Fördelning av proteinfoder

Hannely

Trådstartare
Har nu lyckats få ihop en rätt billig och förhoppningsvis välfungerande foderstat åt min tvååring (som växer mycket fortfarande). Då hösilaget hade ganska dåliga värden (kvot på 5,1) så var jag tvungen att lägga till rätt mkt protein (hamnar högt både på MJ och srp, kvot 6,5. Kan inte ge mindre av hösilaget.) Han går på lösdrift och kommer att stå på:
Fri tillgång på hösilage
0,8 kg havre
0,5 kg korn
0,2 kg betfor
0,2 kg linfröpellets
0,2 kg soja
0,1 kg min (krafft blå)

Till min fråga! De flesta dagar får de kraftfoder 1 gång per dag, de dagar jag åker ut delas detta upp på två givor. Är det OK att ge denna mängd soja & linfrö vid ett tillfälle? Håller fortfarande på att vänja in honom på sojan, än så länge får han 0,05 kg/dag, och det verkar funka. Men kan magen bli påverkad om det blir mer på en gång?
 
Sv: Fördelning av proteinfoder

hur mycket hö ger du och hur är värdena
 
Sv: Fördelning av proteinfoder

Har uppskattat att han nu får i sig 20-25 kg hösilage/dag, ts 44%, Mj 4,1 och srp 21 (per kg foder). Om du kontrollräknar så ligger han högt över behov på både MJ och srp, men han behöver det för att hålla hull (hälften fullblod+växer...)
Fast foderstaten är redan uträknad, det jag egentligen undrade över var om det är någon fara att ge allt kraftfoder (ffa proteinfodret; soja&linfrö) vid ett tillfälle?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 192
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hjälp! Jag försöker hjälpa en kompis med kompletterande foderstat. Hon har sin häst på lösdrift och grovfodret (silage) håller en kvot...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp