Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

T

tjockmage

Börjar bli lite nojig nu inför förlossningen och ville höra om ni har några tips till mig.

Jag väntar andra barnet, och är beräknad till den 17 okt.

Med förra barnet hade jag en ganska snabb förlossning, hade först värkar/förvärkar hemma oregelbundna men åkte in till BB ändå, öppen 3 cm och fick stanna kvar. När vattnet gick sen blev värkarna regelbundna och sen tog det väl ungefär 3-4 timmar innan h*n föddes. Jag fick höra av BM att det var en snabb förlossning som förstföderska iallafall!

Nu är jag lite orolig eftersom vi bor lite långt ifrån det mesta.

1. Vi har ca 50-60 min bilväg att köra till sjukhuset/BB. Kanske längre beror såklart på trafiken...

2. Barnvakten som ska passa vårt barn har minst 30 minuter bilväg hit och bor tyvärr åt fel håll, vi känner ingen som bor åt det hållet som sjukhuset ligger så att vi ex. kan lämna av vårt barn på väg till BB. Vi måste alltså invänta barnvakt innan vi kan åka nånstans, jag antar att jag inte kommer att kunna köra bil själv;). Finns ingen annan barnvakt närmare heller, eftersom vi bor långt ute i skogen:angel:

3. Om jag behöver ambulans av nån anledning, ex om barnet verkar födas hemma så tar det antagligen minst 30-40 minuter innan den är här, eftersom det är långt till ambulanscentral (eller vad det nu heter). Det går alltså inte snabbare att komma till BB med ambulans än att köra själv.

Hur kan man lägga upp det här på ett bra sätt tycker ni?
Just nu lutar det åt att om det känns lugnt så väntar vi på barnvakt och åker sen till BB, dvs jag får räkna med att det tar minst 1,5 timme innan jag är på BB i bästa fall.
Alternativt om det krisar ta med barnet till BB och barnvakt får möta upp där senare. Men det känns inte som ett bra alternativ om vi måste åka in på natten exempelvis, barnet är bara 3 år.
Finns det några andra alternativ?

Jag börjar bli så jäkla rädd för att föda hemma, i bilen eller att nåt annat händer.

Kan nån vara snäll o lugna mig. Går verkligen förlossningen alltid snabbare med nr 2?
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Nu vill jag inte göra dig orolig, men ja, mina har gått fortare efterhand. Med tredje barnet hade jag två krystvärkar när vi väl kom till förlossning, och då hade vi bara 15 minuters väg... Med fjärde barnet åkte jag in så fort jag kände det minsta lilla, jag var på förlossning ca 45 min:crazy:

Men förbered dig på vad som kommer att hända OM du inte hinner iväg. Kanske finns någon barnmorska du kan ha kontakt med OM du hamnar i den situationen.

Fö är 17 oktober ett bra datum, två av mina barn är födda då, med nio års mellanrum!

Lycka till!
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Mina barn har oxå vart snabba, 1an kom 3h efter vattenavgång och 2an 2h och 40 min.
Finns de inte möjlighet att ni bor sista tiden hos barnvakten? Och att då barnvakten bor nära sjukhuset?


Har du pratat med din barnmorska?
Jag oroade mig tidigt för att föda hemma, så vi pratade mkt om det och speciellt dom gånger pappan var med. Jag var ingen "risk" om bebis skulle komma hemma eller i bilen, eftersom min första förlossning var så smidig utan bristningar, blödningar och sånt.

Jag fick en journalkopia med mig i v.36 (inom mitt landsting ligger journalen på datan så det min bm skriver får de upp på datan på förlossningen) som jag hade med mig när vi åkte bort ifall bebis skulle komma ut och vi var tvugna att föda på något annat sjukhus.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Nej det låter ju inte bra. Nu blir jag ju mer orolig...

Kontakt med BM går ju såklart att ordna,alternativt fårman väl ringa 112 för assistans via telefon.

Men många skriver att de åker in så fort de känner minsta lilla. Jag känner ju att både idag och igår har jag haft riktigt ont vid ett par tillfällen, men jag kan ju inte åka in bara för det liksom. Och det värsta är att jag har för sjutton glömt hur värkar känns.

Vilken tur att det gick bra för dig iallafall, vi får hoppas att 17/10 blir bra datum här också:laugh:
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Vi har inte så många sjukhus att välja bland, bor i glesbygd, och det som ligger närmast är det vi valt, tar ungefär 50-60minuter dit.

Alla vi känner såsom ex. barnvakten bor i en stad några mil bort, och från den stan är det inte närmre till sjukhuset, utan bara längre så det är ingen bra lösning. Så det underlättar inte om vi bor där heller...

Jag har faktiskt inte pratat med BM om det här,kom på det först nu och sen for tankarna iväg...Tror jag ringer henne imorgon...

Jag tror inte heller jag är ngn risk, hade lätt första förlossning,men usch man blir ju ändå orolig.

Vad ska man tänka på att ha hemma/ta med i bilen om det värsta händer då tror du? Filtar och handdukar kanske?
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

En massa handdukar och filtar, kommer bebis i bilen/hemma så hud mot hud och massa värme. Vänta på ambulansen. Inte klippa navelsträngen och sånt men hålla lite koll så inte du håller på och blöder en massa.

Och ambulanserna åker ju och cirkulerar, när jag ringde 112 som gravid var de på plats på 15 minuter. Var väl en 6-7 mil från sjukhuset. Och när min kompis slog omkull med hästen och blev medvetslös kom faktiskt 2 ambulanser samtidigt som helikoptern, 5 mil från sjukhuset.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Ni kanske kan ta med syskonet till förlossningen och så får barnvakten komma och hämta där? :)
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Jag hade faktiskt hoppats att ambulansen skulle kunna komma snabbare, för jag antar att det räknas som nödsituation om man föder barn.

En annan gång när vi fick tillkalla ambulans hit hem tog det nästan 45 minuter. Då var det akut, men inte livshotande, jag minns att jag skällde ut ambulanspersonalen för att det tagit sån tid.

Tyvärr bor vi ju lite dumt till och därför tar det ju lite längre tid med allt.
Men ok, handdukar,filtar och kanske dra på mkt värme i bilen i värsta fall;).

Jag kollade förresten förlossningsjournalen sen sist,där står att vattenavgång-barn ute var nästan 5 timmar, det kanske inte är så farligt ändå eller?? Det var däremot 4 timmar mellan vattenavgång - krystvärkar, men tydligen krystade jag i en timme,har dock inget som helst minne av att det tog tid. Ja, ja, BM tyckte det gick snabbt med tanke på att det var min första.

När räknar man egentligen att förlossning börjar? Vattenavgång, etablerade värkar eller annat?
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Jo absolut, det gör vi ju om vi måste.

Men det känns så dumt att väcka barnet mitt i natten,klä på h*n, ut i kall bil och sen åka med till sjukhuset. Och måste höra på mamma som beter sig knepigt:crazy: Jag är värsta hönsmamman och är jätteorolig ändå för att lämna bort mitt barnoch vill att det ska gå så smidigt som möjligt. Nu är det ju en mkt nära släkting som är barnvakt men mitt barn har ex. inte sovit utan oss mamma o pappa mer än nån enstaka gång, så jag oroar mig även över det.

Jag vill helst om det går att barn vakten kommer hit och tar över. Känns smidigast så.

Helt ärligt skulle jag även kunna tänka mig att åka in o föda själv så sambo får ta vårt barn, jag tycker inte att jag behöver nåt stöd just under förlossningen, men eftersom jag har en så fantastisk sambo förstår jag ju att han vill vara med:love:
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Kan inte barnvakten komma och bo hos er nu den sista tiden innan förlossningen?
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

För det första, snabba förlossningar brukar betyda att de är helt okomplicerade, dvs det brukar aldrig vara något problem, det är när det drar ut på tiden som det kan blir problem.

För det andra, ring barnvakten så fort du känner av lite värkar, så om det är "falsklarm" så kanske det inte gör så mycket. Det finns inga granner eller något som kanske kan vara hos barnet den stund det tar för barnvakten att komma? I sådan här fall brukar man kunna få nästan vem som helst att ställa upp, ;)

För det tredje, om du ringer direkt tillbarnvakten du känner värkar så bör du ändå ha tid att åka in, om du är orolig för trafiken så går det att ringa till polisen för att få poliseskort, då har du även några som har lite utbildning på att ta emot en bebis. :idea:
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Jag är också jätteorolig för förlossning nr 2 och den är ändå inte ens i planeringsstadiet än. Min förlossning tog drygt 3 h från absolut första tecken, som var vattenavgång. Vi bor ca 15-20 min från förlossningen och barnvakten bor 25-30 minuter härifrån, åt andra hållet såklart. Mannen jobbar ca 15 min bort.

Har redan tänkt massor på hur det skulle kunna bli nästa gång och jag vill heller absolut inte, inte, inte föda hemma eller i bilen... :crazy: Man får se till att precis allt man behöver är packat och förberett och sen får barnvakten och mannen helt enkelt ha jour och se till att de kan lämna jobb/hem omedelbart. Skulle det vara så att mannen är hemma finns det förhoppningsvis någon granne som kan ta hand om barnet de minutrar det tar för mormor/morfar att komma fram.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Kan nog tyvärr inte lugna dig.

Min första förlossningen var en igångsättning, de räknade med att det kunde ta två dygn innan bebis var ute. Han föddes 8 timmar efter första värken. Vattnet kom samtidigt som bebis.

Andra förlossningen tog 1 h 45 min från första värken.
Vi har 50 min bilresa till förlossningen. Hann vara där i 7 min innan bebis var ute. Vattnet gick 2 minuter innan han var ute.

Jag väntar nu mitt tredje barn och känner lite samma som du.
Har som tur är barnvakt på samma gård. Men lika långt att åka och bebis är beräknad till februari, kanske inte går att åka så fort.

Jag skulle vilja föda hemma om jag hade en barnmorska med. Men den möjligheten har man inte i min kommun. Ska dock ta upp det med min barnmorska. Annars vet jag att det bor en barnmorska på samma gård också.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Hur långt har ni till närmaste granne?

Mina föräldrars granne ska ha 2a barnet nu och måste de åka iväg skitfort mitt i natten så kastar de in babywatchen och drar, så får någon av mina föräldrar vakna till och traska över.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Närmsta granne bor nära, har 2 grannar i husen bredvid, men jag skulle aldrig i livet kunna lämna över ansvaret till någon av dem. Den ena grannen är en ganska knepig ensamstående man som ej pratar svenska och de andra grannarna är bara knepiga. Hade det funnits nån barnfamilj/äldre par eller nåt i närheten hade jag kanske kunnat lämna till dom, men vi bor som sagt ute på landet, inte många folk i närheten...

Oregano+Mustasukka, skönt att höra fler som oroar sig, då är jag inte ensam...

Jag tänker att om bara allt klaffar så är det ganska lugnt tror jag:confused:
Men har helt glömt bort att även min sambo jobbar en bra bit hemifrån, också åt fel håll såklart. Han har ett jobb som ibland gör honom lite svår att nå på studs så att säga, men jag gissar att han bör kunna vara hemma inom 30 minuter om det behövs. Så som det känns nu kommer det att ta mig 1,5 timme till BB, oavsett om det är barnvakt eller sambo jag väntar på.

Jag pratade med BM idag, hon sa att jag skulle åka in så snart jag fick värkar, så det tänker jag göra oxå. Hellre åka hem en gång för mycket, än att föda i bilen. Vore ju också kul om man hann med nån slags bedövning, fick EDA sist och vill ha det även den här gången...:angel:
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Säger samma till dig som jag sa till Jerseyko, jag vill inte låta några grannar vara barnvakt även om det bara är en kort stund. Det är inga vanliga grannar och jag litar inte på dem alls, pratar i stort sett aldrig med dem så...

Men jag hoppas du har rätt i att snabba förlossningar också är okomplicerade, för lite tur måste man ju få ha!

Sen funderar jag på detta med poliseskort, är det verkligen så vanligt att man fixar det? Känns som att polisen kommer skratta mig i ansiktet om jag ber om det:o Vägen till BB är iallafall ganska bra, stor väg dock ej motorväg. Men det är mest 90 och 110 tror jag. Hoppas bara det inte är några trafikstopp eller olyckor för den vägen är ofta stängd pga sånt. Men nu är det väl rätt lugnt med det tror jag, mest på sommaren olyckor sker.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Jag önskar verkligen att barnvakten hade kunnat komma hit och bo här men det går inte:cry: Barnvakten kan inte lämna sitt hem heller, mer än tillfälligt!

Nu låter det som om jag har världens sämsta bekantskapskrets men så är det inte, vårt enda problem egentligen är att vi har bosatt oss mitt ute på vischan, och alla våra vänner och de få släktingar som finns bor alltså flera mil härifrån.

Och alla våra vänner m fl har ju också barn, djur mm, så det är inte alltid så lätt att få folk att släppa allt och bara komma hit för att hjälpa oss...
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Har ni djur? Eller kan ni bo närmare sjukhuset på slutet? Kan storasyskonet åka bort och bo hos mor- eller farföräldrarna?

Jag vet 2 st som ringt för poliseskort. Men det är ju faktiskt säkrare att stanna och föda i bilen än köra fort för att (kanske) hinna in.
 
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Mitt tipps är att kör in på en gång när du känner att du vill. Hade jag lyssnat på BM när jag ringde så hade bebiskommit i bilen. (fick för en vecka sen) Jag hade inte speciellt kraftiga verkar alls när jag bestämde mig för att köra in . Mest lite molande bara(typ en timme efter jag bestämde mig för att det nog var nåt på g). Eftersom vi med har en bit och det gick kvickt med första och jag tyckte det var å jobbigt att åka bilen med verkar förra gången så ville jag ju in. Och jag fullkomligt kastade mig över lustgasen när vi kom in och födde efter 1½ timme. Så åk när du vill och vandra korridoren där i stället för att oroa dig hemma.

(sen var det verkligen tur att vi födde på sjukhuset då min dotter fick komplikationer)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förlossning, hjälp!!!Vill inte föda hemma...

Jag ringde barvakten på en gång vi örsta misstake. men hade jag haft barvakt länge i fårn hade jag ringt dem så vi hade mötts upp på bb så hade pappa fått ha stora barnet där tills banvakten kom
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 693
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp