Försäkra upp häst?

Sv: Försäkra upp häst?

Tråkigt att det inte gick för dig.

Men din häst kanske hade haft någon gammal skada som gjorde att dom inte godkände det innan du ägt den samt för hög ålder på hästen?
Eller så kanske det beror på rasen?
Och givetvis på vilket bolag det är.

Jag hade som sagt inga problem alls.

Hästen har varit skadefri hela livet, jag tecknade försäkringen när den var 2 mån gammal (då jag köpte den) och de kunde max höja till ett belopp innan den var inriden men nu är den inriden och då kan de max höja med 10 tusen. Lite less på det där bolaget.. Det är en islandshäst, 5 år gammal och jag har ett bolag som börjar på a och slutar på a.

Funderar på att flytta över försäkringen till ett annat bolag.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Hästen har varit skadefri hela livet, jag tecknade försäkringen när den var 2 mån gammal (då jag köpte den) och de kunde max höja till ett belopp innan den var inriden men nu är den inriden och då kan de max höja med 10 tusen. Lite less på det där bolaget.. Det är en islandshäst, 5 år gammal och jag har ett bolag som börjar på a och slutar på a.

Funderar på att flytta över försäkringen till ett annat bolag.

Det bolaget har man ju tyvärr hört en del om tidigare.
Låter jättekonstigt att dom gör så om allt är som du säger.

Alltså max 10.000 kr med besiktning på det?
Vad olika det kan vara.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Ja, de kan max höja med 10.000 kr med vet.besiktning (antingen hemma eller på klinik), jag ville höja 20-30.000 kr (ingen jättestor summa egentligen men så det liknar marknadsvärdet) men det fick jag inte, inte ens med besiktning på klinik. Anledning till det fick jag inte heller. Betalar runt 2500-3000 kr per år för den försäkringen.. :meh:
 
Sv: Försäkra upp häst?

Jag har bara en sak att säga..byt!!


Det håller jag med om om det ska vara på det där viset. Dom har ju även andra påhitt för sig som gör att jag inte skulle välja dom. Det finns gott om andra försäkringsbolag med bättre villkor. Sen är det ju dock det där med att byta bolag som är det knepiga. Det kan ju gå bra, men också inte..
 
Sv: Försäkra upp häst?

Ja jag gillar ju inte deras hält-tak bland annat, så jag är glad att jag inte valde dom till prinsen. Sen är jag inte säker på att det jag har är det bästa, men än så länge har dom ju vart bra.

Självklart kan det strula också..
 
Sv: Försäkra upp häst?

Det är det där med hält-taket jag inte heller gillar. Jag har alltid haft mina djur i samma bolag som du har men vågade inte ändra med nya hästen jag köpte förra året så han fick stå kvar i det gamla och jag har aldrig haft det förut men än så länge har det ju funkat.. Har dock aldrig utnyttjat försäkringen, bara höjt den :p
Hunden ändrades dock direkt som valp från A till samma som ditt. Gillar F!
 
Sv: Försäkra upp häst?

Nä det är verkligen helt idiotiskt! För deras tak är ju inte mycket pengar i en hältutredning!
Det är ju tyvärr inte förrän man måste utnyttja det som man märker om dom är bra :p Men F har ju inte strulat nånting vad det gäller prinsen iallafall.
Ja jag hade min hund i F också, var väl mest därför det vart det för prinsen också. Men katten ska försäkras nu också och han kommer jag också sätta i F!
 
Sv: Försäkra upp häst?

F har aldrig strulat för mig :)
Har typ allt hos dom. Villan, hästtransporten, ena bilen, hunden, mannen och barnen...
Bara hästen och ena bilen som saknas (och jag).
Har utnyttjat försäkringen för bilen, gamla hunden och gamla hästen och aldrig ett ord från deras sida.
Så egentligen hade jag velat byta dit för hästen men det får vara som det är.
 
Sv: Försäkra upp häst?

I mitt bolag får du teckna en försäkring upp till 30.000 utan besiktning.
Efter det höja med 10.000 per år utan bes.
Är det kanske så att din häst redan är försäkrad i minst 30.000?
Annars måste du väl få höja värdet med det belopp du vill under förutsättning att den besiktas?
 
Sv: Försäkra upp häst?

Såhär ser försäkringen ut idag:

A* A1 Liv & Användbarhet
Försäkringsbelopp 30 000 kr
Årspremie 1 714 kr
A* A1 Veterinärvård
Försäkringsbelopp 60 000 kr
Fast självrisk 2 800 kr
Rörlig självrisk 20%
Period 125 Dagar
Årspremie 847 kr
A* Incident ingår
Hälta/Rörelse 30
Årspremie 500 kr

För det betalar jag visst 3061:- per år. Jag ville höja med 20-30.000 i liv med besiktning (på klinik) men det fick jag inte. Max 10.000 med besiktning.


OutOfService + Matmissbrukaren:
Byta bolag har jag funderat på, men är inte det en risk OM hästen skulle bli skadad efter byte?
 
Sv: Försäkra upp häst?

Jag har höjt med 100.000 på ett bräde i agria, dock fanns det ju tävlingsresultat som backade upp den höjningen.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Tycker du ska prata med dem igen... Enligt mitt ombud så kan jag höja till 50' med en så kallad ombudsbesiktning och därefter 5000 per år utan intyg och för en höjning över 50' när höjningen är mer än 10' krävs vet intyg så ring dem igen.
Ett tips ring något ombud istället för huvudkontoret, min erfarenhet är att dem har lite bättre koll oftast.
 
Sv: Försäkra upp häst?

svarar er alla:

Visst är det konstigt! Jag har bara använt mig av försäkringen jag har på min andra häst, men samma bolag när vi fick ta ut distriktsvet mitt i natten en söndag pga kolik men det var inga problem alls.

Hästen ifråga har aldrig varit sjuk eller skadad. Har endast träffat vet i samband med vaccinering samt att den har haft vargtänder som nu är utdragna men det betalade jag ur egen ficka utan att blanda in försäkringsbolaget.

Ska höra med mitt ombud om detta, tycker det låter konstigt att jag inte får höja mer. :meh:
 
Sv: Försäkra upp häst?

Jag har samma bolag som dig, och har i dagarna varit i kontakt med ombud av precis samma anledning som du. Försäkrade min unghäst (ettåring) för inköpspriset, och efter inridning och lite utbildning (hästen är idag fyra år) så ville jag höja värdet, jag skulle ju inte ta det priset om jag sålde henne idag.

Den personen jag pratade med sa att om man vill försäkra hästen för max 30 000 kronor så behöver man inte göra en besiktning utan då räcker det med att jag som hästägare intygar att hästen är frisk. Vill jag istället ha ett värde över 30 000 så kommer ombudet ut och gör en kort besiktning, där jag skulle springa lite med hästen och hon/han skulle kika över allmäntillståndet. Alltså inte alls lika omfattande som en veterinärbesiktning innan ett köp.

Jag googlade för att få fram ombud i mitt distrikt.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Det är inte så att försäkringsbolaget värderar din islänning till 40 000 kr eller har hon några speciella tävlingsresultat eller stam som gör att hon är värd mer ?
Har hon det ska du säga det till bolaget så kanske de värderar om henne/honom ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 018
Senast: mars
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 322
Senast: Jahopp
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp