Företag på jordbruksfastighet, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Jag har visserligen aldrig hyrt ut hus, men haft två företag och i samtliga fall behövde utgifterna jag drog moms på vara nödvändiga för verksamheten. Jag tror de flesta fattar att man inte behöver djurfoder för att hyra ut ett hus.
Jag kontrollerade igen.
Och det var som jag trodde att det fungerar annorlunda på en jordbruksfastighet.
Där så räknas alla inkomster av näringsverksamhet som kommer av gården ihop.
Källa
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/29421.html
 
Prinsessfeminists inlägg visar ju på samma exempel:
Är utgifterna inte kopplade till verksamheten får man inte dra moms. Det borde ju du vara medveten om också, just den regeln är ju faktiskt inte ny även om jag tror de blivit betydligt hårdare med vad som accepteras och inte.
Det är uppstramat. Vi kan inte dra moms på ett nylagat tak på ladugården tex. För där bor privata hästar.
Det är en helt annan sak.
Där så är skillnaden att det är privat hobby och inte näringsverksamhet.

Privat hobbyverksamhet i en hög.
Och näringsverksamhet som genererar pengar på och av jordbruksfastigheten i en annan hög.

Olika saker alltså
 
Fast man kommer inte kunna dra moms på djurfoder för att man hyr ut ett hus eftersom djurfodret knappast kommer ses som nödvändigt för husuthyrningen. Så nej, jag tycker inte min information är irrelevant eller felaktig utifrån det, det är dock inget som hindrar dig från att komma med ytterligare information gällande husuthyrning.
Det enda jag skrev var att Skatteverket inte tillåter momsregistrering för en verksamhet som enbart vill dra av kostnader, utan ett vinstsyfte. Det är ju inte samma sak som att TS inte kan bli beviljad momsregistrering, för den insikten har inte jag i TS gård/verksamhet, men då kommer det krävas ett annat syfte än att "dra moms på djur och foder" vilket var det som stod i första inlägget.
Öhh, jag ser det som att du gravt missuppfattar den ursprungliga frågeställningen, och verkligen försöker hitta argument för varför TS inte kan momsregistrera sin verksamhet avseende fårhållning, och därmed kunna dra av moms för kostnaderna som uppstår för att bygga stängsel, bygga fårhus etc.

Du tycks anse att vi alla som bedriver verksamhet inom de gröna näringarna ska göra det på hobbybasis? Vi får ju inte särskilt stora vinster.

Tycker du att TS inte heller ska deklarera sina inkomster från försäljning av kött och skinn?

Ska jag kanske be att få bli avregistrerad, så att jag slipper betala in moms?

Jag tycker mig höra ett stänk av avundsjuka här, att reglerna inte är likadan för får, som för ridhästar.

Det är inte ovanligt att man har en lantbruksverksamhet, med t.ex. växtodling, och låt säga får, som är "momsad", men att de ridhästar som finns på gården, är utanför verksamheten och är "privata", och alltså ej momsade.
 
Öhh, jag ser det som att du gravt missuppfattar den ursprungliga frågeställningen, och verkligen försöker hitta argument för varför TS inte kan momsregistrera sin verksamhet avseende fårhållning, och därmed kunna dra av moms för kostnaderna som uppstår för att bygga stängsel, bygga fårhus etc.

Du tycks anse att vi alla som bedriver verksamhet inom de gröna näringarna ska göra det på hobbybasis? Vi får ju inte särskilt stora vinster.

Tycker du att TS inte heller ska deklarera sina inkomster från försäljning av kött och skinn?

Ska jag kanske be att få bli avregistrerad, så att jag slipper betala in moms?

Jag tycker mig höra ett stänk av avundsjuka här, att reglerna inte är likadan för får, som för ridhästar.

Det är inte ovanligt att man har en lantbruksverksamhet, med t.ex. växtodling, och låt säga får, som är "momsad", men att de ridhästar som finns på gården, är utanför verksamheten och är "privata", och alltså ej momsade.
Då har du missuppfattat mig rejält. Jag skrev bara Skatteverkets krav. Har TS inkomst från sina djur existerar ju inte det problemet? Jag skrev bara hur Skatteverket ser på en verksamhet som till en början enbart har utgifter och inga förväntade inkomster. Jag har inte sagt att TS inte kan få momsregistreras (för jag har inte den insikten i verksamheten som finns på gården utöver det som stod i inlägget jag svarade på).

Jag vet inte var du får in avundsjukan då jag aldrig bedrivit verksamhet med hästar eller ens haft den tanken.

Vill TS bli momsregistrerad för att kunna dra av djurfoder bör hon därmed lämna in uppgifter till Skatteverket om inkomster från djuren också. Kan det göras är ju problemet löst, jag förstår inte hur du får det till att jag inte vill att folk ska kunna bedriva näringsverksamhet med djur, när det enda jag gör är att informera om vad som gör att Skatteverket kan neka momsregistrering.
 
det enda jag gör är att informera om vad som gör att Skatteverket kan neka momsregistrering.
Men det blir dumt när du svarar på något annat än frågeställningen.
Det var får och uthyrning av hus och du svarar på hästar.
Det blir ännu dummare när du dessutom svarar fel och sprider felaktig information.
Dessutom så säger du emot oss som vet hur det fungerar och drar felaktiga slutsatser.
Tycker du på riktigt att det är en bra idé?
 
Men det blir dumt när du svarar på något annat än frågeställningen.
Det var får och uthyrning av hus och du svarar på hästar.
Det blir ännu dummare när du dessutom svarar fel och sprider felaktig information.
Dessutom så säger du emot oss som vet hur det fungerar och drar felaktiga slutsatser.
Tycker du på riktigt att det är en bra idé?
Jag svarade utifrån frågeställningen, där det står att de inte har någon inkomst från djuren, vilket jag förutsatte var korrekta uppgifter.
Vill börja dra moms på djur och foder.
Men två stadsråttor är inte jättesmarta.
Vi har inga intäkter förutom att vi hyr ut ett hus.
Det här är vad jag svarade (du gillade inlägget, så du kan inte ha tyckt det var så galet?) sen blev jag emotsagd om att de bara nekar hobbyverksamhet med häst - och det stämmer inte då jag blivit nekad för annan djurhållning tills det fanns en inkomstförväntan.
Syftet ska ju vara att gå med vinst, vilket ju är fullt rimligt, det är ju tanken med företag/verksamhet. Vore ju, av förklarliga skäl, orimligt om alla startade företag för att kunna sponsra privata inköp med skattepengar.
Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
(Ovan rättades efter påpekande då det var momsregistrerade jag syftade på).

Det är det jag har diskuterat. Att jag inte redogjort för exakt allt som gäller när man driver företag trodde jag var uppenbart, men de uppgifterna jag gav var inte felaktiga. Det är ju liksom ingen som har sagt emot mig heller, för i alla andra exempel som ni tagit upp har det ju involverat en inkomst, jag sa vad som gällde om man INTE har inkomst i företaget.

Nu orkar inte jag förklara mer, vill ni fortsätta misstolka mig så kör på. Men skickar man in en ansökan om momsregistrering där den förväntade inkomsten är 0 kommer man bli nekad.
 
@Hedinn
Jag tolkar det som att du tycker att det är bra på något vis.
Jag håller inte med.
Och hoppas att de som behöver goda råd läser på själva på Skatteverkets websida.
Den är mycket informativ och det finns ofta en rättslig vägledning.
Om man inte förstår vad som står på Skatteverkets webbplats så är det lämpligt att ta hjälp av någon som är ekonomiskt utbildad på just lantbruk.
Revisor eller kunnig redovisningskonsult.
 
@Hedinn
Jag tolkar det som att du tycker att det är bra på något vis.
Jag håller inte med.
Och hoppas att de som behöver goda råd läser på själva på Skatteverkets websida.
Den är mycket informativ och det finns ofta en rättslig vägledning.
Om man inte förstår vad som står på Skatteverkets webbplats så är det lämpligt att ta hjälp av någon som är ekonomiskt utbildad på just lantbruk.
Revisor eller kunnig redovisningskonsult.
Absolut inte, varför skulle jag tycka det? :confused:

Att man inte kan registrera företag som enda syfte att få skattepengar för sina inköp är väl en självklarhet inte borde vara tillåtet, men att inte kunna momsregistrera ”i förväg” när man tänker få inkomst i verksamheten så småningom tycker jag är onödigt, jag försökte ju få igenom det själv, det hade jag väl knappast gjort om jag tyckte det var något man inte bör göra?

Jag har helt enkelt bara informerat om vad man får för respons från Skatteverket om man försöker momsregistrera en firma utan inkomst, that’s it.

Jag förutsätter också att alla som tänker starta firma utan all kunskap själv läser på och tar professionell hjälp, därav att jag heller inte tycker det är nödvändigt för mig att redogöra för alla scenarion utan kan informera om de delar jag har koll på/erfarenhet av.

Flera svar i början antydde ju också att man måste gå med vinst för att få dra moms, vilket jag protesterade emot och påpekade att syftet såklart ska vara att gå plus men inte att man måste göra det i praktiken, utan det räcker att man har någon form av förväntad inkomst kommande året.

Det handlar alltså bara om vad man ska uppge till Skatteverket, att vill man få igenom momsregistrering bör man planera för någon form av inkomst, inte bara utgifter.
 
Det stämmer inte på de där jordbruksfastigheterna.

Om man köper en nedgången fastighet, där ekonomibyggnaderna måste renoveras innan man fylla dem med dikor, får eller grisar, och odlingsmarken är i uselt skick, och därför egentligen inte ger några vettiga skördar, så kan det ta flertalet år innan den verksamhet man avser bedriva ger några intäkter.

Det är likadant med en skogsfastighet: om man köper en fastighet där inget avverkningsbart finns, så kan man ha utgifter för för både redskap som motorsåg, röjsåg, traktor och kärra, fixa skogsvägar, eller för köpta tjänster för röjning eller första gallring utan netto, innan det det många år senare går att göra en gallring eller avverkning som ger intäkter.

Jag är ledsen för din skull att du inte fick momsregistrera dig, men på något sätt låter det som en kombination av fel sorts verksamhet, och dålig kommunikation med skattemyndigheten. Den som bedriver seriös hästverksamhet med avel och träning av hästar på en jordbruksfastighet, gärna kombinerat med grovfoderodling med försäljning och tjänster, brukar få momsregistrera sig.

Ska man bedriva verksamhet inom jord- och skogsbruk, så blir det lätt "fel" om man försöker helt själv att lägga upp verksamheten ekonomiskt. Man tjänar i det långa loppet både besvär och pengar genom att lägga några tusenlappar på inledande hjälp från en revisor med med lantbruk/skogsbruk som specialité.
Jag tror de just nu driver någon kampanj för att man inte ska få momsregistrera sig när man startar företag. Min man startade i höstas ved och markentreprenadsfirma och vi fick strida om momsregistreringen.
 
Jag tror de just nu driver någon kampanj för att man inte ska få momsregistrera sig när man startar företag. Min man startade i höstas ved och markentreprenadsfirma och vi fick strida om momsregistreringen.
Just ved är speciellt ur skattesynpunkt.
Ved som förbrukas på den egna fastigheten är nämligen skattefria.
Det kan därför se ut som att ni vill göra avdrag för inköp av utrustning för att producera egen ved.

Jag skulle inte dra några mer övergripande slutsatser av det.
 
Just ved är speciellt ur skattesynpunkt.
Ved som förbrukas på den egna fastigheten är nämligen skattefria.
Det kan därför se ut som att ni vill göra avdrag för inköp av utrustning för att producera egen ved.

Jag skulle inte dra några mer övergripande slutsatser av det.
Vi köper in långved, förädlar och säljer. Samt gör mannen entreprensdajobb tex avloppsgrävning och pooler mm. Människan på skatteverket tyckte han skulle starta utan momsreg för att vid behov skulle de godkänna den under året och retroaktiv kräva in den momsen. Vet inte om hon verkligen hade koll, men ingen av kunderna hade nog blivit särskilt glada över att få betala momsen i efterhand. Man kan ju helt enkelt inte göra så om man vill ha gott rykte och nöjda kunder (privatpersoner), dessutom behöver man ju hålla offererat pris och då är det ju en förutsättning att veta om de är med eller utan moms...

Min man sa vid ett tillfälle att han verkligen förstår de som kör svart, och jag hade svårt att säga emot just då. Byråkrati...
 
Vi köper in långved, förädlar och säljer. Samt gör mannen entreprensdajobb tex avloppsgrävning och pooler mm. Människan på skatteverket tyckte han skulle starta utan momsreg för att vid behov skulle de godkänna den under året och retroaktiv kräva in den momsen. Vet inte om hon verkligen hade koll, men ingen av kunderna hade nog blivit särskilt glada över att få betala momsen i efterhand. Man kan ju helt enkelt inte göra så om man vill ha gott rykte och nöjda kunder (privatpersoner), dessutom behöver man ju hålla offererat pris och då är det ju en förutsättning att veta om de är med eller utan moms...

Min man sa vid ett tillfälle att han verkligen förstår de som kör svart, och jag hade svårt att säga emot just då. Byråkrati...
Du måste ändå ta in momsen från kunden.
Men kunden kan ju tycka att det är besvärligt att inte säkert kunna dra av momsen på veden.
Men det spelar ju absolut ingen roll för just privatpersoner.

Min erfarenhet av människorna på Skatteverket är att de alltid har en alldeles perfekt koll.

Jag har drivit olika företag sedan 1988 i princip alla bolagsformer (inte kommanditbolag) och de har alltid vetat precis vad de har pratat om med absolut full koll.
 
Du måste ändå ta in momsen från kunden.
Men kunden kan ju tycka att det är besvärligt att inte säkert kunna dra av momsen på veden.
Men det spelar ju absolut ingen roll för just privatpersoner.

Min erfarenhet av människorna på Skatteverket är att de alltid har en alldeles perfekt koll.

Jag har drivit olika företag sedan 1988 i princip alla bolagsformer (inte kommanditbolag) och de har alltid vetat precis vad de har pratat om med absolut full koll.
Men om man inte är momsregistrerad så kan man ju inte fakturera med moms?? Utan då ställs ju fakturan ut utan moms, eller? Så fick vi det beskrivet i alla fall.
 
Men om man inte är momsregistrerad så kan man ju inte fakturera med moms?? Utan då ställs ju fakturan ut utan moms, eller? Så fick vi det beskrivet i alla fall.
Jo precis, men på hela summan så att säga.
Och så får man ta från den summan och betala in moms på när man blir momsregistrerad.
Som icke momsregistrerad så behåller man de pengarna själv eftersom att man ju köper saker med moms.
Lika in som ut.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 447
Senast: Bee
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
587
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp