Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Igor samlat guldstjärnor så det skriker om det! Vilken pärla han är! Har tyckt att framfötterna sett lite konstiga ut så hade hem hovis för en extra koll. Tog på grimma och gick för allra första gången in helt själv i stallet. Heeeelt stencool! Brydde sig inte ett skvatt om att vara själv! Tuggade lite på grimskaftet, stod och gäspade, åt lite hö som jag bjöd honom. Lyfte alla fötter som den snällaste gammelhästen, ryckte bara en enda gång. Jättejättejätteduktig! :love:

Tråkigt dock att fötterna inte såg så jättekul ut... Han har väldigt höga trakter, står lite på tå. Därtill har han dragit på sig hålväggar runt om på alla fötter. Väldigt tydligt att det är den mjukare fölhoven som försvunnit, för det går upp till den nya hoven på alla fyra. Nu ska de få komma in på nätterna hädanefter så jag kan tvätta ur och spraya virkon också kan han stå rent och torrt över natten.

Hoppas verkligen att problemet försvinner när den nya hoven är helt nere... :crazy: Tycker jag haft mina hovhästar så det räcker och blir över...

Min mammahäst är fortfarande inte bra... Fick hovbölder på båda framhovarna för 3 veckor sedan men är fortfarande halt. Veterinären vet inte vad det är för fel... Ska be att få åka in till dom igen till veckan. Hon har inte fått ta ppid testet då de tydligen inte får vara smärtpåverkad och då funkar det inte nu när hon varit halt. Jag har sållat bort kraftfodret och ger bara lucern och mineraler ifall det skulle vara det, men hästen ser ut som ett staket... Börjar inse att avvänjningen kanske måste ske tidigare än jag velat.

När har ni tänkt och avvänja? Jag kommer försöka hålla ut tills fölet är 6 månader men det kan bli tidigare... Vad ska man tänka på vid en tidig avvänjning? Fölet är 3 månader nu.

Usch vad jobbigt med mammahästen. :( Hoppas hon blir bättre!

Min är snart fem månader och jag kommer börja avvänja honom successivt nu. Kommer börja med egen box på natten bredvid mamma. Får se hur jag går vidare och när.

Har för övrigt den snällaste fölungen i världen! Det är ett jäkla pyssel med fötterna på kvällarna vid insläppet. Kratsa, borsta ur, peta ur hålväggarna med en söm, spraya virkon. Nästa fot. När alla fyra är sprayade börjar jag om på första igen och borstar ur och stoppar i soulpack. Tar typ 15-20 minuter alltihop. Och han står lös i boxen och äter, flyttar sig inte ens. :love: (bara för det kommer han va jävlig ikväll, haha)

Min är 5 månader drygt och när de ska börja gå in (är fortfarande ute dygnet runt nu) får hon stå i egen box bredvid mamma. Men de kommer nog gå ihop i hagen hela vintern.

Min unge är lite mer än 3 månader nu och går ute än med flocken. Förhoppningsvis kan de gå ute dygnet runt större delen av hösten och vintern och tas in vid dåligt väder. Jag tror att han är känslig mot damm för han hostade lite när han gick i den vanliga hagen vid stallet, den är som en öken, men nu sen de bytte hage har jag inte hört nånting.
3 månader kvar tills han ska börja avvänjas, gud vad fort tiden går... förhoppningsvis låter ägaren honom stå på samma lösdrift som Anton gjort. Då kan jag följa honom på nära håll vilket vore kul eftersom jag verkligen tror och hoppas att han kommer bli superfin när han blir stor.

Vad har ni för sällskap till fölet efter avvänjning? Är det bättre med ett snällt äldre sto än ett jämngammalt stoföl? Försöker hitta ett annat stoföl men verkar inte finnas...

Vad har ni för sällskap till fölet efter avvänjning? Är det bättre med ett snällt äldre sto än ett jämngammalt stoföl? Försöker hitta ett annat stoföl men verkar inte finnas...

Jag är lite osäker på hur det blir. Antingen kommer han gå med kallblodsvalacken som står uppstallad här, och isf får de två gå på fri tillgång för kallblodet är riktigt jävla elak när det kommer till mat... Jag har gärna lillen på fri tillgång men den andra behöver det verkligen inte. :p Hade helst fått hem en jämngammal hingst men det har jag tyvärr inte plats för.
Eller så skickar jag iväg honom ett par månader efter nyår så han får stå hos en vän till mig och komma härifrån och "tappa" mamma lite mer. Och sen komma hem och gå med valacken. Vi får se lite hur det blir... Hos min vän står inga jämnåriga men en treårig (jättesnäll) hingst och äldre snälla valacker som kan fostra. Kan vara väldigt nyttigt för honom att komma iväg känner jag så jag hoppas det kan bli så. :)

Jag kommer låta mitt stoföl gå kvar i stoflocken som består av hennes mamma, två andra dräktiga ston och ett stoföl utan sin mamma.
Mitt hingstföl - som bor i Skåne men kommer hem när han är 6 månader - ska gå med två inackorderade hingstföl. Förra året fick jag två hingstföl och köpte ett tredje - de tre gick ihop bara de hela vintern och ända fram tills nu. Det har varit otroligt bra att ha de tre ihop. De har lekt och haft sig med varandra och därmed varit otroligt lätthanterliga. Eftersom de är jämnåriga har de haft exakt samma behov av vila och mat.
Nu har jag bara kvar en av dem och honom släppte jag ihop med två äldre killar idag - det gick bra och nu först känner jag att han är tillräckligt gammal att orka med lite äldre killars lekar.
Vad gäller stona så tror jag de har mindre behov av lek med jämnåriga - där är det enklare att låta dem gå bara med äldre ston även om det nog är mest lämpliga är jämnåriga kompisar också.

Jag har med flit stallat in min märr på stuteri, vi har nu 8ston med föl ihop, snart ska det släppas in ett par 1&2års ston i lösdriften för vintern och två pensionärer även. När fölen ska vänjas av tar man ut mammorna ur flocken bara. Känns tryggt och bra för fölen (för mig teoretiskt ;)) med att de har kvar sina kompisar och ändå kommer finnas vuxna kvar. Hingstfölen får då lite tid i hagen de känner med kompisar de känner, innan de ska skiljas ut och bara gå med andra hingstar. Är 4sto-föl i år, låter som att iallafall 3 ser ut att ha långtidsplaner på att stanna kvar för att växa upp på stuteriet i framtiden, dvs planerade kompisar närmsta åren till min fölunge.
Mödrarna till hingstfölen och de som är ombetäckta avskiljes under vintern. De andra stonfölen ska avskiljas mot sommarbetet om jag förstått det rätt, känns lagom för mig med antagligen, jag känner inget jätte behov av att skynda och jag tror min märr kanske är glad att bli av med fölet när det är 1år. Sist så var hon trött på fölungen när den var 1år, men när han åkte iväg så var hon deprimerad i en månad sedan.

Nu har jag inga föl 2016, men för dom tre födda förra året har jag gjort precis som @Vingra de går i "sin" flock. För hingstarna har det inneburit en flock på totalt 7 unghingstar, från början tillsammans med sina mödrar, men vid avvänjning så flyttades mammorna bort ur flocken och gossarna blev kvar med sina kompisar. Fjolårets stoföl gick med sin mamma och en stoflock på kanske 10 andra ston av varierande ålder från jämngammal till jättegammal, mamman flyttades i somras och åringen blev kvar med resten av flocken.

Jag kommer göra likadant med nästa års föl.

14502863_1222915684396820_3643997214483797938_n.jpg
14469430_1222919481063107_4109129466018968267_n.jpg

Min fina tös har nu blivit 3 månader :heart

Min åker iväg till unghästflock. Skulle inte vilja ha en unghäst med enbart en annan häst, oavsett ålder.

Ja det hade varit det bästa men tyvärr har jag inte den möjligheten. De som har stoföl här i närheten tänker inte avvänja förrän till sommaren. De övriga hästarna på gården är i nuläget inte aktuella som sällskap då de inte är snälla... Hade ju varit lättare löst om fölis kunde gå med mamman fram till vår/sommaren men när mammans framtid är oviss så måste jag planera för att eventuellt avvänja tidigare.

Min åker iväg till unghästflock. Skulle inte vilja ha en unghäst med enbart en annan häst, oavsett ålder.

Det är självklart det optimala, men tyvärr inte möjligt för alla...

Jag fick idag nys om en lösdrift inte alls långt ifrån mig som har lediga platser framåt nyår! Tjoho! Det är hos bekanta till mig. Då blev ju valet enkelt helt plötsligt! :D Där går två hingstar födda -15 och de har en född i år och har annonserat efter flera. Jag bokade en plats direkt. :)

Hoppas dock att fötterna rättat till sig innan dess, vet inte om jag törs släppa honom på lösdrift om det fortfarande är vingel med tassarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama