Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

jag har ultra shield till stoet och det ska inte användas på föl under 12veckor.
Dock är mitt föl inte lika känsligt som stoet och de brukar få tjockare päls som funkar bättre mot insekter tycker jag.

110.. dit kanske Frans har nått nu vid 3 veckor :D

Jag mockar tidigt (innan jobb) på morgonen innan jag släpper ut dem. Mockar supernoga, sopar typ med tandborste. Sen sprayar jag på väggarna med flugmedel. Märker inte av flugor i stallet.

Slänger ut en fråga om försäkringar.

Jag är trogen kund hos A och förmodligen en bra kund (har "alla" försäkringar). Jag tecknade en föl- och fosterförsäkring när E konstaterats dräktig förra året. Nu fick ju fölet ett sår på hornhinnan och då täckte ju naturligtvis den försäkringen (den gäller i 20 dagar på liv och veterinär (tror jag det är) efter fölet är fött. Sen gäller det att teckna en ny försäkring för fölet och det har jag gjort. Veterinär, liv och en liten del begränsad användbarhetsförsäkring (om jag la upp det så med en liten del begränsad användbarhetsförsäkring så fick jag extra dolda felförsäkring och extra högt hälttak - visste inte ens att det fanns hälttak har tack och lov varit helt förskonad).

Det som var intressant i sammanhanget var att när jag tecknade den nya försäkringen för fölet så upplyste försäkringsbolaget mig om att hade jag inte haft den föl- och fosterförsäkringen så hade jag fått en reservation i försäkringen på det ögat som skadat hornhinnan. Känns ju rätt tufft tycker jag, visst ögon är kanske lurigt men detta var inget direkt komplicerat fall. Och värt att tänka på för framtida föl. Att om något händer med fölet innan du hunnit tecka en egen försäkring på fölet så kan du få reservation i din försäkring om du inte redan har den försäkrad som foster.

Hur har ni lagt upp era försäkringar på era föl? Jag tycker själv att det är lite av en djungel med försäkringar och det är väl därför jag har alla extraförsäkringar som finns...:cautious:

Jag har IF, de har inte foster och fölförsäkring utan han gick på mammas tills hans egna trädde i kraft.

hans tecknades vid 2dgrs ålder och gäller direkt för skador (20dgr karens för sjukdom) så jag kände mig inte orolig.

Jag har själv jobbat på A men nu har de och F så mycket tillval och val att det känns som att risken snarare är stor att man missar nåt.

Frans har högsta vetvård men bara ett livvärde som täcker kostnaden för att tillverka honom (15 000). Det är mest för att kunna betala avlivningskostnaden tex om nåt sånt drastiskt händer. I övrigt ser jag inte livförsäkring på nåt man fött upp som nödvändigt.

Hur gör du med stoets juver då? Nu har väl iofs inte ni samma knott-problem som oss häruppe, men jag har funderat så mycket på det.
Har UltraShield till sällskapsponnyn stoet går med nu, stoet smörjer jag med olja som jag pressat vitlök i. Men har varit försiktig med att smörja in juvret iom att jag är lite orolig för att fölet inte ska vilja dia för att det luktar äckligt? O_o Och har hört att vitlök inte är bra för hästar så vill ju inte att fölis får i sig av det heller... Men alla myggmedel är full med så mycket gift, så vet inte om jag vill att fölis ska få i sig det heller.
Jag är helt lost, juvret är ju mest utsatt och hästarna är inte glada när knotten kommer! :nailbiting:

tips?
(obs, hon har inte fölat än, men är beräknad tills imorgon och hon verkar inte planera att dra ut på det)

Är det inte så på A också att om du inte har föl-fosterförsäkring så går det på mammans veterinärvårdsförsäkring (men då risk för reservation)?

Ska säga att jag har väldigt bra erfarenheter från A, aldrig varit något strul.
Men så är jag väl en bra kund :angel: Mitt föl är vetvårdsförsäkrad för 120' (med tillägget Plus för medicinersättning, avlivning, vetresor) och begränsad liv/användbarhet 100'....ja jag gillar att ha höga försäkringspremier...:meh:

Gratulerar till alla nya föl!!!

Det jag kan om försäkringar är hur man betalar dem :D Men jag älskar Dina, facila priser och bra handläggare! Jag tog (hm, jag bad om en bra försäkring) och det blev 120k vet, +25helliv+25halvliv. Tänker har det så tills han är vuxen, om han är det minsta lik sin mor kommer han slå ihjäl sig ggr flera år 0-4 :nailbiting: funderar på att utbilda mig till veterinär också efter det här, 4 års utbildning lär spara mig asmycket pengar!!

Och angående naveln tänker jag att det är normalt med en "hudpåse", bättre att navelstumpen är täckt med hud och borta från bakterier än att den får hänga fritt :) sen växer fölen i sitt skinn!

Herr sötnöt idag :love:
36011A4A-631D-4F83-B5EF-32BA2E591D25-1016-0000006A3F37BB26_zps488d4273.jpg

Juvret rör jag inte. Vi har mycket mygg och en del knott men främst på kvällen och då får de inte vara ute. Mamman blir tokig och springer, det är för mycket för fölis. Så de är ute 30-40 min med mig, hållandes i mamman.

Sprayar inte US på undersidan av mamsen utan på överlinjen så att säga.
Tjärsalva på bogen.

Hip Hop är bäst :D Är jättenöjd med mitt föl, verkar dessutom bli normalstor. Mamman är bara 160 cm så jag var lite orolig för ett ponnyföl ;) Men hon var 1m som nyfödd, får nog räknas som normalt. Den andra var 105 cm men han är stor..
Är ditt sto dräktigt nu? Vem är hon efter?

Och angående naveln tänker jag att det är normalt med en "hudpåse", bättre att navelstumpen är täckt med hud och borta från bakterier än att den får hänga fritt :) sen växer fölen i sitt skinn!

Hm, nä :cautious: jag tror fortfarande att det är en tropisk sjukdom, eller möjligen lupus O_o

;)

Hip Hop är bäst :D Är jättenöjd med mitt föl, verkar dessutom bli normalstor. Mamman är bara 160 cm så jag var lite orolig för ett ponnyföl ;) Men hon var 1m som nyfödd, får nog räknas som normalt. Den andra var 105 cm men han är stor..
Är ditt sto dräktigt nu? Vem är hon efter?

Vad härligt att höra :) Jag ser jättemycket fram emot ett Hip Hop-föl!

Mitt sto är "lagom" höjd enligt mig (på gränsen till för stor för mig) 165 cm. Hon är också e Landlord. Jag gillar hästar med lite (mycket) hård skalle :D Fast detta stoet har jättefint temperament, inte alls i närheten av så tuff som sin syrra :crazy:

Hon var dräktig på 21 elller om det var 22 men ska kolla henne igen på 45. Hon var så tidig att vi hinner seminera om om hon tappat på dag 45.

Haha Landlord brukar kunna bli lite.. speciellt.. :D Men oftast väldigt fina hästar, och hip hop verkar ta hand om det hårda temperamentet, tror det blir riktigt bra! Längtar också till nästa års föl trots att dom inte ens är gjorda än. Varför ska ston vara dräktiga så länge, så jäkla onödigt:( 30 dygn är mer lagom :p

Ja men en puckel som glidit ner då? :D

Edit, finns en hip hop- landlord med 9-9 i hoppning på 3-års samt 2 st som gått upp till 110/ 1m än så länge, 5 år gamla nu. Av 5 avkommor så det är ju inte så illa, med tanke på att en är 2 år och en har dött.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka