Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Tack! :) Ja, hade hon varit isabell hade det varit full pott! Men jag är glad bara det gick vägen, och glad att det blev ett sto denna gången!
Men jag kommer nog betäcka om mamman igen nästa år och hoppas på det där isabellstoet också!

Din Dalwhinnie-unge är underbart fin också! :love: Jag tyckte aldrig riktigt om honom när han gick bruksprovet men nu har han ju verkligen utvecklats positivt! Jag är sugen på Västra Hobys Skovens Rafael-son med Dalwhinnies helsyster till mamma, såg den på treårstestet i Flyinge. Så jag hoppas den också fortsätter att utvecklas och kommer fram till bruksprov nästa år :D

Verkligen jättefin :)

Jag har betäckt mitt sto med just Dalwhinnie - undersökt igår på 16:e dagen och konstaterad dräktig :D

Håller mina tummar hårt att det kommer ut någon liknande fining som du fått :)

/Lizzie

Tack :) Hoppas det går bra med dräktigheten så det kommer en liten fining nästa år!

Otroligt vacker!! :love:

Tack tack :)

Tackar :)

Malin89: Underbart fin fölunge! Himla kul med halvblod/ridponny-korsningar!

Tack så mycket :)
Ja det ska bli riktigt kul att se vad det blir av den lilla damen. Såg att du också har fått en Dalwhinnie-avkomma och så fin han är :love:
Vilken färg kommer han bli eftersom han är så mörk redan nu och inte älggrå som de svarta brukar vara när de föds?

Jo men då brunt är dominant är det ovanligt med så mycket fuxar med bruna mammor.

Blir ju dock lite knepigt att säga att hingsten lämnar mkt fuxar när det inte är den som påverkar det ett dugg, han lämnar alltid i väg rött så vad gäller hans nedärvning av färg kan man tvärtom säga att det alltid är stona som bestämmer färg ger de rött blir det rött ger de svart blir det inte rött.
Så skall man säga någonting så är det att det är en massa bruna ston som slänger röda anlag omkring sig ;)

Jag förstår genetiken och kan räkna odds men ovanligt kan du hålla med om att det är?
De flesta fuxhingstar får inte tre fuxar med bruna mammor.

Nu var ju förstås bara en av mammorna brun, skimmeln vet vi ju inte vad den har för färg kan ju mkt väl vara fux, Naomi är väl svart och dessutom med fux pappa vilket gör att hon är Ee.

kl
-victovie, han är helt fantastiskt!! Förstår att ni gör om kombinationen:love:
Tänk om du får en likadan nästa år fast ett stoföl;)

-Pisan, jättefina bebisar! Har Luxus fått ngn utan bling?

Nu har du väldigt fina ston men han verkar typa dem väl.:)

7499_10151393185215951_53525532_n.jpg

Ni har fått många riktiga snyggingar genom åren, men den här är ju något helt otroligt alldeles extra! Måtte han hamna hos någon som kan ta fram honom som hingst.

Kul att ni gör om kombinationen:). Och hur hemskt det än är att Fackellilja aldrig kan ridas så måste man ju säga att hon tack vare det hjälper till att föra aveln framåt;).

Pontevecchio - Kul att Du gillar namnen. Alla våra föl döps efter ölsorter, något som kommer ifrån att vårt första sto i avel var e. Guinness.

Fiorano - Nej hos oss har alla e. Luxus fått väldigt mycket vitt och så ser det nog ut för de allra flesta. Ett av fölen fött i år med ponnymamma har dock inte alls lika mycket vitt som de andra.

Beträffande färgerna är det ju som många sagt innan så att fux är dubbelrecessiven. Luxus är ju själv fux trots en brun och en mörkbrun förälder men i år har det på våra ston blivit ovanligt mycket fuxar kan jag tycka

Miramis - vårt Mastersto - har lämnat förhållandevis många fuxavkommor med olika hingstar. Den enda direkt e. fuxhingst (Briar) är dock mörkbrun.

Gillenia var jag ganska säker på inte hade något fuxanlag, men tji fick jag..;)

Med Naomi är det självklart så att hon med Nactus som far bär på fuxanlaget. Hennes tidigare avkommor hos oss - båda e. Ampère är svart resp brun. Att de inte blivit fuxar är ju dock inte så märkligt då Ampère saknar fuxanlag..

Spännande med namnen! Att det finns så många olika sorter, ni måste verkligen vara proffs på ölsorter nu :)

Intressant att Ampere inte kan lämna fux, då blir det aldrig några Amperefölisar hos mig ;)

vart kommer Luxus vita anlag från? Hans mamma ser inte ut att lämna så mycket vitt i övrigt?

Ja Du, nu är jag verkligen ingen expert på genetiken i färgnedärvningen. Utöver det som är väldigt basic kan jag inte så mycket..

Boettes avkomma 2012 e. BH Zack har precis lika mycket vitt som Luxus och hennes son e. BH Don Schufro har ett lika märkligt "fristående" vitt tecken på ett bakben som Luxus har. Han är dock mörkbrun. Ett sådant tecken har jag utöver på dessa två hästar aldrig sett.

Luxus har ju tre helsyskon (eller hade - en blev bara ett år) där Luxus och en till är fuxar med en del vitt, en är mörkbrun med ganska mycket vitt och en är svart med en liten stjärn.

Jag förmodar att Boette ändå är bärare och sabinoanlaget och jag har förstått från de som kan att det måhända kommer från Pajazzo..

hej... det roliga i kråksången är att travare jag träffat varit väldigt trevliga att umgås med.
varför så svårt för vissa att ta till sej att hästar som har fostrats konsekvent är ohyggligt smidigare att hantera =>till glädje för alla inblandade....:D

aldrig vända ryggen till unga djur, kvigor i synnerhet, kan bli väldigt dyrbart.:eek: /kladruby

hade missat att de andra avkommorna också hade mycket vitt, då är det mer förståeligt :) Den är vädligt tuff, fläcken på bakbenet.

haha ja, hans hagkompis är ett stoföl men hon är lite yngre och har inte fattat detta med att leka än..Ska bli intressant om nån vecka eller så..;) Men den bockar dessto mer!

Håller tummarna för att dina ston tar sig och får fina föl nästa år! Har du kört ner till Möllerup eller håller du dig kvar på västkusten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 157
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka