Första hästen

delejfi

Trådstartare
Sedan ett år tillbaka är jag hästbiten, vågade börja rida när jag var trettio och har efter det dragit med mig tre av fyra barn i detta (den fjärde är 2 år men snart så ;) ). Jag vill så gärna ha en egen häst men med tanke på alla kostnader så känns det omöjligt att någonsin äga en häst med en arbetares ekonomi.

Måste man alltid köpa den dyraste/finaste/bästa? Är det okej att ändå köpa en äldre "billigare" häst?

Vad är era tips?
Hästen kommer att få kärlek i massor men pengar har jag inte lika mycket ;)
Tack på förhand!
 
Nej, man måste inte köpa den dyraste/finaste/bästa, hittar man en frisk billig häst som passar en själv kan man såklart köpa den.

Det som kanske skulle bli billigare i ditt fall är att bli medryttare på någon häst, då behöver du inte betala t ex dyra veterinärkostnader osv. Sen får det säkert betala en liten slant ändå, men jag tror i längden att det är billigare än att äga en häst.

En egen häst är billig så länge den inte skadar sig, men när den skadar sig då kan det bli dyrt.
 
Sedan ett år tillbaka är jag hästbiten, vågade börja rida när jag var trettio och har efter det dragit med mig tre av fyra barn i detta (den fjärde är 2 år men snart så ;) ). Jag vill så gärna ha en egen häst men med tanke på alla kostnader så känns det omöjligt att någonsin äga en häst med en arbetares ekonomi.

Måste man alltid köpa den dyraste/finaste/bästa? Är det okej att ändå köpa en äldre "billigare" häst?

Vad är era tips?
Hästen kommer att få kärlek i massor men pengar har jag inte lika mycket ;)
Tack på förhand!


Alltså det viktigaste är att du köper en frisk och sund häst i lagom ålder (kanske 10-15 år) utan en skadehistorik på flera sidor och som är passande till vad du vill göra med den.

1. Bra stallplats med trevliga hagar och hjälpsamma stallkamrater samt en god miljö för hästhållning överlag.

2. Ha en buffert för veterinär, skoning, försäkring, foder, vaccinering osv. Det är viktiga måsten som kostar på oavsett hur dyr eller billig hästen var i inköp.

3. Täcken och utrustning behöver absolut inte vara dyrt och det finns många lågprisbutiker och ställen för detta, dock måste utrustningen passa oavsett märke eller färg :)

Lycka till!
 
Nej man måste absolut inte köpa den dyraste hästen. Men det är inte inköpet som är den stora kostnaden när det kommer till hästägande, det är att hålla hästen.

Gör en budget och räkna med allt som kommer att kosta varje månad. Lägg sedan på en eller två tusenlappar och efter det har du en någorlunda överblick på om du har råd eller inte.
Tänk också på att det är svindyrt med veterinärvård, på de flesta försäkringar har man en fast självrisk + en rörlig på ca 20%
 
Som alla säger oavsett inköps pris har de Samma förutsättningar för skador. Ta det i bekatangde innan du köper .
 
Som sagt, inköpet är en piss i havet även om man köper i 100.000kr-klassen.

Första hästen tycker jag ska vara en bussig kompis man känner sig trygg med och de behöver inte vara så dyra att köpa men inte billigare att ta till veterinären.
 
En egen häst är billig så länge den inte skadar sig, men när den skadar sig då kan det bli dyrt.
Njae, min häst lade jag ut 0 kr på.i veterinärräkning också en 5.000 i månaden i stallplats, mat, hovslagare, försäkring, och bensin.

Jag vill påstå att det är dyrt att ha häst och dyrare med en sjuk häst. Sen är det billigare på landet än i Stockholm.
 
Som övriga sagt, man behöver såklart inte köpa dyraste hästen men i längden kan det löna sig att betala liiiite mer för en som är frisk och sund. För den absolut största kostnaden kommer att vara hästens löpande kostnader. När jag ville skaffa häst så hittade jag billigaste möjliga stall och räknade i underkant på allt. Jag pluggade och det fick inte kosta för mycket när jag nu var tvungen att köpa min drömhäst när han plötsligt skulle säljas. Det var rätt tufft, det kostar betydligt mer än man hoppas och vill. Men klarar man det så tycker jag iaf att det är värt det, jag gillar inget vidare att rida på andras hästar.
 
Njae, min häst lade jag ut 0 kr på.i veterinärräkning också en 5.000 i månaden i stallplats, mat, hovslagare, försäkring, och bensin.

Jag vill påstå att det är dyrt att ha häst och dyrare med en sjuk häst. Sen är det billigare på landet än i Stockholm.
I många fall om man måste uppsöka veterinär måste man åtminstone betala självrisken. Men å andra sidan, om man betalar 5000kr/månaden kontra kanske låt säga 500-1000kr/månaden (vet inte vad de flesta tar för att ha medryttare på sina hästar) för en medryttarhäst.
Oavsett blir medryttarhästen billigare ur det perspektivet, för med den behöver du inte ha buffert för att klara ev veterinär/hovslagare osv.
Om man utgår helt från det ekonomiska vill säga.
 
I många fall om man måste uppsöka veterinär måste man åtminstone betala självrisken. Men å andra sidan, om man betalar 5000kr/månaden kontra kanske låt säga 500-1000kr/månaden (vet inte vad de flesta tar för att ha medryttare på sina hästar) för en medryttarhäst.
Oavsett blir medryttarhästen billigare ur det perspektivet, för med den behöver du inte ha buffert för att klara ev veterinär/hovslagare osv.
Om man utgår helt från det ekonomiska vill säga.
Nu kommenterade jag att enligt min erfarenhet är det dyrt att ha häst även om den är frisk.

Självklart är det vanligen dyrare att ha häst än att vara medryttare.
 
Nu kommenterade jag att enligt min erfarenhet är det dyrt att ha häst även om den är frisk.

Självklart är det vanligen dyrare att ha häst än att vara medryttare.
Fast 5000kr i månaden är nog ganska många som betalar för friska hästar (även den summan jag räknade på när jag skulle köpa häst och budgeterade för). Om det då är dyrt, då borde det bli ännu dyrare om de hästarna blir skadade/sjuka och behöver veterinärvård (nu blev det inte så i ditt fall men spekulerar lite i annat fall nu). :eek:

Ja, nog kostar det att ha häst och jag tror inte det skadar att verkligen tänka igenom vad man ger sig in på.
 
Som skrivet innan så behöver man inte köpa den dyraste hästen, sadeln eller annan utrustning.
Jag har själv aldrig köpt vad som kan kallas dyr häst, tvärtom så har jag fått många av mina hästar. Eftersom jag har några stycken så köper jag billiga saker som grimmor och täcken, gärna på rea.
Ålder, så som första häst är det ofta bättre med en lite äldre erfaren häst. Det finns ingen gräns egentligen uppåt utan det är individen som avgör. Men det är bra att tänka på att äldre hästar inte går nyförsäkra, så kolla upp om den har en försäkring och om den går att ta över.

Viktigast när man ska köpa häst är att man tänkt igenom vad man vill med hästen. Vill man mest rida ut och ha det mysigt med hästen kan ju en f d travare vara den rätta hästen. Vill man i framtiden ta ett föl är det ett sto man ska. Vill man lära sig mer och utvecklas som ryttare är det en läromästare och den kan ju vara en lektionshäst som går pension. Vill du ha en häst som alla i familjen kan ha kul med kan en islänning eller en övervuxen ponny vara något. Ingen av de här är speciellt dyra utan det gäller mer att hitta rätt individ.
 
Nej man behöver inte köpa den dyraste hästen. Man ska köpa den som passar en och det man vill göra men man bör verkligen räkna på om man har råd, tid och tillräcklig kunskap innan köp. I snitt brukar de flesta behöva kunna avsätta 3 timmar/dag på hästen om man har henom inom rimligt avstånd och inte sköter några in-utsläpp eller annat utan enbart sköter och rider sin egen.
Ekonomiskt måste man vara medveten om att inköpet är det lilla. Man måste ha råd att varje månad betala alla hästens kostnader och att lägga undan pengar till en buffert. Jag sparade samma summa som en rimlig månadskostnad varje månad i flera år innan jag köpte för att veta att jag hade råd på riktigt och då hade jag också till inköp av häst, utrustning och en bra buffert kvar. 20000 kr är enligt min åsikt det minsta man bör ha i buffert till veterinärvård om man har en bra försäkring, annars mer. Vissa saker går inte att ta på försäkringen för det ingår helt enkelt inte och självrisk+procenten blir lätt dyrt även när skadan/sjukdomen ingår. Det drar snabbt iväg när hästen blir sjuk eller skadad och då måste pengarna finnas. Jag skriver när för det hör till ovanligheterna att hästen håller sig så frisk att veterinärvård aldrig behövs under dess liv och det är aldrig okej att inte ordna vård när behovet finns för att man inte har råd.
Du måste också ha så mycket kunskap inom foder, hästvård, hästkunskap och ridning/körning att du kan ge hästen optimala förutsättningar och för att eran relation ska bli givande. Att kunna räkna en foderstat är enligt min mening absolut minimum. Man måste ha så mycket kunskap att man kan fundera på rimligheten i andras uttalanden för det finns tyvärr massor av människor som pratar mycket men som faktiskt inte har särskilt mycket vettig kunskap och då gäller det att inte falla blint för deras ord utan vara kritisk och kunna bedöma rimligheten så att man inte skadar sin häst.
 
Nej man behöver inte köpa den dyraste hästen. Man ska köpa den som passar en och det man vill göra men man bör verkligen räkna på om man har råd, tid och tillräcklig kunskap innan köp. I snitt brukar de flesta behöva kunna avsätta 3 timmar/dag på hästen om man har henom inom rimligt avstånd och inte sköter några in-utsläpp eller annat utan enbart sköter och rider sin egen.
Ekonomiskt måste man vara medveten om att inköpet är det lilla. Man måste ha råd att varje månad betala alla hästens kostnader och att lägga undan pengar till en buffert. Jag sparade samma summa som en rimlig månadskostnad varje månad i flera år innan jag köpte för att veta att jag hade råd på riktigt och då hade jag också till inköp av häst, utrustning och en bra buffert kvar. 20000 kr är enligt min åsikt det minsta man bör ha i buffert till veterinärvård om man har en bra försäkring, annars mer. Vissa saker går inte att ta på försäkringen för det ingår helt enkelt inte och självrisk+procenten blir lätt dyrt även när skadan/sjukdomen ingår. Det drar snabbt iväg när hästen blir sjuk eller skadad och då måste pengarna finnas. Jag skriver när för det hör till ovanligheterna att hästen håller sig så frisk att veterinärvård aldrig behövs under dess liv och det är aldrig okej att inte ordna vård när behovet finns för att man inte har råd.
Du måste också ha så mycket kunskap inom foder, hästvård, hästkunskap och ridning/körning att du kan ge hästen optimala förutsättningar och för att eran relation ska bli givande. Att kunna räkna en foderstat är enligt min mening absolut minimum. Man måste ha så mycket kunskap att man kan fundera på rimligheten i andras uttalanden för det finns tyvärr massor av människor som pratar mycket men som faktiskt inte har särskilt mycket vettig kunskap och då gäller det att inte falla blint för deras ord utan vara kritisk och kunna bedöma rimligheten så att man inte skadar sin häst.
Väldigt bra tips! :bow:
Du fick nog med det mesta, tror jag. :)

Det skulle jag behövt när jag blev hästägare för 15 år sedan ;) (idag har jag inte häst).
Särskilt den sista biten, tror jag.
Jag blev lite smålurad av en tränare, stallägare mfl som skulle vara "experter".
Jisses vad fel det blev och vad mycket pengar jag (och mina vänner) blev lurade på. :meh:

Tillägg; inte bara pengar tyvärr.
Fick skadad och sjuk häst pga kass tränare och dålig stallmiljö. :(
 
Senast ändrad:
Väldigt bra tips! :bow:
Du fick nog med det mesta, tror jag. :)

Det skulle jag behövt när jag blev hästägare för 15 år sedan ;) (idag har jag inte häst).
Särskilt den sista biten, tror jag.
Jag blev lite smålurad av en tränare, stallägare mfl som skulle vara "experter".
Jisses vad fel det blev och vad mycket pengar jag (och mina vänner) blev lurade på. :meh:

Ja och då var det "bara" pengar. Ofta är det hästen som får betala genom lidande :( Jag blir alltid lika ledsen när folk ger tipset om att ställa sig i ett större stall så de har någon att fråga. Visst är det jättebra att ha någon att fråga men det finns inget som säger att någon i stallet har lust att hjälpa och inte heller något om övrigas kunskap verkligen är vettig kunskap eller ren bullshit. Man måste ha så mycket kunskap själv att man inte sväljer allt med hull och hår utan att man ifrågasätter och tar reda på hur det faktiskt ligger till om man inte redan vet.
 
Ja och då var det "bara" pengar. Ofta är det hästen som får betala genom lidande :( Jag blir alltid lika ledsen när folk ger tipset om att ställa sig i ett större stall så de har någon att fråga. Visst är det jättebra att ha någon att fråga men det finns inget som säger att någon i stallet har lust att hjälpa och inte heller något om övrigas kunskap verkligen är vettig kunskap eller ren bullshit. Man måste ha så mycket kunskap själv att man inte sväljer allt med hull och hår utan att man ifrågasätter och tar reda på hur det faktiskt ligger till om man inte redan vet.
Jo, jag kom på det. Innan ditt svar.
Därav mitt tillägg i inlägget angående sjuk och skadad häst.

Om det bara hade varit pengar så......
 
Ja och då var det "bara" pengar. Ofta är det hästen som får betala genom lidande :( Jag blir alltid lika ledsen när folk ger tipset om att ställa sig i ett större stall så de har någon att fråga. Visst är det jättebra att ha någon att fråga men det finns inget som säger att någon i stallet har lust att hjälpa och inte heller något om övrigas kunskap verkligen är vettig kunskap eller ren bullshit. Man måste ha så mycket kunskap själv att man inte sväljer allt med hull och hår utan att man ifrågasätter och tar reda på hur det faktiskt ligger till om man inte redan vet.
Nä, stora stall är verkligen ingen garanti. Tvärtom!
Då är det bättre med ett litet stall med få inackorderingar där stallägaren är vettig och kunnig och sköter om sina inackorderingar lika bra som sina egna hästar.

Men framförallt gäller det ju som du säger, att skaffa sig kunskapen själv.

När det gäller träningen tror jag det är bra att testa lite olika tränare. I alla fall i början.
Hästsidorna här på forumet ska inte heller underskattas.
På den tiden jag hade häst hade jag mycket nytta av feedbacken härifrån.
Vid ett tillfälle hade jag visat före och efter-bilder på min häst efter intensivträning med den aktuella tränaren.
Då fick jag flera kommentarer om att det inte såg bra ut, att det var fel osv och att hästen såg mycket bättre ut innan denna tränare.
Det gav mig en stor tankeställare och bidrog sedermera till att jag slutade rida för den tränaren.
 
Sedan ett år tillbaka är jag hästbiten, vågade börja rida när jag var trettio och har efter det dragit med mig tre av fyra barn i detta (den fjärde är 2 år men snart så ;) ). Jag vill så gärna ha en egen häst men med tanke på alla kostnader så känns det omöjligt att någonsin äga en häst med en arbetares ekonomi.

Måste man alltid köpa den dyraste/finaste/bästa? Är det okej att ändå köpa en äldre "billigare" häst?

Vad är era tips?
Hästen kommer att få kärlek i massor men pengar har jag inte lika mycket ;)
Tack på förhand!
Nu kommer jag vara lite tuff. Du är äldre när du börjar lära dig rida, fyra barn, arbetarekonomi vet jag inte vad det är, många arbetare är välbetalda om en jämför med kommunals löner. Fundera på om du ska satsa på barnens kontakter och utbildning med hästar istället.

Jag hade roligt på min ridskola , jag tycker nuförtiden tror alla att en måste ha egen häst för att ha roligt, egentligen det är nästan tvärtom egentligen. Ungdomar har roligt tillsammans med kompisar i ett stall. Vill du kunna planera kostnaderna ordentligt och se till att du och barnen får utbildning, rid på ridskola, ha som mål att lära dig mocka och binda upp en häst, linda benen etc först. Har du inte råd att rida på ridskola ett par år , så är inte egen häst någon lösning, ungarna kanske inte ens är intresserade. Pallar du inte ridskolemiljön så kanske inte annan stallmiljö är bättre.
 
Nä, stora stall är verkligen ingen garanti. Tvärtom!
Då är det bättre med ett litet stall med få inackorderingar där stallägaren är vettig och kunnig och sköter om sina inackorderingar lika bra som sina egna hästar.

Men framförallt gäller det ju som du säger, att skaffa sig kunskapen själv.

När det gäller träningen tror jag det är bra att testa lite olika tränare. I alla fall i början.
Hästsidorna här på forumet ska inte heller underskattas.
På den tiden jag hade häst hade jag mycket nytta av feedbacken härifrån.
Vid ett tillfälle hade jag visat före och efter-bilder på min häst efter intensivträning med den aktuella tränaren.
Då fick jag flera kommentarer om att det inte såg bra ut, att det var fel osv och att hästen såg mycket bättre ut innan denna tränare.
Det gav mig en stor tankeställare och bidrog sedermera till att jag slutade rida för den tränaren.

Ett stall, oavsett storlek med människor med samma tänk som en själv och där riktig uppdaterad kunskap råder och där de övriga vill dela med sig av sin kunskap skulle jag vilja säga är bäst när man är ny som hästägare. Men ändå måste man ha så mycket kunskap innan att man kan ifrågasätta det de säger och helt enkelt ta reda på själv. Ha tillräcklig kunskap själv för att kunna ifrågasätta rimligheten. Som i matte, när du har fattat poängen får du en känsla för om det är rimligt eller inte och slipper då göra många fel. Man har ju som ägare ett ansvar för hästen, oavsett var och hur man har hästen och det går inte att skylla på någon annan när det blir fel.

Ja absolut! Den tränaren som bekanta gillar behöver inte alls vara rätt för en själv och för den hästen man har. Bara genom att titta på träningar kan man få en känsla för om hen är värd att ta en provträning för.
Buke är suveränt och ger ofta kloka tankeställare (i alla forumdelar men på olika sätt) men även där får man se upp innan man har lärt sig vem som är kunnig på riktigt och inte ens då svälja allt med hull och hår utan kolla upp själv. Det är många här också som i bästa fall tror att de kan men som sprider oriktigheter. Sedan uppstår lätt missförstånd och därför är det också bra att kunna reflektera över rimligheten och att kolla upp med säkra källor själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 562
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 386
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp