Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla tös mår inte bra :( de har snörvlat en del i hagen och hon har haft lätt feber ett tag men så steg den rejält och veterinären tycker att det låter som lunginflammation både o övre och undre, men hon svarar inte på penicillin. Misstänks rhodococculos nu därför och ska börja medicinera emot det idag, hon har så hög feber och börjar bli allmänpåverkad så vet vill att vi börjar utan provsvar eftersom det annars blir först om flera dagar. Ser inte fram emot det precis. Hört flera gånger nu att medicinera är dyra, någon som har uppgift på närmare hur pass dyra det rör sig om?
Tror TBC-medicinen kostade över 1000:-/100 kapslar men vi behövde inte använda alla då jag åkte in så tidigt. Den andra medicinen vet jag inte, vi sprutade Gentaject varje morgon intravenöst, men det är inte alla som har den möjligheten. Mycket noga att skölja munnen om du ger den andra medicinen oralt. Det var ett helvete med medicin ggr/dag, min fick slemlösande på lunchen också

Jag är typ glad för alla råd, hade typ aldrig hört talas om den förrut ens så har suttit och läst en massa studier nu bara.
Hur mycket har din veterinär är sagt? Det är jordbakterier, förekommer ofta på större stuterier och ffa travstuterier är överrepresenterade. Jätteviktigt att inte stoet får i sig en av medicinerna för då dör hon. Smittan sprids via träcket. Min svarade mycket bra på det slemlösande och blev symptomfri av den i väntan på odlingen. Acerylsystein, har din unge fått slemlösande?

Mina fick stå i separat box, och egen hage tills provsvaren visade att han var frisk

Hur mycket har din veterinär är sagt? Det är jordbakterier, förekommer ofta på större stuterier och ffa travstuterier är överrepresenterade. Jätteviktigt att inte stoet får i sig en av medicinerna för då dör hon. Smittan sprids via träcket. Min svarade mycket bra på det slemlösande och blev symptomfri av den i väntan på odlingen. Acerylsystein, har din unge fått slemlösande?

Mina fick stå i separat box, och egen hage tills provsvaren visade att han var frisk
Vet. har sagt lite grovt och så har jag googlat en del o h pratat med SVA.
Hämtat ut ena medicinen ery-max, typ bredspektrum antibiotika. För tre dagars medicin kostade det 300-någonting så den var ju inte så farlig. Andra medicinen ska vet ge mig när hen kommer och då ska jag förhöra hen.
Inget slemlösande, vet inte om andra medicinen är det?

Vet. har sagt lite grovt och så har jag googlat en del o h pratat med SVA.
Hämtat ut ena medicinen ery-max, typ bredspektrum antibiotika. För tre dagars medicin kostade det 300-någonting så den var ju inte så farlig. Andra medicinen ska vet ge mig när hen kommer och då ska jag förhöra hen.
Inget slemlösande, vet inte om andra medicinen är det?
Min fick Gentaject o TBC-medicin (Ritacin eller nåt hette det) i form av röda kapslar som jag gav intryckta i messmör i en avsågad spruta. Skitkul hade vi när man skulle se till att ingen av kapslarna spottades ut, rött överallt blev det.... Förutom de medicinerna fick min Acerylsystein då 3 ggr/dag. Jag märkte egentligen bara att han hostade lustigt sporadiskt. Tempen var lite förhöjd på 38,6 -39,2 men trodde det hängde ihop med infektionen i naveln. Han fick troligtvis sitt genom skit i naveln, navelsträngen brast i princip omgående vid fölning, vet inte om det kan ha påverkat.

Min var pigg och glad hela tiden och hade inte utvecklat bölder i tungorna utan var mest slemmig. En bekant däremot höll på att förlora sin unge i samma sjukdom men där hade det gått mycket längre.

Jag är typ glad för alla råd, hade typ aldrig hört talas om den förrut ens så har suttit och läst en massa studier nu bara.

Om det är veterinären jag tror att det är så borde ni vara i goda händer. Han brukar hålla till där ni står (Min ponny är född där!) Han klarade att rädda ett föl som min kompis fött upp för ett par år sedan som ver riktigt, riktigt dålig i samma sjukdom. Han hade stoet och fölet hemma hos sig under intensivbehandlingen.

Om det är veterinären jag tror att det är så borde ni vara i goda händer. Han brukar hålla till där ni står (Min ponny är född där!) Han klarade att rädda ett föl som min kompis fött upp för ett par år sedan som ver riktigt, riktigt dålig i samma sjukdom. Han hade stoet och fölet hemma hos sig under intensivbehandlingen.
Yes, precis, det är stuteriets seminvet (och väll typ enda manliga veterinär för trakten) som behandlar henne. Att han har vana utav sjukdomen känns helt klart bra och stort plus i att han är väldigt lugnande för orolig matte:o Tror dock han nämnde att han inte rekommenderar nätforum när jag stod och babblade om mitt googlande i jakt på saker om rhodococcus :angel:

Yes, precis, det är stuteriets seminvet (och väll typ enda manliga veterinär för trakten) som behandlar henne. Att han har vana utav sjukdomen känns helt klart bra och stort plus i att han är väldigt lugnande för orolig matte:o Tror dock han nämnde att han inte rekommenderar nätforum när jag stod och babblade om mitt googlande i jakt på saker om rhodococcus :angel:

Då är det samma vet! Han tillverkade min ponny. :) Min kompis föl växte upp och är idag en helt normal och ridbar fyraåring.

Håller tummarna för er! Och nej, man ska inte googla allt för mycket. :nailbiting:

Ska du inte åka in med henne? Över 41 i Temp. :eek: Min Vet hade beordrat det. Föl är ju jättekänsliga.
Hoppas att tempen sjunker till ikväll. Finaste lilla Nirma:love:

Dags att ragga om min unge som skimmel snart kanske. :p Han har blivit lite förkyld i det dåliga vädret, igår fick de komma in tidigt och sova inne, blir samma idag. Det börjar snart bli dags att introducera grimman igen och ledträna honom. Jag har inte velat göra så mycket med honom efter friskförklaringen utan han har bara fått vara men nu är han snart 4 månader och avvänjningen närmar sig.

Här är bilden som visst inte kom med i förra inlägget.
14589781_1593003487391990_3486096496782354189_o.jpg

Längesen jag skrev här nu, men vi har 3 föl i år
Hingst E: Etalon Lux N- Le Mistral
Så himla gullig och kärvänlig fölunge, ingen av dom har blivit särskilt mkt hanterade nu under sommaren, men han bara finner sig i allt. "Jaha, jag ska ha remmar på huvudet som du håller mig i? Låter kul!" :D Dom andra är snälla men inte alls så sociala som han är. Man skulle nog kunna ha honom som hund också..
Etalonen och Carefulen är sålda men Camaron håller vi lite på.. Är galet glad över att äntligen fått en skimmel :p

Svårfotad eftersom han skulle vilja bo i kameran...

Sto E: Camaro M- Cardento

Sto E: Careful- Escudo I

Åh jag har också en etalonunge som är exakt likadan. Ljuvliga varelser.

Så liten Nirma har svarat på behandlingen med att gå ner till lätt feber och veterinär anser att det därför troligast är rhodococcus... Vi tog inte prov först eftersom vi utgick ifrån att det var lunginflammation (resterande föl är alla förkylda och det är ju det vanligaste) och sedan blev det tokigt med helg och nu har hon ju varit på antibiotika så då går det antagligen inte att få till en odling, så det blir inte av. Men medicinen fungerar så vi fortsätter på det (alltså ery-max). Bytte igår ut tabletterna hon fått mot kapslar (rimactan, de röda i 100packet som är mot tuberkelos på human-sidan) och har gett dem två gånger nu, idag tuggade hon tydligt kapseln, så jag är fundersam på hur bra medicinen går ned, då löses den ju upp för tidigt i matsmältningssystemet:confused: Men hur fasiken får man häst att svälja kapsel:crazy: Jag har gett den i stor (50ml) spruta ihop med äppelmos nu.

Skönt är att hon även både idag och igår är piggare, i söndags var jag riktigt orolig då hon knappt åt eller drack/diade och det har varit trögt att få henne att röra sig när man leder henne. Men har som sagt; det har släppt nu och idag när hon förföljde mig medan jag mockade hagen tog hon till och med några travsteg :)

30223402655_0aebf97ffe_c.jpg

Så liten Nirma har svarat på behandlingen med att gå ner till lätt feber och veterinär anser att det därför troligast är rhodococcus... Vi tog inte prov först eftersom vi utgick ifrån att det var lunginflammation (resterande föl är alla förkylda och det är ju det vanligaste) och sedan blev det tokigt med helg och nu har hon ju varit på antibiotika så då går det antagligen inte att få till en odling, så det blir inte av. Men medicinen fungerar så vi fortsätter på det (alltså ery-max). Bytte igår ut tabletterna hon fått mot kapslar (rimactan, de röda i 100packet som är mot tuberkelos på human-sidan) och har gett dem två gånger nu, idag tuggade hon tydligt kapseln, så jag är fundersam på hur bra medicinen går ned, då löses den ju upp för tidigt i matsmältningssystemet:confused: Men hur fasiken får man häst att svälja kapsel:crazy: Jag har gett den i stor (50ml) spruta ihop med äppelmos nu.

Skönt är att hon även både idag och igår är piggare, i söndags var jag riktigt orolig då hon knappt åt eller drack/diade och det har varit trögt att få henne att röra sig när man leder henne. Men har som sagt; det har släppt nu och idag när hon förföljde mig medan jag mockade hagen tog hon till och med några travsteg :)

30223402655_0aebf97ffe_c.jpg
Rimactan var det jag gav min. Han tuggade också sina men det var inte hela världen enligt veterinären. Antingen äppelmos som du redan ger eller messmör är kanon för att få kapslarna att gå ner. Skönt att hon verkar svara på behandlingen

Lillemannen hälsar att han hatar att gå fint i grimma. Testade att plocka ut mamma häst ur boxen idag i en minut typ för att borsta. Tror inte ungen kommer bli det största bekymret under avvänjningen utan morsan, hon har återgått till sitt "fullt ös medvetslös" så jag längtar ihjäl mig till nästa högdräktighet så att hon taggar ner lite grann...

Som det ser ut nu kommer även denna unge att stå på samma lösdrift som Anton, iallafall till att börja med.

Någon som har erfarenhet av föl som kissar väldigt mycket? Häromdagen var det tre gånger på en timme, när de stod inne på box. Ordentligt kissande också, med genomskinlig färg. Tänker att det då kan ha varit så att hon var uttråkad av att stå inne och gick lös på vattenkoppen, eftersom hon normalt sett går ute dygnet runt.

Är ju i övrigt pigg och glad och utan påverkat allmäntillstånd, så jag hoppas att det var en tillfällighet. Men inget jag sett förut hos ett föl, så blir ju lite fundersam. Hon är 2,5 mån gammal nu.

Får ut veterinär i annat ärende nästa vecka, så tänkte rådfråga då också, men tänkte att någon här kanske har nån erfarenhet.
Gällande detta har veterinär pratats med nu och på frågan "kan en häst få diabetes?" var väl svaret i princip att det är väl en på miljonen ungefär, men att det kan ju hända. Annars är njurproblem en möjlig orsak (borde dock orsaka viktnedgång eller liknande och hennes allmäntillstånd är ju inte påverkat).

Förhoppningsvis är det bara att hon varit uttråkad när hon stått på box och därför druckit mer vid de tillfällena. Men får väl bli lite extra uppsikt ett tag nu, känns ju onödigt att dra igång med att leta fel på henne när hon inte verkar sjuk. Skulle dock inte förvåna mig ett dugg om hon vore en av de där "på miljonen" som får diabetes eller nåt. :meh:

Bombar tråden lite då jag börjat miljöträna den lille. Han har ärvt sin mors egenskap att aldrig kunna stå still utan pillar konstant på saker och ting, täcken är favoriten att riva ner. Testade att lägga det över honom lite snabbt och det bekom honom inte det minsta.
14707914_1597885846903754_5886907490852971360_o.jpg

14566455_1597885946903744_7709367398063704065_o.jpg
Var även ute en kort kort promenad med dem. Ungen tycker livet är lajbans och mamma häst likaså. När hon ser nåt som är läskigt (fåren, i detta fall..) så bara älgar hon på ännu mer, mot och förbi det läskiga. Aldrig haft en häst med den inställningen förut. Lillemannen var smartare för han struttade iväg bort från dem istället och hetsade på det viset upp mamma häst ännu mer.

Både sto och föl är lite snoriga fortfarande. Ska följa med en vän till en annan klinik i helgen och tänkte passa på och fråga vad jag ska göra åt det då. Det känns som en vanlig förkylning då de är pigga som mörtar bägge två och det är ingen annan i hagen som är snorig men man kanske ändå borde göra en ny odling och se vad det är för nåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama