Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Här har vi honom... Fortfarande inget namn... Men jag är jätte sugen på att döpa honom till Optimus (våra föl har ju latinska namn) medan sonen på 5 år önskar att han skall heta Maximus som hästen i Trassel (som för övrigt är ett latinskt namn ;) ) Men vi får se. Sonen kallar honom Musse iallafall...

På bilden är han några timmar gammal...
992898_10151474057675098_1694327061_n_zpsee5c28ac.jpg
[/URL][/IMG]

960205_10151474056855098_1580579134_n_zps2769b677.jpg
[/URL][/IMG]

945568_10151474057960098_706744339_n_zpse2f16087.jpg
[/URL][/IMG]

944833_10151474056765098_650511945_n_zps9a112991.jpg
[/URL][/IMG]

Nä, hon ÄR ju inte röd som i röd röd. Jag trodde först mörkbrun/svart, men man och svans ville inte vara svarta. Försökte fånga det på kort nu men det var inte det lättaste, manen ser ju svart ut nu, ffa på kort, tycker svansen mörknat också, men den känns fortfarande mer brunish än svart. Eh. Får se om jag kan få upp nya bilder om en stund. :wtf:

:laugh: :laugh:

Men jag har ju bara BRUNA ston!!! Måste jag skaffa en häst till för att kunna få en vit!!??!! Min man kommer att strypa mig om jag släpar hem en kuse till :cautious:

Måste han veta allt då? :cautious:
Min man vet att vi inte har fler än 18 hästar, för stallet är inte fullt. Och han vet att några är inackorderade, för ibland kan det komma in lite pengar på hästkontot från annat håll än vårt eget. :D

Jag är lite orolig över att min hingst inte är en skimmel utan en travarbrun :(

Festina: Gud vad fin han är! Och stor! Blir ståtlig grabb. ;)

nuså, rygg+svans:
5-16_zps4b6b166d.jpg

4-15_zps6b7ddc4d.jpg

man:
42_zpsfb6ec1ff.jpg

Bonusbild för att hon blir så arg när mammahäst tycker hon diat klart för stunden:
3-18_zpsdaa29433.jpg

:D

Jag vill ju inget hellre än att hon INTE är skimmel, även om mammahäst brukar göra allt för att göra mig till lags känns det lite långsökt att hon ger mig både ett sto och en icke-skimmel. ;)

Ja han är verkligen stor... Mamma är ju 173-175 cm hög... Så det blir nog en stor o fin gosse detta med :-)
Första avkomman i Sverige Bandolero F E: Bellisimo M var ju 176 cm vid 3 års...

Nä varken svart eller svartbrun kan hon vara hon är alldeles för brun i pälsen för det är hon något annat än fux så är hon brun.
Tänk på att de föl du jämför bilder på är äldre än henne och har hunnit bli solblekta vilket de blir jättesnabbt i fölpälsen. Du måste jämföra nykläckta bilder med nykläckta bilder för att överhuvudtaget kunna jämföra färgen. Din har också redan blivit solblekt om du jämför dina kort från första dagen och de du tagit nu.
På första dagens kort skulle hon mkt väl kunna vara en riktigt mörk svettfux googla bilder på svettfux så ser du flera som tom är mörkare än henne.
Det finns ytterligare en sak som indikerar att hon faktiskt är fux och det är det ben hon bara har strumpa på utsidan det finns alltid lite indikering på att de skall få svarta ben med mörkt antingen vid kotan eller längre ner för om hon skulle vara brun så kommer det benet att vara svart på insidan vilket det inte alls indikerar vad jag kan se på dina bilder.

Nä, finns inget som indikerar på svart på benen nej, och om man bortser från Garbos som ju är äldre har jag tittat på nykläckta ungar och jämfört med denna:

SAM_1751_zps9d7555a4.jpg

Så gott som precis torr, men dåligt ljus.

tycker jag inte hittar nån alls som liknar Iska i färgen. Jag säger fux jag med, rapporterade skimmel född fux på språngrulla iaf. ;)

Men det ger sig med tiden, söt som socker är hon ändå. :love:

Oj jäklar, den fuxen var mörk! :O

Senast ändrad:

Är hon nyfödd på den bilden? för nyfödda fuxar är ju ljusrosa i kanten runtom ögat. Jag tror fortfarande på att hon blir mörk, antingen mörkbrun eller svart. Hon är jättefin vilket som :)

Det är ju även enkelt att göra DNA test för att säkert bestämma färgen kostar ju under 200 att göra ett red factor test då får du svart på vitt om hon är fux eller inte. Även "gray" kan de ju testa för och då får du även där svart på vitt direkt om hon är skimmel eller inte samma pris för det testet. Bara att sno lite tagel från henne med rötter och skicka så får du svaret direkt och det blir rätt när det är dags för registrering.

Helt rätt, nyfödda fuxar är ljus runt ögonen - om de inte kommer skimmla av. ;)
Och tack, är väldigt förtjust i henne. :d

jaha, kostar det inte mer? Skulle ju kunna vara intressant vare sig hon skimmlar eller ej. Vart skickar man det/hittar jag mer info?

SLU gör tester, men de kostar 600 kr...

USA är mkt billigare med testerna så alla skickar dit är ju inte många gram man skickar iväg så blir inte många kronor i porto.
US Davies är om jag förstått det rätt deras motsvarighet till SLU/SVA kostar 25 dollar per färg/anlag man vill kolla med dagens låga dollarkurs blir det ju inte mer än 165 kronor per test.

Här är en länk till de olika testerna som finns.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

Fast om ni letar tidigare i tråden finns tidiga bilder på Annie, även i färgtråden och jag tycker fortf att de är lika i färgen. Annie ser ut precis som din i svansen och som sagt hon kan varken vara skimmer el fux om det inte blivit fel vid seminering;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 183
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix