Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu två föl ifrån mitt sto, som själv är väldigt mjukt, stabilt men med mkt känslighet & stor dådkraft som man säger på hund, hon är dock ingen tuff häst alls. Hon är dock typ den perfekta hästen (jag skämtar inte, eller okej det temperamentet är inte perfekt för en nybörjare) och har mkt känslighet men är ändå stabil och kan ha ett otroligt mod, vi brukar skämta om att hon har mentalitet för att både klara av att gå svår dressyr och vara polishäst. Första avkomman (nu 2år) är osocial, skygg, vek och har massor med rädslor och nervighet i sig. Årets föl är en stadig, tuff, onervig, dominant tjej som har mkt mod.
Jag kan känna igen bitar av henne i båda avkommorna, det känns som att i den första avkomman finns mitt sto's känslighet och nervighet där, men att det slagit ut fel ihop med andra egenskaper och bara blivit för mkt av de egenskaperna så att det gått heltokigt. Andra avkomman har mitt sto's mod och dådkraft, hennes stabilitet, men jag ser inte den fina nervigheten i henne som jag ser i märren och första avkomman. Första avkomman visar ändå stundvis rätt sorts känslighet så att jag vågar stå på backen och säga att han kommer liksom sin mor ha otrolig ridbarhet, andra avkomman tvivlar jag på att hon har den ridbarheten, hon är lite för loj för det.
Är väldigt olika hingstar som är far till dem, så kan mkt väll komma därifrån, mitt sto har dock ett syskon efter hingsten till 2åringen (första avkomman) och den är inte skygg, osocial och rädd.
Verkligen intressant när man kan jämföra så där! Hur har du valt hingstar till henne? Vad har du velat spä på och tona ner? Jag valde ju hingst till min mycket med tanke på temperament, det är alltid viktigt för mig men jag hade inte haft henne så länge när jag betäckte henne och jag kommer nog vara ännu mer noggrann nästa år.
Det är inte en märr jag vill lägga mer hårdhet på så att säga, min häst blir aldrig rädd - hon reagerar, ofta starkt för den delen, och blir upprörd, men jag upplever henne aldrig som rädd på det viset. På sin höjd kan hon stanna upp, sen är det full fart framåt mot målet som gäller, oavsett om det läskiga är framför eller bakom henne eller vid sidan.

Hon går _alltid_ framåt med en outtömmlig energi, det är den enda hästen som jag typ släpas efter i skritt och hon är typ 1.50 hög... Korrigerar jag händer i princip ingenting, har försökt med positiv förstärkning, händer ingenting, det bästa är att ignorera beteendet. Tänk pansarvagn typ så har ni henne... Framåt framåt framåt hela tiden. Perfekt om du vill ha en tävlingshäst av vassare kaliber, men som promenadhäst, not so much.

Glömmer aldrig när jag släppte henne i paddocken första gången, det tog 5 sekunder för henne att hitta lägsta punkten i staketet och sen hoppade hon ut...
Nu senast hade hon _tryckt_ ut den översta plankan i trästaketet i hagen där hon och fölis gick, sen hade hon och fölet hoppat ut och lämnat undertråd och den nedersta plankan intakt...

Det här tycker jag är så himla intressant. Och så otroligt svårt när man tar föl på sitt sto för första ggr för då vet man ju inte så mycket om vad hon nedärver. Av mitt stos tre avkommor är den andra den som är absolut vackrast att se på och han har verkligen DET men han är den som är minst stabil i psyket. Årets föl står verkligen med all hovarna i marken, så stabil i psyket men har mycket egen vilja som hon visade redan från första dagen. Den första är nog den som jag gillar bäst ändå.
Eftersom jag har en hingst här hemma efter samma hingst som årets föl så kan jag jämföra och se vad som kommer från pappan. Självständighet verkar var något som den hingsten verkligen nedärver. Uppfödaren säger att alla fölen är likadana.
Det ska bli så roligt att se hur de utvecklas och blir med tiden.

Det här tycker jag är så himla intressant. Och så otroligt svårt när man tar föl på sitt sto för första ggr för då vet man ju inte så mycket om vad hon nedärver. Av mitt stos tre avkommor är den andra den som är absolut vackrast att se på och han har verkligen DET men han är den som är minst stabil i psyket. Årets föl står verkligen med all hovarna i marken, så stabil i psyket men har mycket egen vilja som hon visade redan från första dagen. Den första är nog den som jag gillar bäst ändå.
Eftersom jag har en hingst här hemma efter samma hingst som årets föl så kan jag jämföra och se vad som kommer från pappan. Självständighet verkar var något som den hingsten verkligen nedärver. Uppfödaren säger att alla fölen är likadana.
Det ska bli så roligt att se hur de utvecklas och blir med tiden.
Jag håller med. Det är ju först när man har sett några avkommor som man kan börja utröna vad som eventuellt kommer från stoet och hur hingstarna typar sina avkommor. Det är alltid en chansning med första fölet och jag hade inte tagit fler föl på denna märren om årets unge blivit "dålig" eller vad man ska säga då hon är som hon är, men han överträffar alla förväntningar! Han har sin mammas framåtanda, han är pigg och tuff, men har ett inre lugn på något vis som morsan saknar, och han är verkligen snäll!! Vi har sprutat och vi har grejat med den stackaren, stoppat in saker i munnen, i rumpan och i halsen på honom, vi har petat och klämt och haft oss men genom allt har han hållit modet uppe och haft tillit till människor. En vekare unge hade nog inte pallat all behandling som vi utsatt denna för och jag måste säga att mamman faktiskt också har lagt band på sig själv många gånger. I situationer där hon vanligtvis hade snurrat till det totalt så har hon faktiskt behållt lugnet.

Det ska bli mycket intressant ifall märren får ett stoföl i framtiden och hur det i så fall kommer vara i personligheten, det känns inte alls omöjligt att det kommer ärva mer av sin mors lynne..

Haha vad gör jag då, känner jag mest... Men den dagen den sorgen, och jag gillar faktiskt hästen, hon gör ett suveränt jobb som avelssto, jag blir bara lite trött dagar som den här när hon tackar mig med att bita mig i armen... ;)
Ja det är ju inte roligt. Min gör aldrig sånt - det värsta hon kan hitta på är att vägra att bli fångad i hagen. Men som den ponny hon är så går det ALLTID med mutor :banana::banana::bump::bump::D:D

Verkligen intressant när man kan jämföra så där! Hur har du valt hingstar till henne? Vad har du velat spä på och tona ner? Jag valde ju hingst till min mycket med tanke på temperament, det är alltid viktigt för mig men jag hade inte haft henne så länge när jag betäckte henne och jag kommer nog vara ännu mer noggrann nästa år.
Det är inte en märr jag vill lägga mer hårdhet på så att säga, min häst blir aldrig rädd - hon reagerar, ofta starkt för den delen, och blir upprörd, men jag upplever henne aldrig som rädd på det viset. På sin höjd kan hon stanna upp, sen är det full fart framåt mot målet som gäller, oavsett om det läskiga är framför eller bakom henne eller vid sidan.

Hon går _alltid_ framåt med en outtömmlig energi, det är den enda hästen som jag typ släpas efter i skritt och hon är typ 1.50 hög... Korrigerar jag händer i princip ingenting, har försökt med positiv förstärkning, händer ingenting, det bästa är att ignorera beteendet. Tänk pansarvagn typ så har ni henne... Framåt framåt framåt hela tiden. Perfekt om du vill ha en tävlingshäst av vassare kaliber, men som promenadhäst, not so much.

Glömmer aldrig när jag släppte henne i paddocken första gången, det tog 5 sekunder för henne att hitta lägsta punkten i staketet och sen hoppade hon ut...
Nu senast hade hon _tryckt_ ut den översta plankan i trästaketet i hagen där hon och fölis gick, sen hade hon och fölet hoppat ut och lämnat undertråd och den nedersta plankan intakt...
Hon är duktig som tar med sig fölis på sina äventyr iallafall? :D

haha, min märr löser också ALLT framåt, har man inte tydligt utstakad väg/planerat före henne så kör hon liksom om en och tar ledningen själv. Hon är ingen ångvält, men hon är kvick i både ben och huvud och i hennes huvud går det bara framåt framåt framåt.

Första hingsten valdes främst på att jag ville ha en ny kopia av min märr då hon är skadad och har dåliga framtidsutsikter, så jag letade efter en hingst som påminde mkt om henne (även i stammen och inte bara själv), uppfödaren till märren rekommenderade hingst 1 (eftersom uppfödaren har syskon till märren efter hingst 1 som är mkt mkt trevlig och såldes som hingstämne som föl) och på mindre relevanta anledningar som lång avelssäsong (jag var sent ute) och levade föl-avgift. Jag tyckte att det var svårt att hitta vidare mkt om tempermant, poäng systemen säger ju inte vidare mkt egentligen :/ Behöver ju heller inte vara att hingsten i sig är nervig eller någon nära släkting, utan att det bara slår ut fel.
Andra hingsten valdes på att jag ville ha något annat än första avkomman (eftersom jag igen avlade för en påläggskalv till mig själv), dvs denna gång ville jag mer garantera att få mindre nerv och göra upp för stoets svagare punkter. Sedan var det nog mest att jag råkade tycka att hingsten var snygg och rörde sig på ett vis som passade mig.
Helst hade jag båda gångerna velat ha äldre hingstar med vuxna avkommor, men varit för feg för utlandsskick och inte funnits passande i Sverige så har blivit unga hingstar båda gångerna.

Jag har ändå lyckats rätt bra med vad jag ville. Jag ville ha kopia på morsan i första avkomman & han är utseéndemässigt och rörelsemässigt nära kopia på morsan men tyvärr inte interiört... Andra avkomman så ville jag bättra på ffa mindre nerv, bättre hals och mer taktfasthet och årets fölunge stämmer verkligen in på det.

haha, min märr löser också ALLT framåt, har man inte tydligt utstakad väg/planerat före henne så kör hon liksom om en och tar ledningen själv. Hon är ingen ångvält, men hon är kvick i både ben och huvud och i hennes huvud går det bara framåt framåt framåt.

Första hingsten valdes främst på att jag ville ha en ny kopia av min märr då hon är skadad och har dåliga framtidsutsikter, så jag letade efter en hingst som påminde mkt om henne (även i stammen och inte bara själv), uppfödaren till märren rekommenderade hingst 1 (eftersom uppfödaren har syskon till märren efter hingst 1 som är mkt mkt trevlig och såldes som hingstämne som föl) och på mindre relevanta anledningar som lång avelssäsong (jag var sent ute) och levade föl-avgift. Jag tyckte att det var svårt att hitta vidare mkt om tempermant, poäng systemen säger ju inte vidare mkt egentligen :/ Behöver ju heller inte vara att hingsten i sig är nervig eller någon nära släkting, utan att det bara slår ut fel.
Andra hingsten valdes på att jag ville ha något annat än första avkomman (eftersom jag igen avlade för en påläggskalv till mig själv), dvs denna gång ville jag mer garantera att få mindre nerv och göra upp för stoets svagare punkter. Sedan var det nog mest att jag råkade tycka att hingsten var snygg och rörde sig på ett vis som passade mig.
Helst hade jag båda gångerna velat ha äldre hingstar med vuxna avkommor, men varit för feg för utlandsskick och inte funnits passande i Sverige så har blivit unga hingstar båda gångerna.

Jag har ändå lyckats rätt bra med vad jag ville. Jag ville ha kopia på morsan i första avkomman & han är utseéndemässigt och rörelsemässigt nära kopia på morsan men tyvärr inte interiört... Andra avkomman så ville jag bättra på ffa mindre nerv, bättre hals och mer taktfasthet och årets fölunge stämmer verkligen in på det.
Då har du ju verkligen lyckats med det som var din föresats :) Nu har du inte bara en utan två påläggskalvar till dig själv :)
Hur mår Mino?

Då har du ju verkligen lyckats med det som var din föresats :) Nu har du inte bara en utan två påläggskalvar till dig själv :)
Hur mår Mino?
Vet inte om andra tycker första avkomman är så himla bra:angel:, men jag är ändå nöjd med mina knäpphästar :D

Inte så bra med stackars Mino :( Kort: hon kommer antagligen få somna in när årets föl ska avvänjas.
Hon har haft det riktigt bra med nerv-smärt-problemet sista 1,5året så egentligen jätte bra på den fronten, men haft desto mer problem med kringliggande och hon skadade någonting i ena framhoven i början av januari förra året som fortfarande inte är bra nu efter snart ett år. Jag ser det som att hon har så pass mkt problem med så många olika saker så det handlar bara om vart gränsen går på hur många smärtsamma dagar hon har på antal bra dagar. Jag blundar och avvaktar tills föl ska avvänjas :cry: man vet ju aldrig om något magiskt typ händer.

Säger som Pews att då har du ju faktiskt lyckats riktigt bra med dina mål, sen att slutprodukten ändå kanske inte är precis som man har tänkt är ju det fantastiska med genetik - det kan slå så sjukt olika! Sen finns det inget som säger att avkomman faller en i smaken ändå till slut oavsett hur lik den blir sin mamma.

Förra årets unge undan märren som är min favorit var ju nästan en kopia både i huvud och exteriört, så himla trevlig verkligen, snäll och lugn, ett riktigt A-barn precis som mamma. Ändå fastnade jag inte riktigt för honom i hjärtat fastän tanken var att han skulle behållas som min framtida ridhäst när stoet betäcktes. Istället såldes han och har det jättebra hos en familj som älskar honom mest i hela världen.
Årets unge trodde jag nog inte att jag skulle gilla så här mycket men jag är faktiskt överförtjust i honom, trots att han är så full av bus, man kan liksom inte vara på dåligt humör när man är med honom! :D

Mitt sto fick två hingstar och två ston. En hingst och ett sto är helsyskon.

Helsyskonen karakteriseras av att de är lite truliga men lättlärda. Det går att se tydliga gemensamma drag som de andra inte har. Någon uttryckte det som att deras pappas avkommor är bra på att tycka synd om sig själva, och det är en bra beskrivning. De kärvade alltid inför något nytt men när de väl gjort en sak en gång var det inga bekymmer.
Den andra hingsten var mycket okomplicerad och med på allt. Tvärt emot mamman som är skeptisk till allt nytt. Jag valde en hingst som var känd för att ge okomplicerade avkommor. I flera år efter jag sålde honom pratade folk om hur lätt han varit att hantera.
Det andra stoet är den som är mest lik sin mamma på både gott och ont. Mamma var den intelligentaste hästen jag träffat, men denna dotter är snäppet smartare. Hon skulle ha blivit sin mammas efterträdare hos mig, men vi fungerade aldrig särskilt bra ihop trots att jag och hennes mamma har fungerat klockrent i 17 år.

Ni som vänjer av nu när fölen är mellan 6- 8 månader, vad fodrar ni dem med?
Gör ni skillnad på om det är 6 månader när de skiljs av eller 8 månader?

Litet filmklipp på årets tre föl!
Fransglim (brun med 4 strumpor och bläs e.Total Hope u.Frida(36) ue.Tip Top - Maraton - Galant) & Furstepoppel (svettfux, 3 vita, stjärn + snopp, e.Total Hope u.Flora Isadora(36) ue.Sohn der Sonne - Topaasch - Don Primero) samt till höger Fagerrönn (brun, 2 vita, stjärn e.Eclectisch u.Fackellilja(36) ue.Topaasch - Don Primero - Tip Top) tillsammans med sin nanny Gullan pga rörelserestriktioner efter en septisk artrit (infekterad led) tidigare i höst.

Litet filmklipp på årets tre föl!
Fransglim (brun med 4 strumpor och bläs e.Total Hope u.Frida(36) ue.Tip Top - Maraton - Galant)
får man tigga en idolbild på Frida :love: jag har säkert frågat men minns inte... hände något med Frida eller räckte hon inte till å fick gå till avel eller? En favorit hos mig!!
Visst var Fackellilja din unghäst, helbrun?

*eget inlägg*

Jag är sååå nöjd med min lilla Dipp :love::love::love: e: Canterbury - xx, han är en liten sötponny, 5,5mån nu, ca 133 fram å 135 bak. Coolast och snällast i världen och tror att han bestämmer i hagen verkar det som... :heart

282574_01.jpg

Jag tog julbilder på mina pållar igår för att kunna trycka julkort. Min annars så otroligt stillsamma fölunge trodde jag att jag kunde ha lös, för hon gör ju typ aldrig något, men tji fick jag, hon fick lite fnatt och for runt och tänkte inte alls posera fint med morsan. Så varesgod: galen ren-fölunge:
30558225004_4b27f0d93c_z.jpg

30558224934_aefa8332d3_z.jpg

31343600956_b408594e83_z.jpg

30558224634_9ac353b359_z.jpg

31343600806_10531c9c2c_z.jpg

Sådär ja nu har jag fått min 2016-års fölunge såld :)
Fina Exsus Hope e Ulk d'été u Cuba såld till en vuxen liten ryttare som har sikte på årgångschampionat och dyl. Det kommer bli ett suveränt hem för henne. Och jag känner mig helnöjd. I och med detta har jag sålt alla mina uppfödningar ... lite tomt men jag fyller förhoppningsvis på med två nya i vår.
DSC_0051.jpg

DSC_9401.jpg

DSC_0128.jpg

DSC_0199.jpg

får man tigga en idolbild på Frida :love: jag har säkert frågat men minns inte... hände något med Frida eller räckte hon inte till å fick gå till avel eller? En favorit hos mig!!
Visst var Fackellilja din unghäst, helbrun?

*eget inlägg*

Jag är sååå nöjd med min lilla Dipp :love::love::love: e: Canterbury - xx, han är en liten sötponny, 5,5mån nu, ca 133 fram å 135 bak. Coolast och snällast i världen och tror att han bestämmer i hagen verkar det som... :heart

282574_01.jpg
Åh, såklart jag kan fixa bild på älsklings-Frida! :love:

Hade bara Frida och hennes första dotter Forsythia, då Frida är vår ursprungs-36a (stofamilj 36 som mamma är följt sedan ungdomen med mkt hög ridbarhet) så var det av stor vikt för oss att få föra vidare hennes gener och hinna få så många avkommor som möjligt. Vi hann komma upp från LC till MsvA på 4 år trots att hon var min första häst :heart Fick 2 föl, debuterade LC, LB och LA på våren som 6-åring, kvalade till Falsterbo samma år. Som 10-åring när Forsythia var gammal nog för att ta över rollen som min tävlingshäst så var det dags för Frida att gå tillbaka in i avelsboxen.
När hon gick utan föl ifjol så red jag ett par gånger på henne - Åååh ville inte ha henne ombetäckt då om vi säger så!! :love:

Nej, du tänker på Fackelliljas dotter Flora Isadora :D Helbrun 4-åring e.Sohn der Sonne - Topaasch som ska sättas igång nu efter årsskiftet (behöver jag säga att jag längtar?)

Åh så spännande med en Canterbury! :D Gillar honom starkt trots att jag inte håller på med hoppavel!

Åh, såklart jag kan fixa bild på älsklings-Frida! :love:

Hade bara Frida och hennes första dotter Forsythia, då Frida är vår ursprungs-36a (stofamilj 36 som mamma är följt sedan ungdomen med mkt hög ridbarhet) så var det av stor vikt för oss att få föra vidare hennes gener och hinna få så många avkommor som möjligt. Vi hann komma upp från LC till MsvA på 4 år trots att hon var min första häst :heart Fick 2 föl, debuterade LC, LB och LA på våren som 6-åring, kvalade till Falsterbo samma år. Som 10-åring när Forsythia var gammal nog för att ta över rollen som min tävlingshäst så var det dags för Frida att gå tillbaka in i avelsboxen.
När hon gick utan föl ifjol så red jag ett par gånger på henne - Åååh ville inte ha henne ombetäckt då om vi säger så!! :love:

Nej, du tänker på Fackelliljas dotter Flora Isadora :D Helbrun 4-åring e.Sohn der Sonne - Topaasch som ska sättas igång nu efter årsskiftet (behöver jag säga att jag längtar?)

Åh så spännande med en Canterbury! :D Gillar honom starkt trots att jag inte håller på med hoppavel!

Tack!!!! Hon är så himla fin Frida!!! Forsythia var det jag tänkte på namnmässigt, men det är nog Flora Isadora på bilderna jag minns!!

Du kanske åker på å utbilda en liten Canterbury-unge ;)
Dessutom, när jag visade ungen så frågade de om jag ville visa som hopp eller dressyr, han har tydligen hamnar på dressyrlistan i år hehe... Men det är nog inte SÅ mycket gång i min unge även om han nog rör sig helt ok för att ha xx-mamma. Mamman har ju inte helt kass gång så det blir nog en kul unge för mig. Jag är ingen stjärna och nöjer mig mer än väl med MSV/130. Behöver inte "kapacitet för OS" precis ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV