Status
Stängd för vidare inlägg.
Igor tänker visst bli hopphäst. Eller fälttävlanshäst. Eller så ska han inte hoppa alls, eller nåt... Jag hittade ju honom inne hos valacken an dag för några veckor sen och satte efter det upp en till tråd mellan hagarna. Jag hittade ingenting trasigt och tänkte att om han nu har hoppat så vill jag inte att det blir en vana. Då var det bara uppsatt två trådar med den högsta på ca 100-120 cm men sen satte jag även upp den översta så det blev ca 150-160. Sen dess har det inte varit nåt konstigt. Han och mammahästen har gått i sommarhagen för att spara lite på hans fötter då det är grusat i vinterhagen (vill inte att han kliver in småsten i hålväggarna i onödan).

Idag stod jag och tittade ut genom fönstret, och precis då blir han rädd för nånting, tar ett språng framåt och hoppar över två trådar från sommarhagen och in i vinterhagen till valacken, ett rejält stigsprång på typ 50 cm långt, och staketet är alltså typ 160 högt där... Sen att han inte riktigt lyckades ta sig över den översta tråden utan drog med sig den och rev ner en stolpe det var en annan sak. :meh: Väl på andra sidan snubblar han lite men står sen helt oberörd, kikar lite på det hängande staketet och står sen lugnt bredvid kompisen. Han undkom med bara ett litet skrapsår som tur var. Nu hoppas jag att han fick en stöt och lärde sig att låta bli, dumma häst. :banghead: Vad annars kan jag göra liksom, kan ju inte förlänga stolparna ännu mer. Jag trodde att jag redan hade hopp-säkrat hagarna. :crazy:

Igor tänker visst bli hopphäst. Eller fälttävlanshäst. Eller så ska han inte hoppa alls, eller nåt... Jag hittade ju honom inne hos valacken an dag för några veckor sen och satte efter det upp en till tråd mellan hagarna. Jag hittade ingenting trasigt och tänkte att om han nu har hoppat så vill jag inte att det blir en vana. Då var det bara uppsatt två trådar med den högsta på ca 100-120 cm men sen satte jag även upp den översta så det blev ca 150-160. Sen dess har det inte varit nåt konstigt. Han och mammahästen har gått i sommarhagen för att spara lite på hans fötter då det är grusat i vinterhagen (vill inte att han kliver in småsten i hålväggarna i onödan).

Idag stod jag och tittade ut genom fönstret, och precis då blir han rädd för nånting, tar ett språng framåt och hoppar över två trådar från sommarhagen och in i vinterhagen till valacken, ett rejält stigsprång på typ 50 cm långt, och staketet är alltså typ 160 högt där... Sen att han inte riktigt lyckades ta sig över den översta tråden utan drog med sig den och rev ner en stolpe det var en annan sak. :meh: Väl på andra sidan snubblar han lite men står sen helt oberörd, kikar lite på det hängande staketet och står sen lugnt bredvid kompisen. Han undkom med bara ett litet skrapsår som tur var. Nu hoppas jag att han fick en stöt och lärde sig att låta bli, dumma häst. :banghead: Vad annars kan jag göra liksom, kan ju inte förlänga stolparna ännu mer. Jag trodde att jag redan hade hopp-säkrat hagarna. :crazy:
Vad glad jag är över att ha icke-hoppande hästar. :D

På lördag blir det fölbedömning för Ólympia. Hennes syster (halv, samma mamma) vann ju sin klass förra året, så jag hoppas på lika bra resultat i år. :D

Jag tror jag inte skrivit något sedan början på månaden då Nirma visades på fölmönstringen. Jag har börjat gå några korta promenader med dem, visade sig att lilla fröken glömt bort det där med hur ledningen fungerade... De har bytt hage ifrån sommarbeteshagen till vinterösdriften där de ska gå hela vintern fram till nästa bete.
Hennes nivå på att matte är rolig ökat ännu mer, hon skriker (alltså inte normal gnäggning utan mer bara iiiiiihhh) och kommer i full galopp mot mig nu och visst att jag vill ha inkallning på mina hästar så att jag slipper gå till dem, men på henne är det inget upptränat och inget jag ber henen om, utan hon är bara väldigt, väldigt matteglad... Har blivit mkt bättre med gränser med mig (även om hon inte precis någonsin gjorde något än var för nära). Jag har jobbat mkt på att stöta bort henne, att hon inte alltid är välkommen, det är inte alltid kul och att ibland är jag där bara för märren och ignorerar henne, vilket känns som att det fungerar bra.

Det där med andra föl är fortfarande inte något hon tycker är skoj, men hon ger sig inte på de andra fölen längre så som hon gjorde ett kort tag och hon är mindre och mindre grinig på dem. Nu står hon och hänger med dem stora delar av tiden även om det ofta är med sura miner ifrån hennes sida och hon inte ser ut att ha något större positivt utbyte utav de andra så som de andra har med varandra med lek och kli. Hon tar verkligen plats när hon umgås med de andra fölen, de andra ska flytta sig för henne (enligt henne), punkt slut.
Så även om jag är nöjd med att människo-fronten och föl-fronten går sakta åt bättre håll så har jag sett annat beteende som jag inte är nöjd med: hon har visat tendenser till att försöka få de två vuxna märrarna som är lägst i rang att flytta på sig! Fortfarande ingen i hagen som verkar säga till henne :/ Hon är jäkligt duktig på att läsa av precis hur långt hon kan ta saker och med vem... När märren som är högst i rang och rätt bra tjurig emot de andra säger åt alla andra märrar & föl att dra (vilket även skrämmer tjurmärrens egna fölunge) för att tjurmärren vill ha hösilagebal för sig själv så står Nirma ensam kvar och böjer bara huvudet precis för att inte vara i räckhåll. Grejen är att hon kommer undan med det?!? Varför boxar inte pissmärr till Nirma lite så att hon lär sig att flytta sig? Är inte precis som att Nirma föltuggar eller något, hon står lugnt kvar och äter när alla andra flyr. Jag är rätt fundersam till hur min fölunge kommer fungera med andra hästar i framtiden ärligt talat :crazy:

Veterinären har varit ute och gjorde iordning för passansökan och vi konstaterade att hon har tre virvlar i pannan :angel:

29568850845_317d7a0b38_c.jpg

28943270114_4ae47c5ec7_c.jpg

29495068075_8a354d49a8_c.jpg

28903377684_efae2f2ff1_c.jpg

29427398331_3c80b6a500_c.jpg

Ston, tikar och människor har ett enormt tålamod med sina egna avkommor iallafall sålänge de är små.
Jag skulle undvika att ge kraftfoder eller godis i hagen när de är tillsammans med andra.
Hon är kavat och en liten tuffing och påminner om min. Hon ärver sin rang av mamman. Hellre en sådan än det motsatta...en skiträdd. Eller hur? Det bästa är att ignorera ungen och istället bry sig om stoet när den blir pockande. Det är samma sak med valpen. Den ska hälsas på sist, men eftersom de är så söta sätter man den högst i rang.
Nirma är jättefin, men jag gillar henne mer för hennes temperament. Som med min egen.
Det kommer att ge sig när hingstfölen plockas bort..

Senast ändrad:
Längesedan jag skrev i tråden.

Båda mina föl har lyckats dra på sig en förkylning. Hade veterinären ute som tog prov på Älvan som först blev dålig och värdena visade tack och lov på förkylning. Hon har ju haft otur så det räcker.

Har under några dagar även tyckt att Draconis är ur fas. Han är liksom glanslös och så har han smalnat. Tror han växter men avmaskad för säkerhets skull och igår såg jag att han också var snorig. Tjockt vitt snor. Inte mysigt alls. Hoppas de piggar på sig snart!

Älvan har träffat hovslagaren och hon var som en stjärna. Ryckte till en gång bara.
Draconis har inte träffat hovslagaren än för han är så himla fin om fötterna men det är snart dags!

Draconis är ju såld och ska åka i januari. Hur gör ni när fölet ska åka helt själv från hela sin trygghet? Lilla vännen.

Båda mina föl har lyckats dra på sig en förkylning. Hade veterinären ute som tog prov på Älvan som först blev dålig och värdena visade tack och lov på förkylning. Hon har ju haft otur så det räcker.

Har under några dagar även tyckt att Draconis är ur fas. Han är liksom glanslös och så har han smalnat. Tror han växter men avmaskad för säkerhets skull och igår såg jag att han också var snorig. Tjockt vitt snor. Inte mysigt alls. Hoppas de piggar på sig snart!

Älvan har träffat hovslagaren och hon var som en stjärna. Ryckte till en gång bara.
Draconis har inte träffat hovslagaren än för han är så himla fin om fötterna men det är snart dags!

Draconis är ju såld och ska åka i januari. Hur gör ni när fölet ska åka helt själv från hela sin trygghet? Lilla vännen.
Men nä, vad trist! Hoppas de blir friska snabbt.

Jag har aldrig transporterat föl själv, det har alltid följt med någon trygg vuxen från flocken (helst inte mamman) som sällskap.

Strör upp i transporten ser till att ta ut all inredning, ser till att skötardörren inte går att få upp knyt så den är låst , galler i fönstret fram .
Lös fölunge i transporten får ej bindas upp!

Ja
Strör upp i transporten ser till att ta ut all inredning, ser till att skötardörren inte går att få upp knyt så den är låst , galler i fönstret fram .
Lös fölunge i transporten får ej bindas upp!
Ja såklart. Gäller ju alltid när man kör med föl.

Någon som har erfarenhet av föl som kissar väldigt mycket? Häromdagen var det tre gånger på en timme, när de stod inne på box. Ordentligt kissande också, med genomskinlig färg. Tänker att det då kan ha varit så att hon var uttråkad av att stå inne och gick lös på vattenkoppen, eftersom hon normalt sett går ute dygnet runt.

Är ju i övrigt pigg och glad och utan påverkat allmäntillstånd, så jag hoppas att det var en tillfällighet. Men inget jag sett förut hos ett föl, så blir ju lite fundersam. Hon är 2,5 mån gammal nu.

Får ut veterinär i annat ärende nästa vecka, så tänkte rådfråga då också, men tänkte att någon här kanske har nån erfarenhet.

Jag kan knappt tro att mina föl redan är 5 månader. Snart dags för avvänjning egentligen. Helt galet så fort tiden går. Draconis kommer dock inte att avvänjas förrän strax innan han ska åka i januari och Älvan får gå med mamma ett tag till eftersom hon har varit så sjuk. Delar dem nog inte förrän framåt våren.

Någon som har erfarenhet av föl som kissar väldigt mycket? Häromdagen var det tre gånger på en timme, när de stod inne på box. Ordentligt kissande också, med genomskinlig färg. Tänker att det då kan ha varit så att hon var uttråkad av att stå inne och gick lös på vattenkoppen, eftersom hon normalt sett går ute dygnet runt.

Är ju i övrigt pigg och glad och utan påverkat allmäntillstånd, så jag hoppas att det var en tillfällighet. Men inget jag sett förut hos ett föl, så blir ju lite fundersam. Hon är 2,5 mån gammal nu.

Får ut veterinär i annat ärende nästa vecka, så tänkte rådfråga då också, men tänkte att någon här kanske har nån erfarenhet.

Jag funderade på samma sak förut, Igor kissade massor med gånger bara på en kort stund när han kom in på box förut när han fick stå inne medan jag gjorde i ordning mamman på gången. Det var som att han passade på när det fanns spån att kissa i. :p

Han är för övrigt fem månader gammal idag och har bott i egen box på nätterna några dagar. Har fungerat jättebra! :) Han står kvar i samma box å mamman har fått flytta tillbaka till sin egen intill. Glada och nöjda, går lösa in från hagen via en sluss å går direkt in i sina egna boxar utan oroligheter. Super! Så mycket enklare att reglera maten också. Igor får äta så mycket han bara hinner, från början fick han i sig ca 2kg men nu är det uppe i 4+lite lusern. :) Och samtidigt kan jag dra ner mammans mat. Toppen! Ute går de självklart tillsammans dagtid.

Längesen jag skrev här nu, men vi har 3 föl i år
Hingst E: Etalon Lux N- Le Mistral
Så himla gullig och kärvänlig fölunge, ingen av dom har blivit särskilt mkt hanterade nu under sommaren, men han bara finner sig i allt. "Jaha, jag ska ha remmar på huvudet som du håller mig i? Låter kul!" :D Dom andra är snälla men inte alls så sociala som han är. Man skulle nog kunna ha honom som hund också..
Etalonen och Carefulen är sålda men Camaron håller vi lite på.. Är galet glad över att äntligen fått en skimmel :p

Svårfotad eftersom han skulle vilja bo i kameran...

Sto E: Camaro M- Cardento

Sto E: Careful- Escudo I

Min lilla tös mår inte bra :( de har snörvlat en del i hagen och hon har haft lätt feber ett tag men så steg den rejält och veterinären tycker att det låter som lunginflammation både o övre och undre, men hon svarar inte på penicillin. Misstänks rhodococculos nu därför och ska börja medicinera emot det idag, hon har så hög feber och börjar bli allmänpåverkad så vet vill att vi börjar utan provsvar eftersom det annars blir först om flera dagar. Ser inte fram emot det precis. Hört flera gånger nu att medicinera är dyra, någon som har uppgift på närmare hur pass dyra det rör sig om?

Min lilla tös mår inte bra :( de har snörvlat en del i hagen och hon har haft lätt feber ett tag men så steg den rejält och veterinären tycker att det låter som lunginflammation både o övre och undre, men hon svarar inte på penicillin. Misstänks rhodococculos nu därför och ska börja medicinera emot det idag, hon har så hög feber och börjar bli allmänpåverkad så vet vill att vi börjar utan provsvar eftersom det annars blir först om flera dagar. Ser inte fram emot det precis. Hört flera gånger nu att medicinera är dyra, någon som har uppgift på närmare hur pass dyra det rör sig om?
Nej men åhh :( vad jobbigt! Jag har inget svar på din fråga - visste inte riktigt vad det var så fick googla. Hoppas verkligen det vänder och att hon blir frisk fort!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama