var uttråkad av att stå inne och gick lös på vattenkoppen, eftersom hon normalt sett går ute dygnet runt.
Är ju i övrigt pigg och glad och utan påverkat allmäntillstånd, så jag hoppas att det var en tillfällighet. Men inget jag sett förut hos ett föl, så blir ju lite fundersam. Hon är 2,5 mån gammal nu.
Får ut veterinär i annat ärende nästa vecka, så tänkte rådfråga då också, men tänkte att någon här kanske har nån erfarenhet.
Nej men åhh vad jobbigt! Jag har inget svar på din fråga - visste inte riktigt vad det var så fick googla. Hoppas verkligen det vänder och att hon blir frisk fort!!Min lilla tös mår inte bra de har snörvlat en del i hagen och hon har haft lätt feber ett tag men så steg den rejält och veterinären tycker att det låter som lunginflammation både o övre och undre, men hon svarar inte på penicillin. Misstänks rhodococculos nu därför och ska börja medicinera emot det idag, hon har så hög feber och börjar bli allmänpåverkad så vet vill att vi börjar utan provsvar eftersom det annars blir först om flera dagar. Ser inte fram emot det precis. Hört flera gånger nu att medicinera är dyra, någon som har uppgift på närmare hur pass dyra det rör sig om?