Foglossningar - ont i sittbenen?

Mabuse

Trådstartare
Jag är gravid och har de senaste veckorna fått ont i sittbenen om jag sitter långa stunder, och undrar om det är foglossningen som krupit dit, eller vad det kan vara?

Och vad man kan göra åt det? Har ett jobb där jag sitter hela dagarna, så det är verkligen ett problem om jag inte kan sitta. Jag kan inte höja skrivbordet så att jag kan stå och jobba, utan behöver verkligen sitta hela tiden. Det blir sämre snarare än bättre av att jag tar pauser och går upp och går mellan varven, eftersom jag har ont i fram- och bakfogarna också.

Sv: Foglossningar - ont i sittbenen?

Aj, stackare!

Det kan vara skönare att sitta på en pilatesboll. Finns bollar som är stl 85 cm som man kan ha till ett vanligt skrivbord. Annars kan du prova att sitta på en tempurkudde.

Om det är foglossningen eller den ökade tyngden som magen innebär är svårt att säga men jag kommer absolut ihåg känslan. Även om man inte går upp så mycket i vikt blir det ju en omfördelning av vikten och det belastar sittbenen.

Ta det lugnt.

Mvh Miks

Sitta på en kudde har jag redan funderat på, nån som provat och vet om det hjälper?

En pilatesboll kan jag nog inte släpa in på kontoret dessvärre.;)

Jag satt på kudde i bilen till och från jobbet. Provade aldrig min tempurkudde men är övertygad om att det skulle varit ännu skönare eftersom den avlastar bättre. Sen när jag flög satt jag på en flygplanskudde och hade en bakom ryggen. Flög 2 dar i veckan ett tag.
Sista veckorna på jobbet låg jag i en soffa med datorn på magen :D Blev tyvärr sjukskriven v27 tror jag det var på grund av svår foglossning och bäckenuppluckring.

Vill eller kan inte ta in en på jobbet ;)

Mvh Miks

Det låter ju lovande, var kan man få tag på en tempurkudde?

Det låter ju lovande, var kan man få tag på en tempurkudde?

Dom hade på Åhléns City för ett tag sen men annars har de nog på något sånt där typ Sängvaruhuset Sova eller liknande. IKEA har ju "fusk"tempur som är något billigare. Vi har en sån bäddmadrass och den är vi nöjda med. Vet inte vart du bor men köpte min senaste riktiga tempur i Länna.

Hoppas du hittar och att foglossningen inte blir värre.

Mvh Miks

Jag vet att jag köpte en tempurkudde på Sveavägen, ganska nära hötorget ... minns inte vad det var för affär dock, men där nånstans :D

Kan ha varit SOVA-butiken, Sveavägen 76. Även fast jag har för mig att det låg närmare konserthuset.. jaja, de har tempur iaf :).

Från fogarna går ischasnerven ner till fötterna och den tar vägen förbi sittbenen så jag tror det är den som hamnar i kläm när du sitter ner mycket.
i_ischias.bmp

Ischias och graviditet
Under graviditeten blir senor och bindvävar mer elastiska och tänjbara, vilket sker för att bäckenet ska kunna utvidgas under förlossningen. Det betyder också att lederna tål belastning sämre, vilket bland annat kan leda till att du får ont i ryggen eller ischiassmärta under graviditeten.

Nej, det är inte ischias. Det gör bara ont just på sittbenen, det strålar inte ner i benen och fötterna (eller skinkorna) som det gör när man har ischias. Det gör ont precis på sittbenen, ungefär som att jag skulle ha blåmärken på dem. Men det har jag inte.

Ett bra sätt att testa om det är ischias är att stå på tå, och sedan låta sig dunsa ner på hälarna. Om det skär uppåt då så är det ischias. Med god sannolikhet iaf.

Lite OT, ville bara dela med mig :p

Det kan jag göra utan att det gör ett dugg ont. Jag skulle säga att det inte är ischias.

Jag tycker inte heller att det låter som ischias, den smärtan känns ju inte i sittbenen så som du beskriver det. Om det är fogarna som spökar eller den extra vikten vet jag dock inte, men testa med kudde som de andra föreslår. Borde inte en sån där snygg sittring också kunna fungera? :D

Jag hade samma problem, och fick byta stol som en början.
En riktigt bra, ergonoisk stol där jag kunde vinkla ryggstöd, sitsen, och vrida runt det mesta.
Fotstöd tykte jag var bra, det ändrade min sits så jag inyte blev låst i en position.
Sen fick jag ischias också, då kunde jag inte göra annat än lida faktiskt, det var ganska outhärdligt.

Kan du jobba hemma, och kanske jobba stående där? Halva dagen kan det vara toppen.

Ergonomisk stol etc vore fantastiskt, men tyvärr har jag inte en sån arbetsgivare att jag kan få sånt från dem, utan får betala ur egen ficka i så fall, och jag har en otrevlig känsla av att en riktigt bra, ergonomisk stol kan bli ganska dyr. Jag ska försöka jobba hemma en del, sängen är mjukare att sitta i, och rätt mycket av jobbet kan jag sköta liggandes också.

Jag misstänker fogarna, faktiskt, visst kan det vara den extra vikten, men jag har inte blivit jättetung (än), väger 67 kg till 165 cm. Fast det är klart, hade jag vägt 67 kg utan att vara gravid hade jag nog haft lite mer "stoppning" i rumpan, nu sitter jag ju ganska direkt på sittbensknölarna.

Aj då, men det är toppeninvestering om man sitter mycket i jobbet.
Själv gick jag upp nästan 30 kilo (varav 5 kilo choklad och ostbågar) så jag hade en del att släpa på.
Stoppning var aldrig ett problem.

Har du testat stödbälte? Annars balansövningar som stärker ryggmuskulaturen, var toppen för mig.

Jodå, går inte en meter utan mitt stödbälte sen ett par-tre månader tillbaka, pga foglossningarna. Och styrketränar en gång i veckan och rider två gånger i veckan, så ryggen är tack och lov hyfsat tränad fortfarande.

Bältet och träningen hjälper nog en del mot foglossningarna, och jag har till stor del sluppit muskelsmärtor i ryggen. Ibland drar rumpan ihop sig så att jag får ryggont, men det släpper med lite massage. Det här med sittbenen har kommit den sista månaden, och känns just där, i sittbenen. Det gör ont när jag sitter och ännu ondare när jag reser mig och går efter att ha suttit.

Fast vikten tror inte jag spelar någon roll, jag är lika lång som dig, vägde 62 kg med Rasmus på förlossningen och 59 kg med Tilde. Och jag har haft JÄTTE ont i mina fogar och blev inte ens bra mellan graviditeterna!
När jag blev sjukskriven hade jag gått upp kanske 2-3 kg och precis passerat 50kg strecket ;)

Har alla kollegor samma stol? Eller kanske ni kan byta runt lite. Finns de inga stolar på blocket?
Även fast det är dyrt för dig att köpa. Tror du inte det kan vara skönt även efter graviditeten oxå? Jag menar en tempur kudde är nog inte så billig den heller.

Jag har en jättebra ergonomisk stol redan nu, som jag normalt kan sitta i 12 timmar i sträck utan att få ont, men den är ju inte jättemjuk, utan en normal kontorsstol helt enkelt. En sån jag har kostar i runda slängar 6-7000, en ännu bättre skulle rimligen vara dyrare ändå. Nu vet jag inte vad en tempurkudde kostar, men går de verkligen loss på tio papp?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30