Status
Stängd för vidare inlägg.
Duktig hon är som kan stå å få benen tvättade! :)

Här var det dags för andra vaccinationen igår. Jag hade helt glömt bort det så det blev inte nåt förberett med nånting. Hem från jobbet och på med en ny(gammal) grimma i strl ponny, passade jättebra på andra hålet (fast på bilden är den knäppt längst in). Duktig duktig fölis stoppade ner näsan själv och följde glatt med in ensam. Provade ställa honom i kedjorna för första gången, det var verkligen nemas problemas! Han fattade på en gång och ställde sig och vilade ett bakben. :p

IMG_20161124_124140_zpsefgvabyo.jpg

Passade på att borsta och spraya och reda ut man och svans igen. Supersnäll. Lite brydd på borsten först men fattade snabbt. Höll honom i grimskaft när det var sprutdags och han skötte sig kanon även då, försökte gå undan men verkligen inte farligt alls. Sen gullade vi lite och knallade ut i hagen igen. :)

Imorse släppte jag som vanligt ut dem kl 05. När jag tittade ut vid tio skrev jag "ligghall" överst på min önskelista till tomten...

received_10209494941924333_zps4gl32hpa.jpeg

Han verkar dock inte det minsta brydd. Med den där björnpälsen klarar han nog vad som helst...

Hur höga är era föl . ? skriv ålder och ras och storlek på föräldrarna . Dinamita är 7 månader och 135 fram och rejält högre bak ....

Min lär inte vara under 135 bak iaf, för han går mig till halsen bak och jag är 164 lång. Mamman är bara pluttiga runt 1.50 hög men han är snart ikapp morsan i rumphöjd. Pappan är cirka 170 tror jag. Min blir 5 månader här nu i dagarna.

Noella är ca 132 fram och 140 bak!:crazy: Väldigt överbyggd just nu!:p
Mamma är 150cm och pappa166cm.
Vill att Noella blir 157-161 ungefär, man kan ju alltid hoppas!:D

5 månader idag och vi har för första gången övat på att lämna mamma i hagen och stå själva i en box. Det där med att gå i grimma är rätt trist men han är gudomligt snäll och foglig. Tänkte börja sära dem på nätterna om ett par veckor.

Vad liten min verkar vara när man hör hur stora era är. 5 månader 122 fram och 126 bak. Mamma arab 150cm och pappa halvblod knappt 170cm. Har Fölgrimma fortfarande. Fast inte den mindre varianten.

Är era föl lika sina mammor i temperamentet? Ni som har haft några föl efter samma sto, brukar ungarna skilja sig åt beroende på hingst?
Min unge är så himla snäll, alltid glad och positiv och social medan morsan är nåt av det vassaste jag haft i hästväg, och jag har haft några rödhåriga ston. Idag tog jag in henne för att borsta igenom henne, då satte hon tänderna i jackan på mig när jag vände ryggen till. :mad:

Jag kan inte önska mig nåt mer av henne som avelssto, för i den rollen är hon helt fantastisk, men mentalt är hon fruktansvärt stark, jag kan liksom inte "nå" henne, hon behöver inte mig, utan kör sitt race. Brukar få väldigt starka band med mina märrar och de är mina bästa vänner men den här går jag faktiskt bet på...
Hon är högst i rang nu som 4-åring, och stona hon går med är inte kända för att vara några duvungar (mamma och dotter), ännu mer uppseendeväckande är det då hon är den som kom in sist i flocken. Även om hennes unge är fantastiskt trevlig, så märker man att det är en tuff kille, han bossar med de två stofölen rätt mycket trots att han är den som borde vara underlägsen. Förra årets unge var väldigt mjuk och följsam mot de andra fölen men inte denna, han bestämmer.

Mina hingstföl har inte varit så lik sin mamma men årets stoföl är väldigt lik. Hon kommer växa upp och bli en otroligt BRA häst, sund, smart men vänlig. Precis sådan som jag vill ha dem :D
Kanske skiljer sig mellan hingstar och stoföl då! Ston är ju över lag betydligt mer viljestarka än hingstarna och valackerna, det är därför jag föredrar dem, men det behöver ju inte gå till överdrift som i det här fallet.
Det låter som att jag inte gillar märren, det gör jag och jag beundrar henne verkligen för ett bättre avelssto hade jag aldrig kunnat önska mig, men hon är inte "min" häst, hon behöver inte mig i sitt liv utan är fullt nöjd med att ha sin flock och sin fölunge. Svårt att förklara....

Själv föredrar jag valacker och ffa hingstar alla dar i veckan. Har otroligt svårt för de där stona som är som din. Mitt ponny-avelssto som är mamman till dem jag pratar om, hon är otroligt självständig och släpper bara in dem som hon själv har bestämt duger. Men jag har haft henne sedan hon var fem och hon blir tolv nästa år. Vi har otroligt starka band och hon är extremt kommunikativ. När hennes första fölunge fastnade i skogen i en grenklyka och inte kunde komma loss, gick hon till grinden och ropade på mig. Det tog ett tag för mig att fatta vad hon gnäggade om men till slut så fattade jag att det saknades en häst i hagen och började leta. När det är slut på mat i hö-burarna då är det hon som går till grinden och ropar på mig, när någon har rymt eller gjort sig illa då är det hon som ropar.
De två hingstfölen hon fått har varit mjuka som smör i huvudet. Stofölet i år har mycket mer egen vilja och är otroligt mycket mer självständig. Det verkar dock också komma från pappan för jag har en äldre bror här hemma med samma pappa och annan mamma och han är också otroligt självständig.

Själv föredrar jag valacker och ffa hingstar alla dar i veckan. Har otroligt svårt för de där stona som är som din. Mitt ponny-avelssto som är mamman till dem jag pratar om, hon är otroligt självständig och släpper bara in dem som hon själv har bestämt duger. Men jag har haft henne sedan hon var fem och hon blir tolv nästa år. Vi har otroligt starka band och hon är extremt kommunikativ. När hennes första fölunge fastnade i skogen i en grenklyka och inte kunde komma loss, gick hon till grinden och ropade på mig. Det tog ett tag för mig att fatta vad hon gnäggade om men till slut så fattade jag att det saknades en häst i hagen och började leta. När det är slut på mat i hö-burarna då är det hon som går till grinden och ropar på mig, när någon har rymt eller gjort sig illa då är det hon som ropar.
De två hingstfölen hon fått har varit mjuka som smör i huvudet. Stofölet i år har mycket mer egen vilja och är otroligt mycket mer självständig. Det verkar dock också komma från pappan för jag har en äldre bror här hemma med samma pappa och annan mamma och han är också otroligt självständig.
Det där är så olika, antingen föredrar man hingst eller sto tror jag, det är sällan man gillar båda delar lika mycket.
Just det där starka bandet som du beskriver har jag till de två andra stona, de tycker om mig och jag är viktig för dem, och de för mig. Speciellt den ena av dem kommer alltid att vara min once in a lifetime-häst, men hon är inte i närheten av en lika god mamma som 4-åringen.
Å andra sidan så gör min 4-åring lite som din, hon är väldigt omhändertagande, för hela flocken. Förra året blev en av märrarna dålig i ett ben, och mitt sto stod som limmad vid hennes sida ända tills hon var bra igen, hon lämnade inte den sjuka en sekund. Hon är en team-player, bara det att hon inte inkluderar mig i teamet, så att säga...
Sammantaget väger hennes fördelar som avelssto upp nackdelarna i min värld, och så länge hon uppfostrar sina ungar till att bli trevliga och sunda individer är hon förlåten sitt humör, men det kommer aldrig att bli "min" häst. Tror nästan inte att hon skulle kunna bli "någons" häst, hon känns inte som en sån individ. Möjligen att man hade kommit henne nära om man haft henne som renodlad tävlingshäst, för det tror jag hade passat henne, men det är ingen häst du står och myser och umgås med.

Jag gillar också den där biten hos mitt sto - ta hand om flocken. Mitt sto är inte flockledaren i den bemärkelsen att hon tar mat först, sover där hon vill osv men om det är dåligt väder går hon sonika in i ligghallen (eller under träd i sommarhagen) och då följer alla med. Just nu har jag en 5-åring som bestämmer och det är inte bra ... men har precis släppt in mitt nya avelssto som är 16 och jag hoppas att hon med tiden kan ta över ledarskapet.

Jag gillar också den där biten hos mitt sto - ta hand om flocken. Mitt sto är inte flockledaren i den bemärkelsen att hon tar mat först, sover där hon vill osv men om det är dåligt väder går hon sonika in i ligghallen (eller under träd i sommarhagen) och då följer alla med. Just nu har jag en 5-åring som bestämmer och det är inte bra ... men har precis släppt in mitt nya avelssto som är 16 och jag hoppas att hon med tiden kan ta över ledarskapet.
Egentligen är jag (också) av uppfattningen att de äldre stona skall leda flocken men i det här fallet tror jag att mitt sto kan göra ett rätt bra jobb. Det är lugnt i flocken, hon är snäll men rättvis och hon är fantastisk på att uppfostra fölen, hon är både lektant och lärare på samma gång. Alla tre stona är egentligen lika bra som ledarston, det är bara åldern på min som skiljer. I nån mån tror jag att de delar ledarskapet också för jag tycker att det skiftar över tid, precis som att stona turas om med barnpassningen under dagen. Mitt stos mamma i sin tur var också ranghögst så jag antar att det går i arv till döttrarna i viss mån.

Tanken på att nåt av mina äldre ston skulle vara ranghögst är horribel, trots att de har åldern inne. Den ena är alldeles för vek och den andra kan inte hantera ledarskap över huvud taget, så det handlar nog mer om individ än om ålder.

Egentligen är jag (också) av uppfattningen att de äldre stona skall leda flocken men i det här fallet tror jag att mitt sto kan göra ett rätt bra jobb. Det är lugnt i flocken, hon är snäll men rättvis och hon är fantastisk på att uppfostra fölen, hon är både lektant och lärare på samma gång. Alla tre stona är egentligen lika bra som ledarston, det är bara åldern på min som skiljer. I nån mån tror jag att de delar ledarskapet också för jag tycker att det skiftar över tid, precis som att stona turas om med barnpassningen under dagen. Mitt stos mamma i sin tur var också ranghögst så jag antar att det går i arv till döttrarna i viss mån.

Tanken på att nåt av mina äldre ston skulle vara ranghögst är horribel, trots att de har åldern inne. Den ena är alldeles för vek och den andra kan inte hantera ledarskap över huvud taget, så det handlar nog mer om individ än om ålder.
Ja absolut är det så. I mitt fall är min märr inte mogen uppgiften bara :/ Hon är ELAK om det kommer in nya hästar och hon skyddar de andra in absurdum. Så därför vore det bra med ett skifte. :) Men men inget jag kommer kunna göra något åt - det blir som de själva bestämmer.

Är era föl lika sina mammor i temperamentet? Ni som har haft några föl efter samma sto, brukar ungarna skilja sig åt beroende på hingst?
Min unge är så himla snäll, alltid glad och positiv och social medan morsan är nåt av det vassaste jag haft i hästväg, och jag har haft några rödhåriga ston. Idag tog jag in henne för att borsta igenom henne, då satte hon tänderna i jackan på mig när jag vände ryggen till. :mad:

Jag kan inte önska mig nåt mer av henne som avelssto, för i den rollen är hon helt fantastisk, men mentalt är hon fruktansvärt stark, jag kan liksom inte "nå" henne, hon behöver inte mig, utan kör sitt race. Brukar få väldigt starka band med mina märrar och de är mina bästa vänner men den här går jag faktiskt bet på...
Hon är högst i rang nu som 4-åring, och stona hon går med är inte kända för att vara några duvungar (mamma och dotter), ännu mer uppseendeväckande är det då hon är den som kom in sist i flocken. Även om hennes unge är fantastiskt trevlig, så märker man att det är en tuff kille, han bossar med de två stofölen rätt mycket trots att han är den som borde vara underlägsen. Förra årets unge var väldigt mjuk och följsam mot de andra fölen men inte denna, han bestämmer.

Mitt stoföl är mycket tuffare än sin mamma. Mamman är ängslig, försiktig och tar enorm tid på sig att våga umgås med nya människor. Storm däremot är först fram att hälsa och har ett sjuhelsikes humör...

Däremot är de ungefär lika tjuriga, även om det tar sig lite olika uttryck. ;)

Mitt stoföl är mycket tuffare än sin mamma. Mamman är ängslig, försiktig och tar enorm tid på sig att våga umgås med nya människor. Storm däremot är först fram att hälsa och har ett sjuhelsikes humör...

Däremot är de ungefär lika tjuriga, även om det tar sig lite olika uttryck. ;)
Haha hjälp, får jag ett stoföl som är tuffare än sin mor så vet jag inte vad jag tar mig till! :p

Ja absolut är det så. I mitt fall är min märr inte mogen uppgiften bara :/ Hon är ELAK om det kommer in nya hästar och hon skyddar de andra in absurdum. Så därför vore det bra med ett skifte. :) Men men inget jag kommer kunna göra något åt - det blir som de själva bestämmer.
Usch, det låter som min ena, hon behöver "slås" ner och hållas längst ner i rang för att inte bli elak och trakassera de andra i flocken. Absolut inte en häst du vill se i toppen för det skulle förstöra hela gruppdynamiken!

Jag har nu två föl ifrån mitt sto, som själv är väldigt mjukt, stabilt men med mkt känslighet & stor dådkraft som man säger på hund, hon är dock ingen tuff häst alls. Hon är dock typ den perfekta hästen (jag skämtar inte, eller okej det temperamentet är inte perfekt för en nybörjare) och har mkt känslighet men är ändå stabil och kan ha ett otroligt mod, vi brukar skämta om att hon har mentalitet för att både klara av att gå svår dressyr och vara polishäst. Första avkomman (nu 2år) är osocial, skygg, vek och har massor med rädslor och nervighet i sig. Årets föl är en stadig, tuff, onervig, dominant tjej som har mkt mod.
Jag kan känna igen bitar av henne i båda avkommorna, det känns som att i den första avkomman finns mitt sto's känslighet och nervighet där, men att det slagit ut fel ihop med andra egenskaper och bara blivit för mkt av de egenskaperna så att det gått heltokigt. Andra avkomman har mitt sto's mod och dådkraft, hennes stabilitet, men jag ser inte den fina nervigheten i henne som jag ser i märren och första avkomman. Första avkomman visar ändå stundvis rätt sorts känslighet så att jag vågar stå på backen och säga att han kommer liksom sin mor ha otrolig ridbarhet, andra avkomman tvivlar jag på att hon har den ridbarheten, hon är lite för loj för det.
Är väldigt olika hingstar som är far till dem, så kan mkt väll komma därifrån, mitt sto har dock ett syskon efter hingsten till 2åringen (första avkomman) och den är inte skygg, osocial och rädd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama