Fördelar för de egna hästarna?

Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Tycker det är helt sanslöst att du inte skall få göra som du vill i ditt eget stall! Men inte överraskad! Jag vägrar ha inackorderingar, det är inte värt alla problem det för med sig. Lönar sig knapt heller!
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Ja vi har ju eget stall, så här är det inte aktuellt.

Men på ett av ställena där vi tränar, har de sadelkammare där alla har ett platsbyggt skåp, två sadelhängare. Men ägaren har en jättesadelkammare till sig själv, enorm med massa hyllor och skåp.

Och det är väl inga konstigheter, det är ju hennes stall...
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Jag passar mig noga för att ge fördelar till mina egna.
Tidigare var hagarna mer uppdelade och då hade mina hästar de bästa hagarna, skillnaden var att grindarna låg närmare stallet och marken var hårdgjord innanför grinden och det fanns höhäckar.
När någon kom och tittade på boxplats så talade jag alltid om att just de hagarna tillhörde mig och jag motiverade med att jag bor här och har lite svårt för att flytta mig och mina hästar hur som helst, som inackordering däremot så kan du fritt välja mellan alla inackorderingstall som finns i trakten och skulle du flytta hit och vara missnöjd så är det 1 månads uppsägningstid och sedan kan du flytta var du vill.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Om det är tydligt från början vilka regler som gäller för inackorderingar tycker jag det är självklart att ägaren kan ha ytterligare fördelar. Däremot hade jag inte tyckt om att ägaren ändrade förutsättningarna till det sämre för inackorderingarna efter hand lite hipp som happ och själv fick det bättre.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Knapplån
Det viktiga är ju att stallägaren inte väsentligt ändrar de ursprungliga förutsättningarna för de som hyr boxar.
Jag förstår inte alls de som stör sig på att stallägaren har mer plats i sadelkammaren osv. Stallägaren betalar sannolikt mycket mer i "stallhyra" än vad de inhyrda gör, i form av räntor, reparationer, ekonomiska risker osv. Man får vad man betalar för helt enkelt :)

När jag hyrde in min häst så ville jag ha mer ordning omkring mig än vad stallägaren ansåg att stallhyran täckte, så jag bad om lov att få måla om sadelkammaren och att ställa in ett skåp för mina saker. Stallägaren blev glad och betalade för färgen och jag gjorde jobbet. Skåpet betalade jag själv. Båda blev nöjda. Stallägaren hade inte räknat in sådant i hyran och då ingick inte sådant helt enkelt. Som inhyrning så får man gilla eller flytta, inget konstigt med det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 918
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp