Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

A

akleja1

Jag har 2 sto och ett skall snart föla och jag funderar på att skaffa mig en egen hingst eftersom det är så mycket med att ordna hästbuss m.m för att betäcka och vi höll på i månader innan vi löste det.Men fördelar med en hingst och nackdelar?Jag har fått erbjudande på hingstar mellan 2-3 år som jag kan få köpa.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Du skämtar, eller hur? Köpa en hingst för att det är jobbigt att köra stoet till seminstation några gånger? :rofl:
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Du skämtar, eller hur? Köpa en hingst för att det är jobbigt att köra stoet till seminstation några gånger? :rofl:

Håller med. Tycker man det är bökigt att ordna transport till 2 ston så kanske man ska fundera på varför man ens överhuvudtaget håller på med avel.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

om du har svårt att komma iväg med en häst på betäckning hur löser du då det om du akut måste iväg till ex. klinik? Lös först o främst transport problemen innan du skaffar fler hästar
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

men jag kan hålla med TS har man flera hästar kan det bli problematiskt att ta sig till hingsten. Behöver man komma till en klinik, åker man oftast inte med flera hästar utan med den hästen som behöver akut vård. Vi vet inte heller om det är till seminstation eller hingst ts ska (vilket påverkar hur långt hästarna måste transporteras) samt om TS ska betäcka andras ston också eller bara sina egna.

kl.
TILL TS ELLER ANDRA INTRESSERADE AV TS FRÅGESTÄLLNING!!
Jag har kommit på några fördelar och nackdelar men det är enbart mina någon annan kan tycka annat, det är jag ganska säker på.

Fördelar:
Slipper köra iväg stona
Har möjlighet att ta emot andras ston, blir kanske inte alltid en stor inkomst källa men bättre än inget
Får en ny erfarenhet

Nackdelar
Behövs fler hagar, då hingsten behöver en egen, oftast med bättre staket
Kräver ofta eget stall, ej hingsten men vissa inackorderings stall tar ej emot hingstar
Kräver en viss kunskap


Här är vissa punkter som jag kommer på just nu, men jag kommer säkert på mer sen.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Hur har du tänkt egentligen?? När ska du då kunna avla med din hingst?? Den bör väll vara godkänd på något sätt, annars låter det mer än oseriöst.
Och snacka dyra fölungar du kommer att få, föda båda hingst och sto... Nä då betalar jag hellre transport och semin...
Så idet härfallet ser jag endast nackdelar. Inga fördelar alls!
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men det förutsätter väll iaf att hingsten är godkänd för avel! Och att man har möjligheten isåfall att jobba hela sommaren med att ta emot ston för betäckning.
Och så hemskt svårt är det inte att hitta någon som kan ställa upp med bil och släp om nu stona ska åka samtidigt och inte kan åka ihop. Någon vänligsjäl finns det säkert som kan hjälpa en med det. Man behöver ju vara flera som hjälps åt när man håller hingstar
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Självklart ska hingsten vara godkännd, det tar jag som självklarthet om den används i avel. Men om man ändå har hästar tycker jag att man borde kunna lägga sommaren på det man behöver ju inte hella utan man kan ha en eller två perioder som man inte har något annat sto där, det kallas planering och jag vet flera hingst ägare som gör på det sättet. Varför skulle man behöva vara fler för att klara av en hingst? Om man nu skulle behöva det kanske man kan som du skrev använda någon vän.

En del raser är lättare än vissa att ha i samma transport, jag som har ardenner kan inte ha två ston i samma hästtransport (sån efter bil) då den är för smal, det kanske är likadant i det här fallet?
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

*KL* tror jag...


om vi nu förutsätter att TS har kunskapen och platsen som krävs och att hingsten i fråga är godkänd (vilket jag tvivlar på då TS nämner hingstar på 2-3 år), har h*n då tänkt på kostnaderna? Det kommer bli dyra föl. Och att ta hem ston kräver lite jobb det med.
Sedan förutsätter ju detta att båda stona passar med samma hingst och att TS vill avla med samma hingst år efter år.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Nu skrev ju TS att hon hade ett sto som skulle föla o då räknar jag kallt med att hon betäckt ett sto förra året o hade då problem att få iväg den till hingsten pga transport problem. Dessutom är TS på G att ev. köpa en 2-3 års hingst o vad säger att den kommer bli godkänd för avel när den tiden kommer. Hur löser man det om man tar emot ston till sin hingst o nån skulle skada sig om man inte har nån möjlighet att trasportera till veterinär?
Sånt måste man ha med i beräkningarna INNAN man tar emot ston.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

*KL* tror jag...


om vi nu förutsätter att TS har kunskapen och platsen som krävs och att hingsten i fråga är godkänd (vilket jag tvivlar på då TS nämner hingstar på 2-3 år), har h*n då tänkt på kostnaderna? Det kommer bli dyra föl. Och att ta hem ston kräver lite jobb det med.
Sedan förutsätter ju detta att båda stona passar med samma hingst och att TS vill avla med samma hingst år efter år.


Med tanke på att TS annonserar efter hingst, och det är mest ålder och mankhöjd som är intressant; "allt av intresse", så tvivlar jag också på det... :angel: Buskavel när den är som värst, fy för den lede! :mad:
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

jag fattade också så, men problemet log ju i den här säsongen att ta de två stona till hingsten?

Men som jag skrev tidigare det är lättare att transportera ett sto istället för två...
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Såg i en annan tråd att TS köpt sitt sto dräktigt från ett stuteri för några månader sen, ett varmblod. Så det borde ju inte vara några problem att transportera stoet till en godkänd hingst, om hon vill betäcka...?
Borde ju vara bra mycket krångligare att köpa sig hingst och hyra in i stallet. Eller...? :grin:
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Som sagt vet jag inte alls några omständigheter (som jag skrev i första), men jag tycker att om det är möjligt för TS ur alla möjliga aspekter att ha hingst borde h*n ha det.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Delvis KL
Nu vet jag inte vad TS har tänk med sin avel. Men till TS försvar så kan rasen man avlar med spela roll. Som exempel inom just travavel där det är väldigt vanligt att man skickar stoet till hingsten. Oavsett var hingsten står i världen. Jag har bekanta som har skita ston över Atlanten för betäckning i det vanligaste med till Frankrike är det väldigt vanligt att man skickar ston. Även inom Sverige är vanligt att man skickar stoet till hingsten i stället för till en siminstation. Vet minst ett stuteri och hingst i år som helst ser att stoet kommer till dem.

Det är ju också så inom travaveln att den har andra regler för hur man använda hingstar än t ex halvblodsaveln. Så det är inte alls omöjligt för TS att hålla sig med en egen varmblodshingst utan att det är tal om buskavel. Det kan om vilkoren är uppfyllde mycket väl vara seriös avel som ger "rena" varmblod.

Samma sak kan gälls för t ex shettlands avel där man ju måste åka med stoet till hingsten. Det finns ju inte semin i den aveln.

Men visst TS kanmycket väl ägna sig åt värsta sortens hästproduktion som inte har med avel att göra. Men beorende på ras också vara mycket seriös men bo på fel ställe för kunna klara av att få stoet till hingst på ett enkelt sätt.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Största nackdelen är såklart risken att hingsten visar sig inte alls passa ihop med tänkta ston. Eller inte blir godkänd/värd att avla på öht, eftersom det är unghingstar du är intresserad av.

Då mister ju införskaffandet sitt syfte totalt.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Men det förutsätter väll iaf att hingsten är godkänd för avel! Och att man har möjligheten isåfall att jobba hela sommaren med att ta emot ston för betäckning.
Och så hemskt svårt är det inte att hitta någon som kan ställa upp med bil och släp om nu stona ska åka samtidigt och inte kan åka ihop. Någon vänligsjäl finns det säkert som kan hjälpa en med det. Man behöver ju vara flera som hjälps åt när man håller hingstar


Varför måste hingsten vara godkänd? Alla har inte samma avelsmål som du.
Missförstå mig rätt, att hingsten har god exteriör och inte nedärver sjukdom/svaghet är givetvis en självklarhet.

Låt säga att TS (eller någon annan) avlar fram trygga skogsmulle/turridnings-hästar för privatpersoner som inte ska tävla, varför betala skyhöga språngavgifter (och allt vad som tillkommer bara för att få betäcka med hingsten) för att få sitt sto betäckt med en hingst där prestation på tävlingsbanan är av största vikt?
De flesta hingstar (men inte alla) är godkända och används inom tävling, de är framavlade för att bli topphästar, med ett psyke som tillkommer, och som nedärvs i mer eller mindre stor grad.

Men en skogsmulleryttare har inget som helst behov utav att ha en hingst som nedärver prestationanlagen. De vill ha en häst där psyke är det viktigaste, sen trevliga gångarter men vad trevliga är för en tävlingsryttare är inte så ofta samma som för skogsmulleryttaren. För skogsryttare räcker mediokra gångarter.


Genom att godta att man har ett mediokert sto, och inte använda hingstar med fel psyke så spar man på många hästöden.

Det är alldeles för vanligt att det mediokra stoets ägare väljer en hingst som har stora prestationer på banan, men ett psyke "from hell"...
Vilket allt för ofta resulterar i en medioker avkomma, med psyke from hell...
Som säljs billigt för de som klarar av att rida avkomman vill inte ha en medioker häst.
Så de hamnar hos nybörjare... som inte klarar av dom, eller har svårt.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Att avla fram ett antal travarkorsningar i tron att de ska gå att sälja med vinst är rätt döfött.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Lägger till.

Speciellt inom VBLs aveln så är det ju mindre viktigt med renrasig avel, Om man ska ha en ridavkomma!
Och alla hingstar av ridhästraser tar inte emot VBL.
 
Sv: Fördelar o nackdelar att äga en hingst??

Beror på vilken ras du använder utöver VBL.
PRE/VBL har börjat bli populära.

Men själv så skulle jag inte köpa ett VBL eller korsning av just den anledningen att måste jag sälja så är det svårsålt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 399
Senast: Svartkatt
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 825
Senast: MML
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp