Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu när hösten och minusgraderna har anlänt, täckar ni under vintern? Just nu har jag dom inne på natten och ute på dagen utan täcke. Känns ju som en stor skaderisk att täcka men samtidigt kan vi ju ha rätt kallt här uppe i norra Norrland...
men ajdå, vad har hänt? Håller tummarna för att det inte är något allt för illa.På väg ner till Slöinge av alla ställen med sto och föl. Har ju haft roligare dagar....
Troligtvis Rhodococculos igen på min. Antagligen hade det gömt sig nån liten skitbakterie nånstans och har poppat upp igen så nu är han sämre än förra gången. Eventuellt har han bölder på lungorna.men ajdå, vad har hänt? Håller tummarna för att det inte är något allt för illa.
stackars liten, måste slita mkt på dem att bli dåliga på nytt, hoppas det går bra för er!Troligtvis Rhodococculos igen på min. Antagligen hade det gömt sig nån liten skitbakterie nånstans och har poppat upp igen så nu är han sämre än förra gången. Eventuellt har han bölder på lungorna.
Bra att det är snällare bakterie iallafall men de kan inte få gå ut lite grand iallafall så de kanske lugnar sig lite? Någonstans kan jag känna att man får överväga skaderisken mot risken att sjukdomen förvärras, varför vill veterinären hålla dem inne och inte gå ut själva i mindre hage ett par timmar om dagen ens?Gode tid... om vi klarar av den här konvalescensen utan skador på varken mig eller djur så skattar jag mig lycklig. Ägnade en kvart åt att jaga ungen efter lunchmedicineringen. Han har börjat tycka att det är _svinkul_ att visa upp sina gångarter i stallgången, inklusive passage och caprioler ....
Provresultaten har kommit, det var nån godartad streptokockbacill så 6 dagar penicillin och sen ska vi ta ett nytt blodprov och göra ny lungröntgen den 30/10 och då hoppas vi att han är frisk.
Bifogar en liten film från idag när han for rundor; hans mamma blev extremt skärrad... https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1608136955878643&substory_index=1&id=100000470611264
Bra att det är snällare bakterie iallafall men de kan inte få gå ut lite grand iallafall så de kanske lugnar sig lite? Någonstans kan jag känna att man får överväga skaderisken mot risken att sjukdomen förvärras, varför vill veterinären hålla dem inne och inte gå ut själva i mindre hage ett par timmar om dagen ens?
Jag tar in mina vid dåligt väder (ihållande ren och blåst). Lägger inte på varken sto eller föl täcken.De går ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage vid fint väder men som vädret är nu så åker de in (även de vuxna med täcken) för att torka upp ordentligt.Hur gör ni andra som INTE har era ston och föl på lösdrift med täcken?
Mina har fritillgång på grovfoder ute och är ute i ca 16 timmar per dag.. Står inte på lösdrift och har inte tillgång till något vindskydd..
Är lite orolig att det blir för kallt för fölet om det regnar och blåser hela dagen och temperaturen sjunker ner mot 0.. Eller till och med minus framåt kvällen
Eller räknas det som för mycket daltande att lägga på ett täcke
Hur gör ni andra som INTE har era ston och föl på lösdrift med täcken?
Mina har fritillgång på grovfoder ute och är ute i ca 16 timmar per dag.. Står inte på lösdrift och har inte tillgång till något vindskydd..
Är lite orolig att det blir för kallt för fölet om det regnar och blåser hela dagen och temperaturen sjunker ner mot 0.. Eller till och med minus framåt kvällen
Eller räknas det som för mycket daltande att lägga på ett täcke