Försäkra upp häst?

MM

Trådstartare
Vet inte om jag la tråden rätt, Moderator får flytta på den annars :)

Undrar bara vad som krävs för att få höja livvärdet på hästens försäkring?
Säkert olika hos alla bolag, men på ett ungefär.
Antar att det inte bara är att ringa och säga att man vill höja eller är det så enkelt?
 
Sv: Försäkra upp häst?

I mitt bolag får man höja 10.000 kr per år utan vetrinärbesiktning.
Annars kan man i princip höja hur mycket som helst, under förutsättning att hästen går igenom vet besiktning.
Sedan är det olika beroende på belopp.
Är det över tex 100.000 så krävs besiktning på klinik.
Sedan vet jag inte om ännu högre belopp kräver röntgen.
Men jag tror att en häst som står i väldigt högt belopp, måste ha vissa meriter för att det beloppet ska betalas ut. Fast du kan fortfarande teckna försäkringen,
 
Sv: Försäkra upp häst?

Okej. 10.000 kr låter ändå okej till en början för min del. För hästen såldes för underpris till mig då säljaren verkligen behövde bli av med honom. Men så satte jag livvärdet på det jag köpte honom för och nu funderar jag på att höja det så det liknar marknadsvärdet lite mer.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Kollade marknaden lite snabbt och 10 verkar helt rimligt till en början. Får ringa och kolla med försäkringsbolaget.
 
Sv: Försäkra upp häst?

När prinsen skadade sig så stod ju han väldigt lågt försäkrad. Jag försäkrade då upp honom omedelbums, jag kunde höja livvärdet upp till 25.000(ev. 30, kommer inte ihåg)kr utan någon veterinärbesiktning eller liknande. Så honom höjde jag 15.000 på att bara ringa bolaget.
 
Sv: Försäkra upp häst?

När prinsen skadade sig så stod ju han väldigt lågt försäkrad. Jag försäkrade då upp honom omedelbums, jag kunde höja livvärdet upp till 25.000(ev. 30, kommer inte ihåg)kr utan någon veterinärbesiktning eller liknande. Så honom höjde jag 15.000 på att bara ringa bolaget.

Och samtidigt så intygar man att hästen är frisk :meh:
 
Sv: Försäkra upp häst?

Har pratat med försäkringsbolaget nu och jag kunde utan problem höja honom 20.000 kr direkt utan veterinärbesiktning :)

Premien blev isf 127 kr högre i månaden.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Och samtidigt så intygar man att hästen är frisk :meh:

Jag känner till historien och hennes häst var skadad och efter att allt var klart där så höjde hon honom så försäkringsbolaget visste mycket väl att hennes häst var skadad, dom betalade ju utförsäkringen i samband med att hon höjde försäkringen. Det skedde typ samtidigt. Så inget lurendrejeri här!
 
Sv: Försäkra upp häst?

Och samtidigt så intygar man att hästen är frisk :meh:

Precis som Matissbrukaren skriver så nej det är inget lurendrejeri. Varför förutsätter du det!?

Det pratades om livvärdet och det hade inget med skadan att göra! Veterinärvårdsbeloppet höjdes också, men det skadade knät har reservation och inte höjt belopp!
 
Sv: Försäkra upp häst?

Har pratat med försäkringsbolaget nu och jag kunde utan problem höja honom 20.000 kr direkt utan veterinärbesiktning :)

Premien blev isf 127 kr högre i månaden.


Skönt att du kunde höja utan bekymmer! :)
Jag ska ringa mitt bolag också för att kolla när prinsen kan besiktigas och bli av med sin reservation :)


(mitt försäkringsbolag börjar på F ch slutar på M ;) )
 
Sv: Försäkra upp häst?

Och jag räknade ut nu att det skulle ta mig 12 år att komma upp i 20.000 kr om jag sparar den extra premien på ett konto istället. Så det är ju värt att höja den för jag känner att jag kan avvara dom pengarna på 12 år.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Skönt att du kunde höja utan bekymmer! :)
Jag ska ringa mitt bolag också för att kolla när prinsen kan besiktigas och bli av med sin reservation :)


(mitt försäkringsbolag börjar på F ch slutar på M ;) )

Och mitt börjar på S och slutar på D :p
 
Sv: Försäkra upp häst?

När prinsen skadade sig så stod ju han väldigt lågt försäkrad. Jag försäkrade då upp honom omedelbums, jag kunde höja livvärdet upp till 25.000(ev. 30, kommer inte ihåg)kr utan någon veterinärbesiktning eller liknande. Så honom höjde jag 15.000 på att bara ringa bolaget.

Precis som Matissbrukaren skriver så nej det är inget lurendrejeri. Varför förutsätter du det!?

Det pratades om livvärdet och det hade inget med skadan att göra! Veterinärvårdsbeloppet höjdes också, men det skadade knät har reservation och inte höjt belopp!

Livvärdet kan ligga både i en A1 med användbarhet eller A2 utan användbarhet ?
Och vid en höjning intygar man alltid att hästen är frisk i annat fall får man en reservation som du fick ?
Och läser du ditt första inlägg igen utan bakgrund ** att när prinsen skadade sig ringde jag och höjde omedelbums **.
Vilket inte blev hela sanningen eftersom höjningen inte gäller om hästen tex skulle tagits bort för skadan ?
Detta skulle ju gälla även vid komplikationer till skadan tex kolik ?
Att försäkringsbolaget höjer livvärdet så är det inte säkert att de betalar ut för det sen om hästen inte var frisk vid försäkringstillfället .
Jag hoppas du får bort din reservation och pålle mår bra nu .
 
Sv: Försäkra upp häst?

Nu är hästen uppförsäkrad dom där 20.000 kr extra. Gick ju hur smidigt som helst :)
 
Sv: Försäkra upp häst?

Vad skönt! :)

Jag får ringa imorgon igen, för dom som kunde svara på det hade gått hem när jag ringde :mad: Men han jag pratade med trodde det var ett halvår på denna skadan, så jag hoppas hoppas! För då är det bara 1 månad kvar tills vi kan få bort reservationen :)
 
Sv: Försäkra upp häst?

Det vore ju himla skönt om reservationen försvann!
Hoppas det går bra på besiktningen sen när det är dags :)
 
Sv: Försäkra upp häst?

Jag försökte höja livvärdet på min häst, men fick endast höja det med 10.000 med vet.besiktning men för mer än så gick inte alls. Jag gjorde som dig, satte livvärdet för det jag köpte hästen för och vill nu höja så det liknar marknadsvärdet mer men det fick jag inte. Har inte nyttjat försäkringen överhuvudtaget, då hästen har klarat sig fint från sjukdomar och skador.
 
Sv: Försäkra upp häst?

Tråkigt att det inte gick för dig.

Men din häst kanske hade haft någon gammal skada som gjorde att dom inte godkände det innan du ägt den samt för hög ålder på hästen?
Eller så kanske det beror på rasen?
Och givetvis på vilket bolag det är.

Jag hade som sagt inga problem alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 018
Senast: mars
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 322
Senast: Jahopp
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp