Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när hösten och minusgraderna har anlänt, täckar ni under vintern? Just nu har jag dom inne på natten och ute på dagen utan täcke. Känns ju som en stor skaderisk att täcka men samtidigt kan vi ju ha rätt kallt här uppe i norra Norrland...

Nu när hösten och minusgraderna har anlänt, täckar ni under vintern? Just nu har jag dom inne på natten och ute på dagen utan täcke. Känns ju som en stor skaderisk att täcka men samtidigt kan vi ju ha rätt kallt här uppe i norra Norrland...

Nej. Mina går ute dygnet runt. Storm har fått en bra vinterpäls. Skulle hon frysa när det blir kallt (då pratar vi 20-25 minus) så får hon mer foder.

Mina dräktiga går ute dagtid och står på box nattetid. Inget täcke på mina utan mer grovfoder hoppas att jag ska kunna följa min plan mitt 22 åriga sto är den som kanske gör att jag inte kan hålla min plan om det visar dig att hon inte klarar av att hålla hullet men som hon ser ut nu ska det nog gå vägen.

Mina ston med föl och även alla unghästarna i varierande ålder bor på lösdrift. Jag upplever aldrig att de fryser av många minusgrader. Isf är det i kombination med nederbörd och/eller blåst. Eftersom mina har fri tillgång på grovfoder är jag aldrig orolig.

men ajdå, vad har hänt? Håller tummarna för att det inte är något allt för illa.
Troligtvis Rhodococculos igen på min. Antagligen hade det gömt sig nån liten skitbakterie nånstans och har poppat upp igen så nu är han sämre än förra gången. Eventuellt har han bölder på lungorna.

Troligtvis Rhodococculos igen på min. Antagligen hade det gömt sig nån liten skitbakterie nånstans och har poppat upp igen så nu är han sämre än förra gången. Eventuellt har han bölder på lungorna.
:( stackars liten, måste slita mkt på dem att bli dåliga på nytt, hoppas det går bra för er!

Min gick direkt ner ifrån sin höga feber på TBC-medicinerna men fortsatte att vara slö, åt och drack dåligt (blev lätt uttorkad) och fick diarré, så veterinären var ute och lyssade på lungorna och konstaterade att de typ blivit bra för snabbt för att vara rhodococcus. Så vi har provat att ta henne av TBC-medicinerna och behandla resterande problem för att se om allmän-skicket kan gå upp och rhodococcus-symtom håller sig borta.
Nu är hon så pigg att hon springer lite (även om hon är slöare än normalt), ingen feber eller hostande ännu (så var förhoppningsvis bara svårare lunginflammation), men diarrén vill inte släppa. Jag är dock lugnare med diarrén nu då hon ändå är pigg & äter/dricker nu.

Är man sjuk så får man ligga ner och äta en hel del ;)
30251993426_00ccae6355_b.jpg

Eftersom min fölunge tävlar om att vara världsbäst så överger hon morsan och går själv till spolspiltan för att bli ren i baken (eller för äta kraftfoder ostört?).
29740298883_55d0ca45ab_c.jpg

Hur mycket grovfoder får era föl vid använjing? Och senare framåt? Mina får alltid så mycket de orkar äta plus ett foder för föl / unghästar. Mitt ena föl är såld och ska vid ca 8 månader flytta. Då ska hon stå i ett stall med några andra hästar och de har räknat ut att hon ska ha 8 kg hö... Tycker det låter skit lite.

14700768_1605169689508703_5643136572201605499_o.jpg
Här är det stabilt. Inledde behandlingen med slemlösande i morse i avvaktan på provsvaren. Han hostade mycket i morse och nu nästan ingenting. Två små hostningar efter att ha sprungit och lekt i stallgången som en buse fram och tillbaka. Ingen feber.

Så här var det sist också, han blev helt symptomfri av bara det slemlösande, antibiotikan gjorde egentligen ingen synbar skillnad...

De ska stå inne i 5 dagar och han är redan helt gräslig, mamman har också myror i brallan i vanliga fall. Vill inte ens tänka på hur återbesöket kommer gestalta sig om två veckor när han har stått inne nattetid och bara har gått med morsan. :crazy:

Hoppas så att han tillfrisknar snabbt och håller sig frisk framöver. Han kommer undan med alla sina hyss då han är så fantastiskt charmig, han är verkligen mitt hjärtegull. :love:

Senast ändrad:
Men vad ni har otur med era små! Hoppas de kryar på sig!

Här har vi haft hovslagare igen idag, fyra veckor sen sist då det upptäcktes rejäla hålväggar runt om där hovväggen separerat i bärranden. Hela vägen upp till den nya foten... Igor har de här fyra veckorna stått ut med att fixa fötterna nästan varje kväll. De första två veckorna spolade och fixade jag varje dag (tar ca 20min/gång), men sista två veckorna har jag gjort det varannan-var tredje dag ungefär. De andra kvällarna har jag bara kratsat alla fyra. Han har varit så vansinnigt snäll! Stått lös i boxen och inte ryckt i en enda fot en enda gång. :love:
Idag skoddes först mammahästen och Igor stod kvar i hagen. Sen gick mamma ut, han fick snutta lite och sen komma in i stallet själv. Stod som ett ljus hela tiden! Hoppade lite en enda gång och förutom att han gav stackars hovis ett rejält blåmärke på ryggen så fick han ett stort A i betyg. :) Och fötterna såg otroligt mycket bättre ut! I princip ingenting kvar, så pass lite att nån soulpack inte kommer sitta kvar så hädanefter slipper han allt stök! :D Kommer dock fortsätta kratsa varje kväll. Bokade ett nytt besök om 4v igen, inte för att hovis trodde det behövdes, mest för min egen skull. :)

Så makalöst skönt att det blivit så markant mycket bättre! Är glad att jag hängt i och verkligen kämpat på de här veckorna. :)

Glömde svara på hur mycket han äter. Han och mamman får 4kg hösilage tillsammans frukost, lunch, middag, jag räknar att han får i sig nästan hälften, kanske 1,5kg, varje gång. Och sen äter han ca 4-5kg inne på natten plus 0,5kg lusern. De står inne ca 21-06 i varsin box. Så totalt 8,5-9,5kg hösilage/dag + 0,5kg lusern. :)

Han hade gärna fått mer men mamman behöver iiiiinte mer. Han är dock rund och fin och extremt fluffig så det verkar räcka bra. :)

Gode tid... om vi klarar av den här konvalescensen utan skador på varken mig eller djur så skattar jag mig lycklig. Ägnade en kvart åt att jaga ungen efter lunchmedicineringen. Han har börjat tycka att det är _svinkul_ att visa upp sina gångarter i stallgången, inklusive passage och caprioler ....

Provresultaten har kommit, det var nån godartad streptokockbacill så 6 dagar penicillin och sen ska vi ta ett nytt blodprov och göra ny lungröntgen den 30/10 och då hoppas vi att han är frisk.

Bifogar en liten film från idag när han for rundor; hans mamma blev extremt skärrad... https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1608136955878643&substory_index=1&id=100000470611264

Gode tid... om vi klarar av den här konvalescensen utan skador på varken mig eller djur så skattar jag mig lycklig. Ägnade en kvart åt att jaga ungen efter lunchmedicineringen. Han har börjat tycka att det är _svinkul_ att visa upp sina gångarter i stallgången, inklusive passage och caprioler ....

Provresultaten har kommit, det var nån godartad streptokockbacill så 6 dagar penicillin och sen ska vi ta ett nytt blodprov och göra ny lungröntgen den 30/10 och då hoppas vi att han är frisk.

Bifogar en liten film från idag när han for rundor; hans mamma blev extremt skärrad... https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1608136955878643&substory_index=1&id=100000470611264
Bra att det är snällare bakterie iallafall :) men de kan inte få gå ut lite grand iallafall så de kanske lugnar sig lite? Någonstans kan jag känna att man får överväga skaderisken mot risken att sjukdomen förvärras, varför vill veterinären hålla dem inne och inte gå ut själva i mindre hage ett par timmar om dagen ens?

Bra att det är snällare bakterie iallafall :) men de kan inte få gå ut lite grand iallafall så de kanske lugnar sig lite? Någonstans kan jag känna att man får överväga skaderisken mot risken att sjukdomen förvärras, varför vill veterinären hålla dem inne och inte gå ut själva i mindre hage ett par timmar om dagen ens?

Diskuterade det med veterinären. De skulle ha 5 dagar boxvila och nu är vi inne på dag 4, imorgon får de gå ut en kort stund om vädret är fint. Sen kommer de få gå själva i en hage tills lilleman har åkt.

Risken för återfall är liten då bakterien inte är speciellt smittsam (krävs att de kommer upp i näsborrarna på varandra och snorar typ) och ingen av de andra är sjuka, mammans prov var negativt på allt och de har ju verkligen haft närkontakt..
Men med tanke på hans historik och att han antagligen har väldigt dåligt immunförsvar så får de gå själva nu och mamman får också en penicillinkur för att verkligen vara på den säkra sidan.
Det är inte standardförfarande att behandla i förebyggande syfte, men bacillen är väldigt känslig för penicillin så nån risk för resistens förefaller inte som jag förstod det. Känner att jag inte orkar med en sån här sjukdomsvända till så nu kör vi extra livrem, hängslen och säkerhetsbälte....

Jag har fått nytagna bilder på min fina lilla Hero Pooh som bor nere i Skåne. Jag är så glad i den där lilla killen :love::love::love:

1.jpg

5.jpg

Detta är alltså Hero Pooh född 2 juli 2016 e Comfortuna VDL - Heralid XX - Cor de la Bryere
Och i början på nästa år får han komma hem till oss - vi längtar!

Hur gör ni andra som INTE har era ston och föl på lösdrift med täcken?
Mina har fritillgång på grovfoder ute och är ute i ca 16 timmar per dag.. Står inte på lösdrift och har inte tillgång till något vindskydd..
Är lite orolig att det blir för kallt för fölet om det regnar och blåser hela dagen och temperaturen sjunker ner mot 0.. Eller till och med minus framåt kvällen:crazy:
Eller räknas det som för mycket daltande att lägga på ett täcke :D

Mina har fritillgång på grovfoder ute och är ute i ca 16 timmar per dag.. Står inte på lösdrift och har inte tillgång till något vindskydd..
Är lite orolig att det blir för kallt för fölet om det regnar och blåser hela dagen och temperaturen sjunker ner mot 0.. Eller till och med minus framåt kvällen:crazy:
Jag tar in mina vid dåligt väder (ihållande ren och blåst). Lägger inte på varken sto eller föl täcken.De går ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage vid fint väder men som vädret är nu så åker de in (även de vuxna med täcken) för att torka upp ordentligt.

Mina har inte täcken. De har förvisso ligghall, men där är de sällan under den här perioden. Däremot finns det många träd i hagen + att den är väldigt kuperad, så de kan hitta lä och skydd ändå. Skulle mina hästar stå i en platt hage utan skydd skulle jag ge mer foder och om inte det räckte ta på täcke. Men täcke är sas sista utvägen innan jag tar in dem. Däremot just föl skulle jag ta in tidigare då. Inte optimalt, så jag hoppas du har en bättre hage. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama