Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Ska vi inte starta en "Vänta föl 2014"-tråd :D

Hon är la ingen kamel fölet!!! :eek: Hon ska ju vara ett elitföl och hoppa OS när hon blir stor!!!!

Haha! Hon blir första kamelen i världshistorien som hoppar OS! :D Vinner hon kommer du tjäna storkovan på att sälja löspucklar till häst sen! Tänk när alla har en dit satt puckel under magen på sina hästar, kommer bli asballt ;)

Grattis till din lilla Corriendo Tau Kille! :D

Nu har vi båda hingstar som är halv syskon, dom är dessutom rätt lika i både färg och tecken. ;) Min lär bli skimmel och gissar på att din blir det också! :p

Här kommer en nyare bild på Min Corriendo Tau avkomma: Credo MF 8 veckor.

181273_10151526755403163_939566479_n.jpg

Han är 3,5v (typ)
Nyfödd
cf6ce08de0022a95bd0f160ed4490152_zps912591cf.jpg

Idag
68911910-BE3E-4FCB-802C-1A42FF8904BA-1016-00000070843AC023_zps9faa66ae.jpg

För att citera Sean banan: roumpaaaaaaa :D (mamma är 172mkh)

Shit vad sugen jag blev att åka till stallet O_o

jag har ultra shield till stoet och det ska inte användas på föl under 12veckor.
Dock är mitt föl inte lika känsligt som stoet och de brukar få tjockare päls som funkar bättre mot insekter tycker jag.

110.. dit kanske Frans har nått nu vid 3 veckor :D

Okej då kan jag spraya stoet då. Dock är det på fölet alla flugor håller till, stackaren ligger och skakar på huvudet när hon försöker sova för det sitter så många på henne. Nästan inga på någon annan häst. Kan det ha och göra med att hon luktar/smakar annorlunda pga fostersäcken?

Ja 110 cm är hon men det är jag som sagt glad för :p

Jag mockar tidigt (innan jobb) på morgonen innan jag släpper ut dem. Mockar supernoga, sopar typ med tandborste. Sen sprayar jag på väggarna med flugmedel. Märker inte av flugor i stallet.

Mocka försöker jag såklart göra så noga det går. Flugorna är nästan bara på fölet och jag märkte inte av dem innan fölning. Spraya väggarna kan ju vara en ide!

Hade hon skött sina kort förra året så hade hon haft en egen bebbe att vakta :devil: hon fick massa chanser :rage:

Som väl är tog hon förnuftet till fånga inför ett ultimatum, antingen gör du en Hip Hop-baby eller så blir du hopphäst igen :mad: Hon valde Hip Hop-baby :p

Tre vita fötter har han. Jag har inte skrivit att det skulle bli mycket a la Luxus men tre vita fötter ihop med mammor som har lite vitt borde ge nåt. Särskilt på fuxar, det är ovanligt med helfuxar utan vitt.

..eller två bruna med pytteytte vitt som ger en fuxdam med betydligt mer vita tecken, målaren var väldigt generös med Hollie om man tänker på föräldrarna :D

GRATTIS till alla som fått föl!

*KL*

Får ta och hoppa in i denna tråd nu när den lilla har kommit.

Stoföl född 21:10 28/5
e: Dalwhinnie ue: Verona's Bo-Gi

Lite bilder ifrån idag.
379593_10151416147797283_2015252636_n.jpg

970583_10151416149312283_532953639_n.jpg

Åh så fin! :love: Hur stor är mamman? Hur stor förväntar ni er att fölis blir? :)

Jättefina bebisar ni har allihopa! :love: Efterlyser fler bilder på Novalis fölis med amman!!

Har inget föl i år men kan iaf bidra till försäkringsdebatten. ;) Min 11a var den tredje i syskonskaran och den enda som jag INTE tecknat foster och fölförsäkring på. Såklart var det ju han som kom ut med rejäl senkontraktur och behövde direkt behandling. Då hade jag stoet försäkrat som avelssto i Agria, och han ingick då på hennes försäkring fram till det 30 levnadsdygnet. Hade hon kastat eller resorberat hade det ju inte hjälpt, men när bebis kommit ut täcktes han av mammsen. Dock fick han då en reservation på båda benen i sin egen försäkring, som senare omprövades med hjälp av veterinärintyg så att han var helförsäkrad sen. :) Dessa försäkringar är en hel djungel... Har alltid varit nöjd med Agria, men har nya hästen i Folksam bara för att allt annat var försäkrat där. :p

Tack :D Mamman är 150 cm i mkh så vi hoppas fölis blir minst 155 cm i mkh, hon var ca 95-96 cm i mkh när hon var nyfödd :)

Intressant! Vi har ett ponnysto som precis mättes in som absolut toppmaxad C-ponny, hon ska betäckas nåt år framåt och jag funderar på en SWB-hingst för att få fram en liten avkomma till mig själv. Gör inget om det råkar växa över till 152, men jag vill inte ha nåt större än 160. :angel: Hon har SWB-mamma så det finns ju större bakom, men jag hoppas som sagt på liten avkomma, gärna ponny. ;)

Grattis, fina dom är är. Mamman är helt fantastiskt vacker!

Tack! Ja, visst är hon :love:. Jättemycket vitt önskade jag mig väl egentligen inte heller, men hon hade gärna fått få något liknande mammans tecken! Men förhoppningsvis får hon samma fina uttryck ändå! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka