Försäkra häst en söndag?

pinky

Trådstartare
Om jag skulle behöva försäkra en häst på en söndag, och det inte finns någon kundtjänst att kontakta på det eventuella försäkringsbolaget under helgen, kan det då vara giltigt att faxa eller maila in en ifylld ansökan innan jag lastar hästen och åker?

Eller måste ansökan behandlas och registreras innan den gäller?

Förstår att det här är en mycket märklig och kanske svårbesvarad fråga, men lite hjälp med tankeverksamheten kanske någon kan ge? :D
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Många försäkringsbolag har ju personliga ombud, och det brukar inte vara några problem att ringa dem under kvällar/helger!

Borde stå på bolagets hemsida, under hästförsäkringar
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Det går ju att försäkra via nätet, så länge livbeloppet inte överstiger 30 000 kr (tror jag att det är) :)
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Jag har nog försäkrat någon häst en söndag... definitivt vet jag att jag gjort det kring 10 på kvällen. Man pratar med ombudet. Smart är att redan innan kontakta ett ombud och berätta att man sannolikt ska köpa (om den går igenom ev besiktning) en häst en viss dag och tid och fråga om det passar att man ringer då
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Det går ju att förbereda en försäkring innan, det gjorde jag med min senaste. Så när hästen var besiktad ringde jag ombudet och aktiverade den.
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Jag ringde ombudet kl 10 en söndagsmorgon när jag impulsköpte en ponny och skulle hämta den på eftermiddagen och det fungerade och ponnyn var försäkrad inför transporten hem.
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Jag har alltid försäkrat hästar (som jag ska försäkrade, har inte försäkring till alla mina) så fort affären är klar eller allra senast innan den lastas. Man kontaktar ett ombud för bolaget man vill ha eller tecknar via nätet (om bolaget har den möjligheten). Försäkringen gäller då för olyckor som kan inträffa t ex under transporten hem. För annat olyckor så har ju alla bolag karens på X antal dagar. Om det då blir några inskränkningar för just den hästen får man reda på då under den tiden. Kan ju vara gammalt som bolaget redan betalat utför och som ger reservation eller liknande.
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Ombuden ska svara och försäkra upp även på helg normalt . Svarar/ringer ngn inte upp kontaktar du ett annat ombud för bolaget . Jag har försäkrat nys hästar midsommarhelg ;)
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

KL och svarar alla! :)

Får inte tag i ombud, men det ska gå bra att ansöka på nätet innan vi åker, och så gäller försäkringen retroaktivt om något skulle hända på vägen på söndagen, trots att de inte registrerar den förrän på måndagen.

Tyckte väl inte att det skulle vara någon omöjlighet, och på er som svarat låter det ju inte som några konstigheter heller. :D
 
Sv: Försäkra häst en söndag?

Alla bolag har flera ombud, så det bör inte vara något problem att få tag på ett
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 583
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 836
Senast: alazzi
·
Ridning Hej, Jag var tvungen att fundera lite över rubriksättningen. Jag skulle kunna skriva mycket men jag ska försöka fatta mig kort. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 371
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 862
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Frukost på språng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp