Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni = uppfödaren. Jag bor inte i närheten och vet inte tanken bakom. Kanske har hon precis släppt ut henne. Kanske är hon svår att få på grimman. Kanske hann hon komma lös och busa och uppfödaren valde då att filma först och ta av grimman sedan.

Men nä, jag hade inte haft grimma på föl i hagen. :)

Vill inte att någon ska behöva uppleva det jag gjorde för ett år sedan så därför jag frågade.

Eftersom Mintons mamma ska betäckas om så har nu Minton åkt transport för första gången. Det gick bra, men lite läskigt att kliva på. Så jag fick i princip bära in honom.
Spännande med nytt ställe och hingsten var läskig tyckte minton.;)
Ikväll blir det en likadan resa. Har sådan tur att hingsten bara bor en mil bort.:)

Någon som ska visa sitt föl i sommar?

Eftersom Mintons mamma ska betäckas om så har nu Minton åkt transport för första gången. Det gick bra, men lite läskigt att kliva på. Så jag fick i princip bära in honom.
Ikväll blir det en likadan resa. Har sådan tur att hingsten bara bor en mil bort.:)

Någon som ska visa sitt föl i sommar?
Ja jag har tänkt att visa.

Jag har nog tänkt visa också, beror lite på vart visningen blir. Ifjol var den bara tre mil från mig och är det på samma ställe i år åker vi! :)

Ikväll blir det en likadan resa. Har sådan tur att hingsten bara bor en mil bort.

Jag minns knappt hur jag gjorde när det transporterades föl förut. :o Minns inte om de åkte uppbundna eller lösa, med eller utan mellanvägg... Jag har ju inte tänkt betäcka om så tänkte åka lite ändå, bara ta ett varv typ för tränings skull. Har fått lite extra bete hos grannen, en kilometer bilvägen, det är ju löjligt att köra men det är bra träning så det blir nog transport dit. ;)

Idag gick Minton själv på släpet när jag ledde honom. :D Han lär sig snabbt!
Jag kör med tomt släp förutom en lång bom fram. Stoet sitter fast och fölet är löst.

Jag funderar på att visa honom på en welsh utställning i juli.

Här lyfte vi alla fötterna ikväll utan bekymmer! Duktig ponke! :) Försökte få nåt kort på honom vid insläppet sådär på treveckorsdagen, men telefonen hakade självklart upp sig... :meh:

När brukar ni verka dem små första gången?

Äntligen! 3 veckor över tiden tittade denna fantastiska lilla tjej äntligen ut! Som jag har väntat. Mammahäst är min "once in a lifetime-häst" och att hon nu har gett mig en alldeles fantastiskt fin avkomma känns helt fantastiskt:love:.
Hade dock "beställt" en fuxfärgad hingstO_o
spännande att se vad det är för färg som döljer sig under fölpälsen. Det är mycket vita hårstrån på benen och i ljumskarna så jag gissar på nån typ av tigrering därunder:D
missy_zpsklcef5nx.jpg

Min lilla tjej har bitit sig själv i naveln sista dagarna och den såg sämre ut vartefter, hade halv grad temperatur höjning så mina flickor fick igår kväll åka till strömsholm och varit där över dagen, ska hämta hem dem i kväll/natt. De försökte ultraljuda när vi kom in på kvällen, men var svårt att se något, idag tyckte de tydligen heller inte de såg något, men lät osäkert. Hon är tydligen så liten fortfarande att det är svårt att avgöra? De har tagit blodprover idag, som jag dock inte fick veta svaret på, men gissar att de inte var helt bra då de vill att det ska tas nya om en vecka efter antibiotikakur.
Är pigg och normal i övrigt, inte särskilt varm, öm eller svullen vid naveln, inte svullen över leder eller något. Men man undrar ju varför hon började bita i navelstumpen ifrån början när den redan såg läkt ut? Den hade däremot inte trillat av vid 2v vilket den borde enligt veterinär, så kanske aldrig läkte ihop helt som den skulle?

Hon är så modig och cool, fick massor med beröm både ifrån distriktsveterinären och på strömsholm :heart Värsta superfölet! De säger det dock alltid i samband med att jag får beröm för att jag måste ha hanterat henne väl och att det på något vis är mitt braiga sätt som gjort att hon är så underbar. Är ju jätte kul att de tror det, men vore isåfall en förolämpning emot att hur första fölet var/är... Så jag håller inte riktigt med, Tvåa föddes med super bra mentalitet och var framåt och orädd ifrån start, första killen föddes med rejält vek mentalitet. Och trots att jag har ägnat betydligt mer tid och pyssel på den första som nu är 2 så är han fortfarande är en bra bit ifrån vad som är riktigt normalt fungerande :crazy:. Tvåa är mer som sin mor som också är en superhäst :love:

27124203146_72b092328e_c.jpg

26883017120_55f0ce36d3_c.jpg

Min lilla tjej har bitit sig själv i naveln sista dagarna och den såg sämre ut vartefter, hade halv grad temperatur höjning så mina flickor fick igår kväll åka till strömsholm och varit där över dagen, ska hämta hem dem i kväll/natt. De försökte ultraljuda när vi kom in på kvällen, men var svårt att se något, idag tyckte de tydligen heller inte de såg något, men lät osäkert. Hon är tydligen så liten fortfarande att det är svårt att avgöra? De har tagit blodprover idag, som jag dock inte fick veta svaret på, men gissar att de inte var helt bra då de vill att det ska tas nya om en vecka efter antibiotikakur.
Är pigg och normal i övrigt, inte särskilt varm, öm eller svullen vid naveln, inte svullen över leder eller något. Men man undrar ju varför hon började bita i navelstumpen ifrån början när den redan såg läkt ut? Den hade däremot inte trillat av vid 2v vilket den borde enligt veterinär, så kanske aldrig läkte ihop helt som den skulle?

Hon är så modig och cool, fick massor med beröm både ifrån distriktsveterinären och på strömsholm :heart Värsta superfölet! De säger det dock alltid i samband med att jag får beröm för att jag måste ha hanterat henne väl och att det på något vis är mitt braiga sätt som gjort att hon är så underbar. Är ju jätte kul att de tror det, men vore isåfall en förolämpning emot att hur första fölet var/är... Så jag håller inte riktigt med, Tvåa föddes med super bra mentalitet och var framåt och orädd ifrån start, första killen föddes med rejält vek mentalitet. Och trots att jag har ägnat betydligt mer tid och pyssel på den första som nu är 2 så är han fortfarande är en bra bit ifrån vad som är riktigt normalt fungerande :crazy:. Tvåa är mer som sin mor som också är en superhäst :love:

27124203146_72b092328e_c.jpg

26883017120_55f0ce36d3_c.jpg
Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt och att de får komma hem snart. :)

Gick jätte bra att köra hem med. Pratade med behandlande veterinär idag och ultraljudet som gjordes på dagen hade tydligen sett fint ut, men var förhäjda värden på två blodtester för infektion. De var dock nöjda med hur naveln ser ut nu. Jag fick igen massor med beröm över hur samarbetsvilig/lugn/modig min fölunge är :D Tydligen brukar man nästan alltid få ge lugnande eller brotta ner fölen vid ultraljudet av naveln, men min fölunge fixade båda gångerna att stå stilla för det.

De gick ut i tråkhage idag, men släpper ut de i beteshagen dagtid imorgon istället.
Glad toffsa i morse:

@Vingra
Hur går det med din fining? :)

Kl
Här har liten hunnit bli nästan en hel månad! Fyra veckor gammal idag, och nu har benen hunnit ikapp helt! Det firades med att få gå upp till skogshagen igår. Där är det snårigt, backigt, och mycket pinnar, stubbar och stockar att hålla koll på, bra träning för lilleman. ;) De har sovit ute nån vecka nu och alltså har han sluppit grimman. Han uppförde sig ju jättebra påväg ut till hagen tidigare så jag har inte känt mig stressad över att öva. Igår tänkte jag därför att det vore bra träning att leda honom till nya hagen. Ehrm... Efter en redig brottningsmatch lyckades grimman komma på och den korta promenaden på 50 meter var allt annat än lugn... Han hoppade och for, backade, stod på bakbenen... Åh suck... Sista tio meterna kom han plötsligt på hur det var man gjorde och gick så fint så. :meh: Den kommer ge mig gråa hår den här... Men jag måste säga att han är alldeles ofantligt stilig. :love:

Innan flytt
DSC_0345_zpszseh7zyc.jpg

Igår kväll
DSC_0348_zps4ttmb3cv.jpg

DSC_0358_zpsi8880wyo.jpg

DSC_0360_zpsqg9afzdr.jpg

Har nu äntligen fått tag på en kompis också! Ett islandssto som inte har fölat än men som går här innan fölning. Förhoppningsvis kan vi släppa ihop dem redan innan fölning så de vuxna hinner lära känna varandra lite innan den lilla kommer. Blir ju ett ganska stort glapp åldersmässigt men en kompis är bättre än ingen kompis. ;)

@Vingra
Hur går det med din fining? :)

Kl
Här har liten hunnit bli nästan en hel månad! Fyra veckor gammal idag, och nu har benen hunnit ikapp helt! Det firades med att få gå upp till skogshagen igår. Där är det snårigt, backigt, och mycket pinnar, stubbar och stockar att hålla koll på, bra träning för lilleman. ;) De har sovit ute nån vecka nu och alltså har han sluppit grimman. Han uppförde sig ju jättebra påväg ut till hagen tidigare så jag har inte känt mig stressad över att öva. Igår tänkte jag därför att det vore bra träning att leda honom till nya hagen. Ehrm... Efter en redig brottningsmatch lyckades grimman komma på och den korta promenaden på 50 meter var allt annat än lugn... Han hoppade och for, backade, stod på bakbenen... Åh suck... Sista tio meterna kom han plötsligt på hur det var man gjorde och gick så fint så. :meh: Den kommer ge mig gråa hår den här... Men jag måste säga att han är alldeles ofantligt stilig. :love:

Innan flytt
DSC_0345_zpszseh7zyc.jpg

Igår kväll
DSC_0348_zps4ttmb3cv.jpg

DSC_0358_zpsi8880wyo.jpg

DSC_0360_zpsqg9afzdr.jpg

Har nu äntligen fått tag på en kompis också! Ett islandssto som inte har fölat än men som går här innan fölning. Förhoppningsvis kan vi släppa ihop dem redan innan fölning så de vuxna hinner lära känna varandra lite innan den lilla kommer. Blir ju ett ganska stort glapp åldersmässigt men en kompis är bättre än ingen kompis. ;)
Hon är på antibiotika, tar blodprov idag för att se att infektionen är över innan vi slutar behandla. Hon har varit pigg o glad hela tiden däremot :) lite trist var att hon mentalt däremot blev lite tillbakadragen efter Strömsholm-besöket, men det blir bättre för varje dag och hon gnäggar, springer fram och tuggar på nästan alla som kommer in i hagen igen nu :p
Har börjat umgås med de andra fölen lire med (är 4v nu) och verkar mest arg på dem...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 007
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 513
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama