Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina har fått täcke. De har ett hus att gå in i vid dåligt väder men då står de där hela dagen. Går inte ens ut och äter. Så jag la täcke på fölen och då var de genast mycket gladare och åt och lekte igen. Mina har typ ingen päls, jätte tunna i pälsen stod och skakade och ville in hela tiden bara man visa sig så sprang de till grinden och sen in i huset igen. Lilla bailando till med sprang igenom stängslet och rakt in i boxen.... Så jag lägger täcke på mina föl.

Både sto och föl har nu fått en björnpäls så jag är lite mindre orolig för vintern. Huvudsaken att man kan ta in dom när det blir riktigt blött och jävligt.

Hur länge måste mor och dotter vara separerade efter avvänjning innan man kan släppa ihop dom igen?

Mammahästen är inte helt fräsch än och skulle behöva en paus för att ta hand om sig själv. Vill dock kunna släppa ihop igen då hon annars måste stå själv men vill inte att fölet ska börja på att dia igen . Om jag inte tar bort henne, får se vart det barkar.

Hur gör ni andra som INTE har era ston och föl på lösdrift med täcken?
Mina har fritillgång på grovfoder ute och är ute i ca 16 timmar per dag.. Står inte på lösdrift och har inte tillgång till något vindskydd..
Är lite orolig att det blir för kallt för fölet om det regnar och blåser hela dagen och temperaturen sjunker ner mot 0.. Eller till och med minus framåt kvällen:crazy:
Eller räknas det som för mycket daltande att lägga på ett täcke :D
Nu har jag lösdrift men om jag inte hade det så skulle jag hellre sätta på ett BRA föltäcke än att ta in dem :D

Mina har fått täcke. De har ett hus att gå in i vid dåligt väder men då står de där hela dagen. Går inte ens ut och äter. Så jag la täcke på fölen och då var de genast mycket gladare och åt och lekte igen. Mina har typ ingen päls, jätte tunna i pälsen stod och skakade och ville in hela tiden bara man visa sig så sprang de till grinden och sen in i huset igen. Lilla bailando till med sprang igenom stängslet och rakt in i boxen.... Så jag lägger täcke på mina föl.
Min -14 var likadan. Om hon vore hingst och gick med andra likasinnade skulle jag nog inte ha täckt. Sen finns det så bra föltäcken med bara kardborre idag. Grimma är värre.

Min -14 var likadan. Om hon vore hingst och gick med andra likasinnade skulle jag nog inte ha täckt. Sen finns det så bra föltäcken med bara kardborre idag. Grimma är värre.
nä grimma får de inte ha på sig. Har bara svans snöre bak med gummiband i satt så de går sönder ifall de fastnar. Bukgjordarna har jag så hårt jag vågar rädd att de sparkar upp i de om de är för löst hängande. Även fram knäppning har jag lagt en hals skydd? ( kommer inte ihåg va det heter just nu) men sån man kan ha runt halsen själv som man bara trär över huvudet. Som skyddar spännena ifall de skulle fastna med käken men spänner de så hårt det går,så det inte går att få in en hov eller ngt. Hade såna med kardborreband men då tyckte de att det var kul att ta av själv så då blev det farligare när täcket hängde över huvudet på de eller släpandes under magen :crazy:

Mina står inne på nätterna. Lillen har världens björnpäls, riktigt riktigt tjock och lurvig! Man kan gömma hela handen! :p Så där ska det mycket till innan det blir täcke. ;) Han ligger och sover i hagen fast det är runt nollan och blött och verkar inte ett dugg besvärad. Men blir det flera dagars ihållande snöblandat och snålblåst så kan det tänkas att jag klär på. Mamman är en frusen typ så vi får se vad han ärver på.

Mina hästar är inne på nätterna, går ut vid ca 05.30 och in ca 20.00. Lite andra tider de dagar jag rider.
De har världens ragg nu och är inte rädd att de fryser, blir det riktigt skitväder med massa regn får de gå in tidigare. Använder inte täcken på några av hästarna just nu i alla fall. Är ju lite olika på olika individer!;)
Här har hästarna fått komma lite i andra hand ett tag, min mamma fick en hjärntumör i somras och dog för en vecka sedan!:cry: Har varit väldigt mycket annat som känts viktigare!
Så inte blivit mycket ridning, hantering utan mest det man måste göra!

Tog lite nya bilder på Pärlan idag, hon är drygt 6 månader nu

DSC_0665%202_zps3cbv2cft.jpg

DSC_0678%202_zpsadla9l9e.jpg

DSC_0683%202_zps0dsbjbqd.jpg

DSC_0698%202_zpsfdafdm1k.jpg

DSC_0721%202_zpsv80scxnz.jpg

DSC_0742%202_zps9f5htsvl.jpg

DSC_0743%202_zps9d7z78l4.jpg

DSC_0748%202_zps1wfufpyc.jpg

Är det fler som har snörädda föl?:confused: Tog nästan en timme att få fröken ur stallet idag:eek: Det där äckliga vita hade hon inga planer på att sätta sina ädla fötter i..

Hon är så totalt olik sin mamma som är född orädd och kaxig(på gott och ont:grin:) Den här lilla prinsessan har verkligen nerv, har aldrig haft fullblod själv men tror att det måste vara detta som kallas för fullblodsnerv, hon är otroligt uppmärksam och känslig.

Täcka henne kommer jag också göra, hon har fortfarande sommarpäls och klarar inte mer än ett par timmar i nederbörd, sen börjar hon skaka:o

Ni som täckar, vad har ni för täcken? Jag har beställt ett Horseware föltäcke som jag verkligen hoppas dyker upp snart, vi har verkligen busväder här i Dalarna nu:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama