Förslag på hingst till fullblodssto

Sockermulen

Trådstartare
Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men hittar inga bra hingstar som håller för de kraven jag har. Pga min häst har kissing spines så måste hingsten uppfylla de kraven jag satt.

Hingten måste vara:
Långlinjerad
Byggd i uppförsbacke
Välvd hals
Mycket bra ryggmuskulatur
LÅÅNG och rak rygg.
Lugnt /trevligt temperament

Om du tänker kommentera att jag är en idiot som vill avla på en häst med kissing spines, så är det ingen idé att kommentera. Jag vill ta ett föl på mitt sto pga det är min själahäst som jag bara haft 1,5 år, men som är en familjemedlem för mig, och jag vill ha en del av henne med mig när hon inte finns med mig längre. Även om ett föl skulle födas med kissing spines så kommer detta föl ha de bästa förutsättningarna för att kunna leva med det smärtfritt och fungera som ridhäst med hjälp av anpassad träning. Mitt sto blev för bara några dagar sedan diagnostiserad med KS, och prognosen såg inte så bra ut eftersom att hon blivit riden i 6 års tid inklusive gått galopp/löp, och inte blivit riden korrekt, hon har ingen överlinje alls och har aldrig fått rätt träning. Jag har mest jobbat henne från marken pga hältor som kommit när man ridit henne.

Iallafall, jag har suttit i 3 dagar och försökt hitta en lämplig hingst som man kan matcha med henne, men hittar ingen som uppfyller alla de kraven jag har..
snälla ge förslag, inte bara namn utan beskriv det ni vet om hingsten. Blir så svårt att leka dektektiv när man inte vet något.. :confused:
 
Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men hittar inga bra hingstar som håller för de kraven jag har. Pga min häst har kissing spines så måste hingsten uppfylla de kraven jag satt.

Hingten måste vara:
Långlinjerad
Byggd i uppförsbacke
Välvd hals
Mycket bra ryggmuskulatur
LÅÅNG och rak rygg.
Lugnt /trevligt temperament

Om du tänker kommentera att jag är en idiot som vill avla på en häst med kissing spines, så är det ingen idé att kommentera. Jag vill ta ett föl på mitt sto pga det är min själahäst som jag bara haft 1,5 år, men som är en familjemedlem för mig, och jag vill ha en del av henne med mig när hon inte finns med mig längre. Även om ett föl skulle födas med kissing spines så kommer detta föl ha de bästa förutsättningarna för att kunna leva med det smärtfritt och fungera som ridhäst med hjälp av anpassad träning. Mitt sto blev för bara några dagar sedan diagnostiserad med KS, och prognosen såg inte så bra ut eftersom att hon blivit riden i 6 års tid inklusive gått galopp/löp, och inte blivit riden korrekt, hon har ingen överlinje alls och har aldrig fått rätt träning. Jag har mest jobbat henne från marken pga hältor som kommit när man ridit henne.

Iallafall, jag har suttit i 3 dagar och försökt hitta en lämplig hingst som man kan matcha med henne, men hittar ingen som uppfyller alla de kraven jag har..
snälla ge förslag, inte bara namn utan beskriv det ni vet om hingsten. Blir så svårt att leka dektektiv när man inte vet något.. :confused:
Ta hjälp av SWB avelsrådgivning om det är halvblod du vill betäcka med?🙂
 
Så här säger djurskyddslagen om det du vill göra.

Djurskyddslagen förbjuder nämligen avel på djur där aveln kan leda till lidande för föräldradjuret eller avkomman. Tyvärr verkar det vara relativt okänt bland djurhälsopersonal att även misstanke om brott mot avelsparagraferna bör följas upp med en djurskyddsanmälan.
 
Men, du ÄR en idiot som vill avla på ditt sto med kissing spines? 🤷🏼‍♀️

Seriöst, gör inte det. Du utsätter en häst med KS för lidande genom att avla på henne. Tror du en dräktighet är en walk in the park för ett sto? I synnerhet om hästen har odiagnosticerade hältor som det låter som enligt din beskrivning. Om inte du tror på mig och tycker jag är taskig, vad säger din veterinär?

Min stallkompis hade tidigare ett fullblod som också var hennes hjärtehäst osv osv. Spritt språngades totalgalen och sönder som fan- både KS och cystor i hovarna visade det sig. Hade också först en tanke att avla men blev tack och lov avrådd.
 
Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men hittar inga bra hingstar som håller för de kraven jag har. Pga min häst har kissing spines så måste hingsten uppfylla de kraven jag satt.

Hingten måste vara:
Långlinjerad
Byggd i uppförsbacke
Välvd hals
Mycket bra ryggmuskulatur
LÅÅNG och rak rygg.
Lugnt /trevligt temperament

Om du tänker kommentera att jag är en idiot som vill avla på en häst med kissing spines, så är det ingen idé att kommentera. Jag vill ta ett föl på mitt sto pga det är min själahäst som jag bara haft 1,5 år, men som är en familjemedlem för mig, och jag vill ha en del av henne med mig när hon inte finns med mig längre. Även om ett föl skulle födas med kissing spines så kommer detta föl ha de bästa förutsättningarna för att kunna leva med det smärtfritt och fungera som ridhäst med hjälp av anpassad träning. Mitt sto blev för bara några dagar sedan diagnostiserad med KS, och prognosen såg inte så bra ut eftersom att hon blivit riden i 6 års tid inklusive gått galopp/löp, och inte blivit riden korrekt, hon har ingen överlinje alls och har aldrig fått rätt träning. Jag har mest jobbat henne från marken pga hältor som kommit när man ridit henne.

Iallafall, jag har suttit i 3 dagar och försökt hitta en lämplig hingst som man kan matcha med henne, men hittar ingen som uppfyller alla de kraven jag har..
snälla ge förslag, inte bara namn utan beskriv det ni vet om hingsten. Blir så svårt att leka dektektiv när man inte vet något.. :confused:
Alltså jag kan verkligen förstå känslan att vilja ta ett föl. Men du riskerar att stå med två KS hästar om några år samt oron genom hennes dräktighet om hon har ont. Jag hade verkligen rekommenderat dig att istället köpa ett föl från friska föräldrar. Då kan du välja ett föl med en fysik som du vill och istället låta ditt sto hjälpa till att uppfostra fölet.
 
Man kan ju hoppas att detta bara är en trolltråd. 6 årigt sto som gått löp i 6 år??? Hur går det ihop? :confused:

Och sen specifikationerna på hingsten? Rak och lååång rygg? En lång rygg är en svag rygg, och ryggmuskulatur är väl ändå inte något som nedärvs utan byggs upp? O_o
 
Råder dig att inte ta föl. Bara för man ger rätt förutsättningar med anpassad träning är det inte säkert att det kommer funka. Jag har haft 3 hästar med Kissing Spines (halvsyskon med samma mamma), en som funkar bra att rida på men också en som hade ont i ryggen av att bara gå i hagen och fick tas bort som 7-åring och en som sparkar bakut så fort hon blir lite spänd och bara har varit hagprydnad i 5 år.
 
Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men hittar inga bra hingstar som håller för de kraven jag har. Pga min häst har kissing spines så måste hingsten uppfylla de kraven jag satt.

Hingten måste vara:
Långlinjerad
Byggd i uppförsbacke
Välvd hals
Mycket bra ryggmuskulatur
LÅÅNG och rak rygg.
Lugnt /trevligt temperament

Om du tänker kommentera att jag är en idiot som vill avla på en häst med kissing spines, så är det ingen idé att kommentera. Jag vill ta ett föl på mitt sto pga det är min själahäst som jag bara haft 1,5 år, men som är en familjemedlem för mig, och jag vill ha en del av henne med mig när hon inte finns med mig längre. Även om ett föl skulle födas med kissing spines så kommer detta föl ha de bästa förutsättningarna för att kunna leva med det smärtfritt och fungera som ridhäst med hjälp av anpassad träning. Mitt sto blev för bara några dagar sedan diagnostiserad med KS, och prognosen såg inte så bra ut eftersom att hon blivit riden i 6 års tid inklusive gått galopp/löp, och inte blivit riden korrekt, hon har ingen överlinje alls och har aldrig fått rätt träning. Jag har mest jobbat henne från marken pga hältor som kommit när man ridit henne.

Iallafall, jag har suttit i 3 dagar och försökt hitta en lämplig hingst som man kan matcha med henne, men hittar ingen som uppfyller alla de kraven jag har..
snälla ge förslag, inte bara namn utan beskriv det ni vet om hingsten. Blir så svårt att leka dektektiv när man inte vet något.. :confused:

En avlar inte på djur som inte är friska. Punkt.
 
Om hästen är din själahäst så måste du tänka att hästen med de svårigheter som hon har med sin kropp får svårt att klara den fysiska belastning en dräktighet innebär. Vill det sig riktigt illa kan du tvingas ta bort henne dräktig.
Visar hon hälta när hon får någon på ryggen är sannolikheten för att hennes ben inte klarar tyngden av en dräktighet. Vill du verkligen utsätta henne för det?
 
Vid KS vill du inte att hästens rygg ska sänkas så att tornutskotten kläms ihop ytterligare - vilket är exakt vad som kommer hända om du tillför mer vikt än hästen klarar av att bära upp. Om hästen redan nu är för svag i överlinjen för att bära sig själv på ett skonsamt sätt, hur ska den då klara att dessutom bära ett föl + fostervätskor och fosterhinnor, dygnet runt i flera månader?
 
KS finns i olika allvarlig grad. Finns möjlighet att rehabilitera? Eller är det så allvarligt att det inte ses som en möjlighet? Klarar hon isf en dräktighet? Vad säger veterinären som diagnosticerat hästen?

Jag förstår att det är tråkigt att möta alla som ifrågasätter och säger Nej här, men det är med omtanke om både dig och häst jag ställer frågorna.
Jag har tänkt samma tanke flera gånger och i ett tillfälle inte avstått, utan betäckt med förhoppning om att problemen inte skulle vara ärftliga. Efter 7 års kämpande är avkomman nu avlivad. Hur mycket du än älskar henne, tänk över om du verkligen vill riskera att uppleva samma sak igen.
 
Man kan ju hoppas att detta bara är en trolltråd. 6 årigt sto som gått löp i 6 år??? Hur går det ihop? :confused:

Och sen specifikationerna på hingsten? Rak och lååång rygg? En lång rygg är en svag rygg, och ryggmuskulatur är väl ändå inte något som nedärvs utan byggs upp? O_o
Olika hästar har ju för all del olika fysiska förutsättningar att bygga muskulatur över ryggen. En del hästar har lättare än andra att muskla överlinjen, även om såklart ridningen har stor inverkan också. Men man behöver ju inte börja med en häst med svag rygg och svag överlinje, som av naturen gärna vill höja huvudet och sänka ryggen.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 152
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 472
Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: tabac
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 709
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp