Status
Stängd för vidare inlägg.
@EricaJohnsson och @Novalisa , tack! :) Jag är så glad för henne :love:
Hon kommer behållas, hoppas hon kan ta över som avelssto såsmåningom!

Ang manen beror det nog väldigt på hur den växer, Pärlans man är ganska lång och inte speciellt tjock, den ligger ju inte helt platt men har inte stått rakt på ganska länge. Storasyster har betydligt mer man, såg ut såhär i typ samma ålder:

DSC04325_zps18462b4c.jpg

Här står manen rätt upp! :p Min är en riktigt fluffig historia från hov till öra till svans. :p

Här är det lite omkastningar i stall-läget. Jag hade bestämt mig för att lämna iväg lillen på lösdrift närmare våren och sen ta honom direkt till bete så att han och mamsen inte skulle ses förrän till nästa höst. Men så blir jag med ledig box i stallet from 1/12 vilket ställde till det lite. Jag har tre boxar, så alltså blir det bara mina två kvar. Då kan jag ju inte skicka iväg honom nånstans, då blir ju mamman själv. :crazy: Har istället lagt ut en annons om att jag har en box ledig för hingstföl så får vi se om nån nappar. Hade varit skönt att få hit en jämnårig kompis så kan han vara kvar hemma. Misstänker att det kan bli lite besvärligt med avvänjningen iom att jag bara har en tråd mellan hagarna men jag hoppas han har lärt sig vad tråd betyder vid det här laget. :meh:

Minton har äntligen fått en lek kompis. Jag har flyttat honom och hans mamma till ett annat sto med hingst föl så nu kan han busa och leka medans mamman får lite lugn och ro.
2016-10-30%2016.01.49_zpsjqosioea.jpg

IMG_20161030_154616_zpshdnfm1lv.jpg

Mamman är dräktig igen så jag kommer så småningom ta hem henne och Minton får stanna kvar tills han blir såld.

IMG_20161106_122634_zpsb4bgaofj.jpg

Usch vilket skitväder vi fått , snorkallt och blåsigt . . . Skulle ta en fin bild på odågan , men hon stack iväg och vägrade komma så det blev mest att jaga häst för att få av grimman :banghead: Tur lekkompisen kommer snart , korsning kallblod/varmblod och nästan exakt lika gamla .

Hon är iaf söt , är mer lik pappa Zuidenwind än mamma tror jag :D Hon är nu 4,5 månad och manen la sig tidigt för henne .

Min Igor gick och blev 6 månader i lördags, ett helt halvår! :o Då måste man ju ta lite kort. Inte så smickrande bilder men bjuder på dem ändå. ;)

Snart för stor för att dia!
IMG_20161105_105659_zpskhex2oel.jpg

Fortfarande ojämn så det skriker om det. ;) Han ser ut som en fluffig burk!
IMG_20161105_112924_zpscbzkyscc.jpg

Han har det lite jobbigt med underlaget nu, det frös så snabbt och har bara kommit typ fem cm snö så det är hårt och knöligt i hagen. :( Önskar att snöovädret kunde komma hit istället, jag vill ha MASSOR med snö!

Är det fler som har snörädda föl?:confused: Tog nästan en timme att få fröken ur stallet idag:eek: Det där äckliga vita hade hon inga planer på att sätta sina ädla fötter i..

Hon är så totalt olik sin mamma som är född orädd och kaxig(på gott och ont:grin:) Den här lilla prinsessan har verkligen nerv, har aldrig haft fullblod själv men tror att det måste vara detta som kallas för fullblodsnerv, hon är otroligt uppmärksam och känslig.

Täcka henne kommer jag också göra, hon har fortfarande sommarpäls och klarar inte mer än ett par timmar i nederbörd, sen börjar hon skaka:o

Ni som täckar, vad har ni för täcken? Jag har beställt ett Horseware föltäcke som jag verkligen hoppas dyker upp snart, vi har verkligen busväder här i Dalarna nu:crazy:
Täcket är superbra. Min som var född relativt sent hade dåligt med päls och gick inte ut alls i ruskväder utan täcke. Med täcke var hon nöjd.

Har ni vant av än? Älvan är 6 månader idag och hennes mamma blev just såld så måste vänja av tidigare än jag hade tänkt.
Satte de i egna boxar idag men får gå tillsammans på dagen nu innan mamman åker. Den stora frågan är vem älvan ska gå med när mamman åkt? Vad har ni andra gjort i den situationen?

Har ni vant av än? Älvan är 6 månader idag och hennes mamma blev just såld så måste vänja av tidigare än jag hade tänkt.
Satte de i egna boxar idag men får gå tillsammans på dagen nu innan mamman åker. Den stora frågan är vem älvan ska gå med när mamman åkt? Vad har ni andra gjort i den situationen?

Har de andra kompisar i hagen som älvan är van vid? Då finns ju dom som trygghet när mamma försvinner. :)

Här går föl och sto tillsammans på dagarna men separata boxar på nätterna sen länge. Jag hade önskat att han fick gå med fler andra hästar men kallblodet som är uppstallat här är så jäkla elak vid utfodring så det går inte. Nu ska han flytta den här månaden så jag hoppas få in en till yngling som kan gå med min. Fick napp idag, en bekant som har ett nästan exakt lika gammalt hingstföl som kommer kunna flytta hit runt jul. Hade hoppats på tidigare men hon skulle börja försöka vänja av sin så får vi se om den kan komma tidigare. :) Planen är att de då får gå tillsammans alla tre tills pojkarna blivit kompisar och sen byta hage till stoet.

Har de andra kompisar i hagen som älvan är van vid? Då finns ju dom som trygghet när mamma försvinner. :)

Här går föl och sto tillsammans på dagarna men separata boxar på nätterna sen länge. Jag hade önskat att han fick gå med fler andra hästar men kallblodet som är uppstallat här är så jäkla elak vid utfodring så det går inte. Nu ska han flytta den här månaden så jag hoppas få in en till yngling som kan gå med min. Fick napp idag, en bekant som har ett nästan exakt lika gammalt hingstföl som kommer kunna flytta hit runt jul. Hade hoppats på tidigare men hon skulle börja försöka vänja av sin så får vi se om den kan komma tidigare. :) Planen är att de då får gå tillsammans alla tre tills pojkarna blivit kompisar och sen byta hage till stoet.
De har ju gått ensamma eftersom jag inte velat släppa älvan på driften. Men jag har nu satt in ett annat sto till dem och det verkar funka. Tänker att hon då lär känna det andra stoet och kan bli kompis med henne innan mamma åker.

Bailando ska åka nästa vecka . blandade känslor . han får de kanon bra . men jag är så glad för han . jag har oftast kört de eller så har nya ägaren kommit och hämtat . ofta står se lösa och utan mellanvägg . men nu kommer det en 2 hästars lastbil . där kommer finnas en häst med . hoppas den är lugn och snäll .Hur hade ni gjort , han har inte åkt innan men ska prova lasta han i helgen så han får titta på rampen och så . ska man ge han confidence i näsan ? han ska åka i ca 5-6 timmar . Han är snart 8 månader .

@Cashmere
Förstår att det är blandade känslor, men transportörerna brukar vara så proffsiga och duktiga så du ska se att det går jättebra. :) Om du är rädd att han ska vara orolig kanske en låg dos lugnande kan hjälpa? Vet inte jag...

Kl
Här har hovis varit på besök igen! 4v sen sist, jag bad henne komma på en mellankoll, lite hade det kommit tillbaka av rötan men så pass lite att det inte bör vara några bekymmer. Nu är det ju äntligen snö å rent ute också, ingen lera som kan krypa upp. Så vi fortsätter ta honom var fjärde vecka.

Han som aldrig har grimma såvida vi inte får besök av hovis eller veterinären fick på sig grimma redan igår kväll för att jag skulle slippa bråka med honom idag. Jag blev tvungen att ställa ut fölgrimman på yttersta hålen överallt! :o Han har varit inne i en intensiv växtperiod nu och det har hänt en hel den över hela kroppen. Han börjar komma ikapp sig nu! :)

Han fick komma in själv i stallet och följde med hur världsvant som helst från hagen! Stod verkligen jättesnällt hela tiden, jag borstade och kratsade alla fyra och sprayade och redde ut man och svans. Det var som om han aldrig gjort annat. :love: Jättesnäll med hovis också, ryckte i en fot en gång bara, annars som vilken vuxen häst som helst. :)

IMG_20161118_110503_zpsoyc9zdbw.jpg

Kl
Här har hovis varit på besök igen! 4v sen sist, jag bad henne komma på en mellankoll, lite hade det kommit tillbaka av rötan men så pass lite att det inte bör vara några bekymmer. Nu är det ju äntligen snö å rent ute också, ingen lera som kan krypa upp. Så vi fortsätter ta honom var fjärde vecka.

Han som aldrig har grimma såvida vi inte får besök av hovis eller veterinären fick på sig grimma redan igår kväll för att jag skulle slippa bråka med honom idag. Jag blev tvungen att ställa ut fölgrimman på yttersta hålen överallt! :o Han har varit inne i en intensiv växtperiod nu och det har hänt en hel den över hela kroppen. Han börjar komma ikapp sig nu! :)

Han fick komma in själv i stallet och följde med hur världsvant som helst från hagen! Stod verkligen jättesnällt hela tiden, jag borstade och kratsade alla fyra och sprayade och redde ut man och svans. Det var som om han aldrig gjort annat. :love: Jättesnäll med hovis också, ryckte i en fot en gång bara, annars som vilken vuxen häst som helst. :)

Vad fin han är! Hur stor tror du att han blir?

Vad fin han är! Hur stor tror du att han blir?

Tack! Han har som sagt vuxit ikapp sig lite nu, tog kort sist han var inne för verkning och då såg han verkligen bedrövlig ut! Hittar inte igen det kortet nu dock...

Är typ 99% säker på att han blir stor häst. Ska mycket till för att han ska stanna som ponny... Skulle tippa att han blir runt 160. (lagom ;))

@Cashmere
Förstår att det är blandade känslor, men transportörerna brukar vara så proffsiga och duktiga så du ska se att det går jättebra. :) Om du är rädd att han ska vara orolig kanske en låg dos lugnande kan hjälpa? Vet inte jag...
Han är ju en lugn kille annars men jag vet inte . han har ju sällskap i transporten . får hoppas den hästen är lugn

Kl

Här har vi ponnygrimman på de yttersta hålen Vet inte riktigt hur de ska sluta, visserligen blev hon 7månader igår

Min fröken har haft shettisgrimma som nu börjar bli lite väl liten och vi går över till ponnygrimma denna vecka. Modern har cob-huvud, 2årig bror har cob fortfarande med. Är snart 7 månader.

Nirma gör inte mkt nu annars, hon blev frisk och släpptes ut med resten av flocken för att bli förkyld på nytt utav resten av fölen som var förkylda... Lite drygt. Är mindre smickrande period i växtfasen och tråkigt väder. Så de får mest komma in och få benen spolade ifrån lera och bli klappade. Nirma är inte lika stöddig nu i hagen när hon är lite slö med förkylningen och 1+2åriga stona även blivit insläppta.

(det är lite lite luft i bollen...)

30688224460_8746c9dc2d_z.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama