Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr, men det är fortfarande oseriöst om hingsten och stoet inte är friröntgade för cystor. Du kommer som sagt heller inte att kunna registrera den som arab om licens inte är löst.

Du får tycka att min attityd är hur tråkig som helst men det ni gör är inte avel utan hästproduktion.
Men okej, då är det hästproduktion då. Är inte ute efter att hålla på med avel utan jag vill ha en häst där jag har varit med från början och som jag sedan kan behålla tills den dag den dör. Skiter faktiskt i om det står arab i papprerna eller inte. Kanske är jag oseriös då.

Nu tycker jag i alla fall att vi kan återgå till att prata om årets föl eftersom det redan finns en tråd för den här diskussionen.

Men okej, då är det hästproduktion då. Är inte ute efter att hålla på med avel utan jag vill ha en häst där jag har varit med från början och som jag sedan kan behålla tills den dag den dör. Skiter faktiskt i om det står arab i papprerna eller inte. Kanske är jag oseriös då.

Nu tycker jag i alla fall att vi kan återgå till att prata om årets föl eftersom det redan finns en tråd för den här diskussionen.

Jag misstänker att hingsten inte är friröntgad för cystor som faktiskt är ett reellt problem hos araber. Dvs det är inte bra ur djurskyddssynpunkt heller oavsett vad den registreras som.

Inte bra?? Det är inte ens tillåtet av djurskyddsskäl (går mao att anmäla till länstyrelsen)

Nja. Okänd status bör inte vara grund för en anmälan även om det är en för stor risk att avla på djur vars status är okänd (speciellt när det gäller araber). Om man har röntgat och det finns cystor faller det under djurskyddet.

Man avlar INTE på en ett-åring ... där kan vi sätta punkt. För det har vare sig med ras, genetiska defekt eller något annat att göra. Om man inte anser att hästen är tillräckligt färdigväxt för att arbetas så är den banne mig inte färdigväxt för att tillverka nya hästar heller. Speciellt inte fribetäckning i en flock.

Tyvärr, men det är fortfarande oseriöst om hingsten och stoet inte är friröntgade för cystor. Du kommer som sagt heller inte att kunna registrera den som arab om licens inte är löst.

Du får tycka att min attityd är hur tråkig som helst men det ni gör är inte avel utan hästproduktion.
var är cystorna på araber? :) #okunnig

var är cystorna på araber? :) #okunnig

Många araber (sett till populationens storlek i Sverige) har cystor i bakknäna. En cysta är ett hålrum fyllt med vätska eller mjukt material i skelettet som medför en svaghet. Det är en tillväxtstörning och visar sig oftast vid ca 1,5 års ålder. Man vet inte säkert hur de uppkommer men det antas att det finns både en ärftlig faktor och en miljöfaktor.

Idag tog vi prov till analys och öppnade därmed den första hösilagebalen. Igor såg mycket skeptisk ut och föredrog hö. ;) Mammahäst däremot vääääldigt nöjd! :p

Blev tillfrågad att flytta honom till en lösdrift med jämnårig hingstkompis efter avvänjning. Det hade varit så himla perfekt! Men priset måste tyvärr avgöra det... Jag har honom i princip gratis här hemma och det är inte så fett att leva på föräldrapenning... Inväntar svar om pris innan jag bestämmer nånting vidare.

Många araber (sett till populationens storlek i Sverige) har cystor i bakknäna. En cysta är ett hålrum fyllt med vätska eller mjukt material i skelettet som medför en svaghet. Det är en tillväxtstörning och visar sig oftast vid ca 1,5 års ålder. Man vet inte säkert hur de uppkommer men det antas att det finns både en ärftlig faktor och en miljöfaktor.

tack!

Såhär ser min gangster ut nu, fyra månader gammal. Herregud vilken smickrande växtfas han är i! :laugh: Dessutom parkerad i nerförsbacke, kunde inte blivit bättre. ;)

DSC_0521_zps5bomzxoh.jpg

Han fick vara utan mamma i hagen idag en stund. :) Gav lite hö precis intill tråden bredvid valacken och tog sen in mammahästen i stallet (10 meter bort). Han var orolig typ en minut, sen struntade han i henne. Borstade å gick sen iväg och gömde oss bakom huset. Han gnäggade några gånger och sen var det bra med det. Så skönt! Hoppas kunna komma igång med stoet igen, känns som en bra början. :)

Idag ställdes jag inför ett litet svårlöst problem.
Han har aldrig varit rädd att raspa fötterna (varit på klinik samt hemma, en man en kvinna).
Lyfter å kratsar/borstar varje dag sedan han var 2-3v typ... duktig!
Han har träffat den här hovisen en gång förut, å så idag. Mamman står och snarkar när hon skos, han tittade nyfiket och hovis sa hej och klappa lite på mulen samtidigt som hon höll i mammans hov.
Hovis är en liten tjej, har aldrig sagt ett pip åt varesig mamman eller fölet, hon är bara en positiv upplevelse.

Så skulle vi raspa ungen - hon kom inte i närheten... Jag lyfte hans ben - funka...
Hon testar igen, men icke, han är rädd... inte dum, utan rädd....
Så går hon ut med sina grejer för vi säger att skit samma, den som ska raspa hela fölet nästa vecka för fixa det vi skulle fixa idag... Så hämtar jag ett äpple och ger halva till mamman, så får hovis ge honom andra halvan (han ÄLSKAR äpple).
Så kliar hon lite, börjar gå mot benet - rädd...

asså WTF händer. Han är tjenis med alla han möter, orädd, nyfiken... Tandis förra veckan blev hans idol å han hade slipmaskin i morsans trut...

Hur övar man bort sådant här? Han är ju inte ett dugg rädd för mig och stallägaren hade kollat hans fötter åt mig här om dagen, det hade gått jättebra och han hade varit så snäll...

Det kan vara att hon beter sig eller luktar konstigt.
hmmm... jag blev helt ställd... håll tummarna med andra hovis då!! Hon får börja klappa å bli tjenis, så kanske hon kan ta över på sikt :) Lättast med en å samma på bägge! (väntar på jordbruksbokstaven bakom utbildningen) :)

Här får jag fota på utsidan av hagen om jag ska lyckas ta en bild på hela Noella!:meh: Hon är så himla social och kommer i full fart och vill bli klappad! :D Men ändå inte så på så hon blir jobbig!
Har börjat öva lite på att vara själv i boxen korta stunder, är lite stirrig precis när mamma lämnar men sen står hon och äter hö!
Provade även att lasta och det var inte några problem, men har inte provat att köra med henne än.
Får bli längre fram.
14322481_1437619559588490_8157750571416036247_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama