Status
Stängd för vidare inlägg.
Min älva är tyvärr allvarligt sjuk. Står på intensivvård i hbg. Snälla håll tummarna för att hon klarar sig. :heart:heart

Vår lilla kille gjorde entre på nationaldagen. Brun hingst e. Glamourdale u. Semiramis SD. Han är snäll och medgörlig hittils :) Efter att vi fått grönt ljus av veterinär att foalchecken såg ok ut fick de igår gå ut i hagen. Jag fick nästan bära ut honom för han tyckte det var väldigt äckligt först med fast mark, sol och en massa otäcka föremål överallt :p

13343050_250944478607134_51019505268646966_n.jpg

13327355_250945171940398_7658123106236313177_n.jpg

13327584_250944338607148_2942906261721459862_n.jpg

Min älva är tyvärr allvarligt sjuk. Står på intensivvård i hbg. Snälla håll tummarna för att hon klarar sig. :heart:heart

Nej vad tråkigt, håller alla tummar för er :(

Camarofölet har inte kommit hem än, mamman fick fångkänningar under dräktigheten så ägaren till stoet vänjer in henne försiktigt på gräs innan hon kommer hit. Känns bra att hon får en bra och lugn övergång, här har vi inte så mkt till hagar där det inte är en massa gräs. Men längtar efter fölet :p

Bilder på Etalonfölet :)

Nu får jag vara med här på riktigt! Klockan tolv ville Sunny prompt in från hagen, så vi gick in och hon hann knappt komma in i boxen förrän vattnet gick. Halv ett var Storm född! :love:

160611_001_575c486e2a6b22b11c37e4af.jpg

Sunny följde skolboken förutom att hon inte tyckte att det var så nödvändigt med en ny fölunge (hon är ju fem år och fick sitt första föl ifjol redan i mars), så hon lät Storm vara medan jag fick torka torrt. Tittade under svansen tre gånger, men det var först när hon kissade några timmar senare som jag helt vågade inse att jag fått ett sto! :banana:

Hon hade lite svårt att hitta mjölkbaren och jag har även gett köpt råmjölk. Sunnys råmjölk låg på 21 i början (nu bara 11 :crazy:) medan den köpta visade sig ligga på 22. Vilket jag tycker är på tok för lågt när det saluförs som bra till föl som behöver råmjölk. :(

Kissade gjorde hon som hon skulle, däremot behövdes det två omgångar med klyx innan allt tarmbeck var borta. Hon är pigg, pigg, pigg. Far omkring och studsar överallt och så fort jag kommer till stallet så gnäggar hon. :love:

160611_002_575c4870ddf2b35c03b536a1.jpg

Hon kommer att skimla av och jag tror ärligt talat inte jag kan sälja henne. :nailbiting:

Grattis! @Habina Den skulle jag göra ett foalcheck på för säkerhets skull,går det utför så går det mycket snabbt.

Det tyckte däremot inte dv, de åker inte ut till pigga föl och gör foalcheck fick jag veta när jag ringde. Iaf inte på helgjour när de har långa resvägar. Så jag håller tummarna att hon druckit tillräckligt och håller sig pigg. :crazy:

Det tyckte däremot inte dv, de åker inte ut till pigga föl och gör foalcheck fick jag veta när jag ringde. Iaf inte på helgjour när de har långa resvägar. Så jag håller tummarna att hon druckit tillräckligt och håller sig pigg. :crazy:

Distriksveterinärerna ger inte sällan dåliga råd :crazy: Jag hade aldrig skippat foalcheck, punkt. Men särskilt inte med de lite halvlåga värdena på råmjölken. Föl som inte fått sina antikroppar är nästan alltid jättepigga tills problemen börjar... En foalcheck kostar ju dessutom nästan ingenting jämfört med intensivvård på djursjukhus.

Snälla gör en foalcheck. Mitt ena föl var så piggt så men står nu under intensivvård sen en vecka tillbaka och jag vet inte om hon klarar sig. Ångrar så att jag inte kollade upp henne.

Åk o hämta foalchecket själv då,DV är bara okunig o lat.Eller gå på dom igen o be dom ta med plasma samtidigt för nu är det för sent att ge den i flaska eller slanga via munnen.
Lyssna på oss som vet,vi säger inte det för att vara besserwisers utan för att vi förlorat eller nästa förlorat föl på det viset.
Finns ingen anledning att gambla med ett liv man väntat på i 11 mån och oftast betalat dyrt för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 007
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 513
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama