Företag på jordbruksfastighet, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Ja, med t.ex. ett par hobbyhästar för egen ridning kan man bli nekad.

Den som, om än i liten skala bidrar till vår matförsörjning genom att föda upp får eller har några kor och säljer produkter därifrån, blir sällan eller aldrig nekad.
Nä, för då har man ju en inkomst från verksamheten och det är ju exakt det jag säger krävs för att få momsregistreras.
 
Nä, för då har man ju en inkomst från verksamheten och det är ju exakt det jag säger krävs för att få momsregistreras.
Men det är inte heller korrekt.
Det krävs en momspliktig omsättning på 80 000:- per år för att bli momspliktig.
Omsättning är definitivt inte samma sak som att gå med vinst.
Det finns inget förbud mot att driva enskild firma med förlust.

Edit källa
https://www.skatteverket.se/foretag...eradigformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html
 
Stämmer vår enskilda jordbruksfirma gick med förlust länge, ja tills vi i dessa tider köpte oss en till dyrare jordbruksfastighet nu med lån och räntor😬, nu får vi betala räntor för vinst förut kunde vi handla för vinst så det övergick i förlust.
 
Men det är inte heller korrekt.
Det krävs en momspliktig omsättning på 80 000:- per år för att bli momspliktig.
Omsättning är definitivt inte samma sak som att gå med vinst.
Det finns inget förbud mot att driva enskild firma med förlust.

Edit källa
https://www.skatteverket.se/foretag...eradigformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html
Jag har inte sagt gå med vinst. Inte heller momspliktig.
Har du enbart förväntade utgifter i firman så får du inte momsregistrera förrän du även har inkomster.
Jag har liksom haft den diskussionen med Skatteverket för några år sen. Det måste komma pengar IN i firman, annars får man vänta med momsregistreringen tills det sker.
 
Jag har inte sagt gå med vinst. Inte heller momspliktig.
Har du enbart förväntade utgifter i firman så får du inte momsregistrera förrän du även har inkomster.
Jag har liksom haft den diskussionen med Skatteverket för några år sen. Det måste komma pengar IN i firman, annars får man vänta med momsregistreringen tills det sker.
Ja det måste finnas intäkter/omsättning.
Att kalla det för inkomster kan bli fel då det lätt förväxlas med vinst eller inkomst av tjänst.

Det är nog fler än jag som gjorde den misstolkningen.

Edit
Den måste dessutom vara momspliktig.
Jag som hyr ut bostäder har min största omsättning i icke momspliktig verksamhet eftersom att bostäder inte är belagda med moms.
Det är mycket att räkna på när man äger en jordbruksfastighet.
 
Jag har liksom haft den diskussionen med Skatteverket för några år sen. Det måste komma pengar IN i firman, annars får man vänta med momsregistreringen tills det sker.
Jag har deklarerat jordbruksfastighet i över 30 år.
Så jag tror faktiskt att jag har fattat hur det fungerar.
Annars så hade jag ju fått anmärkningar på min deklaration.

Jag brukar också göra min egen bokföring.
När inte min snälla och effektiva sambo offrar sig och knappar in den i bokförings-programmet på några timmar.
 
Ja det måste finnas intäkter/omsättning.
Att kalla det för inkomster kan bli fel då det lätt förväxlas med vinst eller inkomst av tjänst.

Det är nog fler än jag som gjorde den misstolkningen.

Edit
Den måste dessutom vara momspliktig.
Jag som hyr ut bostäder har min största omsättning i icke momspliktig verksamhet eftersom att bostäder inte är belagda med moms.
Det är mycket att räkna på när man äger en jordbruksfastighet.
”Inkomster är det som löpande tas emot under året. När inkomsten hänförs till rätt redovisningsperiod, blir det en intäkt. En intäkt är alltså en periodiserad inkomst.”

Nej, jag menar inkomst.
 
”Inkomster är det som löpande tas emot under året. När inkomsten hänförs till rätt redovisningsperiod, blir det en intäkt. En intäkt är alltså en periodiserad inkomst.”

Nej, jag menar inkomst.
Men då så har du ju i stället fel när det kommer till momsregistrering.
Eftersom att den baserar sig på momspliktig omsättning i verksamheten.
Inte på den totala inkomsten.

Tro mig, jag kan det här.
 
Jag har deklarerat jordbruksfastighet i över 30 år.
Så jag tror faktiskt att jag har fattat hur det fungerar.
Annars så hade jag ju fått anmärkningar på min deklaration.

Jag brukar också göra min egen bokföring.
När inte min snälla och effektiva sambo offrar sig och knappar in den i bokförings-programmet på några timmar.
Fast du är väl redan momsregistrerad? Jag pratar inte om löpande drift utan för att beviljas momsregistrering vid start.
Har du enbart beräknade utgifter första året får du inte momsregistreras förrän du även har inkomster.
 
Fast du är väl redan momsregistrerad? Jag pratar inte om löpande drift utan för att beviljas momsregistrering vid start.
Har du enbart beräknade utgifter första året får du inte momsregistreras förrän du även har inkomster.
Ja det är jag.
Men jag kan bli avregistrerad för moms om jag under en längre tid saknar momspliktig omsättning.
T.ex. om jag bara hyr ut bostäder.
Uthyrning av bostäder kan ge inkomster som ändå inte gör verksamheten momspliktig så att den skall registreras.

Det är alltså inte så enkelt som att det bara handlar om att det kommer in pengar utan även om vilka pengar som kommer in.
 
Men då så har du ju i stället fel när det kommer till momsregistrering.
Eftersom att den baserar sig på momspliktig omsättning i verksamheten.
Inte på den totala inkomsten.

Tro mig, jag kan det här.
Jag har inte sagt total inkomst.
För att få momsregistreras måste det finnas en förväntan på att pengar kommer IN i verksamheten, det räcker inte med enbart förväntade utgifter.

Uppgifter från handläggare på Skatteverket, som jag också förutsätter kan reglerna.
 
Jag har inte sagt total inkomst.
För att få momsregistreras måste det finnas en förväntan på att pengar kommer IN i verksamheten, det räcker inte med enbart förväntade utgifter.

Uppgifter från handläggare på Skatteverket, som jag också förutsätter kan reglerna.
Jo det är rätt på så vis.
Men det är fortfarande inte hela sanningen.
Det måste komma in rätt sorts pengar också - momspliktiga pengar.
Saker kan vara både rätt och sant men ändå inte ge den fullständiga och korrekta informationen.

Redovisning av moms och andra skatter är mycket mer komplicerat än så.
Informationen som du ger är farligt förenklad.
Om någon inte får hela bilden så kan den råka blanda ihop saker och ting.
Ex.vis. hyra ut en sommarstuga på helår som inte är momspliktigt och blanda ihop det med uthyrning korttid av typen hotell som är momspliktigt.
 
Jo det är rätt på så vis.
Men det är fortfarande inte hela sanningen.
Det måste komma in rätt sorts pengar också - momspliktiga pengar.
Saker kan vara både rätt och sant men ändå inte ge den fullständiga och korrekta informationen.

Redovisning av moms och andra skatter är mycket mer komplicerat än så.
Informationen som du ger är farligt förenklad.
Om någon inte får hela bilden så kan den råka blanda ihop saker och ting.
Ex.vis. hyra ut en sommarstuga på helår som inte är momspliktigt och blanda ihop det med uthyrning korttid av typen hotell som är momspliktigt.
Nu har ju jag svarat TS, som vill kunna dra moms på hästfoder. Självklart är det då det jag utgår ifrån och inte hotellverksamhet…
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nu har ju jag svarat TS, som vill kunna dra moms på hästfoder. Självklart är det då det jag utgår ifrån och inte hotellverksamhet…
Det är ett öppet forum och därför många som läser.
I ljuset av det så kan det vara lämpligt att ge korrekt och fullständig information så att det inte blir fel.
Tycker inte du det?
Man hittar hit när man googlar på olika saker.
Då så tycker jag att det är bra om informationen håller en bra faktamässig nivå.
 
Det är ett öppet forum och därför många som läser.
I ljuset av det så kan det vara lämpligt att ge korrekt och fullständig information så att det inte blir fel.
Tycker inte du det?
Man hittar hit när man googlar på olika saker.
Då så tycker jag att det är bra om informationen håller en bra faktamässig nivå.

Fast man svarar väl först och främst på frågeställningen?

Det är skitsvårt idag att bli momsreggad om man driver ett hästföretag. Vi fick först avslag och fick lägga ner mängder med tid på att driva igenom det.
Då hade vi ändå hästgård med 10 inackorderingar och inga egna hästar i den enskilda firman.
Skatteverket är allergisk mot hästföretag och vill se allt som hobby. Dom har även gjort en utökad granskning på just hästföretag och många har blivit av med sin momsregistrering.
 
Fast man svarar väl först och främst på frågeställningen?

Det är skitsvårt idag att bli momsreggad om man driver ett hästföretag. Vi fick först avslag och fick lägga ner mängder med tid på att driva igenom det.
Då hade vi ändå hästgård med 10 inackorderingar och inga egna hästar i den enskilda firman.
Skatteverket är allergisk mot hästföretag och vill se allt som hobby. Dom har även gjort en utökad granskning på just hästföretag och många har blivit av med sin momsregistrering.
Det här tycker jag är intressant, och det har jag hört från flera håll. Men när vi köpte gård och jag skulle starta min enskilda firma inkl. momsregistrering så behövde jag enbart skicka in ”bevis” på intäkter och i detta fall skickade jag avtal med de inackorderade till SKV. Kändes förhållandevis ”enkelt”.

Bortser vi från investeringar/byggprojekt/tillgångar så gick vi förvisso plus (om än väldigt lite) redan år två. Äger inga hästar i företaget utan förmånsbeskattas för nyttjande av stall/anläggning.
 
Jag har inte sagt gå med vinst. Inte heller momspliktig.
Har du enbart förväntade utgifter i firman så får du inte momsregistrera förrän du även har inkomster.
Jag har liksom haft den diskussionen med Skatteverket för några år sen. Det måste komma pengar IN i firman, annars får man vänta med momsregistreringen tills det sker.
 
Jag har inte sagt gå med vinst. Inte heller momspliktig.
Har du enbart förväntade utgifter i firman så får du inte momsregistrera förrän du även har inkomster.
Jag har liksom haft den diskussionen med Skatteverket för några år sen. Det måste komma pengar IN i firman, annars får man vänta med momsregistreringen tills det sker.
Det stämmer inte på de där jordbruksfastigheterna.

Om man köper en nedgången fastighet, där ekonomibyggnaderna måste renoveras innan man fylla dem med dikor, får eller grisar, och odlingsmarken är i uselt skick, och därför egentligen inte ger några vettiga skördar, så kan det ta flertalet år innan den verksamhet man avser bedriva ger några intäkter.

Det är likadant med en skogsfastighet: om man köper en fastighet där inget avverkningsbart finns, så kan man ha utgifter för för både redskap som motorsåg, röjsåg, traktor och kärra, fixa skogsvägar, eller för köpta tjänster för röjning eller första gallring utan netto, innan det det många år senare går att göra en gallring eller avverkning som ger intäkter.

Jag är ledsen för din skull att du inte fick momsregistrera dig, men på något sätt låter det som en kombination av fel sorts verksamhet, och dålig kommunikation med skattemyndigheten. Den som bedriver seriös hästverksamhet med avel och träning av hästar på en jordbruksfastighet, gärna kombinerat med grovfoderodling med försäljning och tjänster, brukar få momsregistrera sig.

Ska man bedriva verksamhet inom jord- och skogsbruk, så blir det lätt "fel" om man försöker helt själv att lägga upp verksamheten ekonomiskt. Man tjänar i det långa loppet både besvär och pengar genom att lägga några tusenlappar på inledande hjälp från en revisor med med lantbruk/skogsbruk som specialité.
 
Nu har ju jag svarat TS, som vill kunna dra moms på hästfoder. Självklart är det då det jag utgår ifrån och inte hotellverksamhet…
Nej.

TS ville inte "dra moms på hästfoder".

TS ville hantera sina får (=jordbruksdjur) inom ett jordbruk, och då dra moms respektive betala moms, när hon säljer köttlådor, skinn, ull etc.
 
Fast man svarar väl först och främst på frågeställningen?

Det är skitsvårt idag att bli momsreggad om man driver ett hästföretag. Vi fick först avslag och fick lägga ner mängder med tid på att driva igenom det.
Då hade vi ändå hästgård med 10 inackorderingar och inga egna hästar i den enskilda firman.
Skatteverket är allergisk mot hästföretag och vill se allt som hobby. Dom har även gjort en utökad granskning på just hästföretag och många har blivit av med sin momsregistrering.
Frågeställningen gällde faktiskt primärt får!

Inte hästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 447
Senast: Bee
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
587
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp