Fördelar för de egna hästarna?

Havsluft

Trådstartare
I mitt stall har hela tiden alla andra hästars behov styrt och mina egna hästar har aldrig haft några fördelar. Jag har inte heller själv några "fördelar" / bättre förutsättningar än någon annan vad det gäller plats eller förvaring.

Nu har jag för första gången "gett mig själv en fördel" vilket såklart lett till reaktioner hos de andra.

Det är inget kollektivstall, jag bestämmer.

Hur har ni andra det i era stall?
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Om det gäller saker som hästarna faktiskt bryr sig mindre om och inte tar skada av så får våra egna hästar stå tillbaka om nån inackorderning "vill ha nåt".

T.ex. när någon måste byta box för att en nyinflyttad inte matchade med boxgrannen så flyttade jag runt min egen häst istället för att tjafsa.

Men är det något fall där jag själv anser att våra hästar skulle få det sämre så får inackorderingarna rätta sig. Eller flytta... :cool:
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Jag hade inte tänkt på det så länge det inte samtidigt blev sämre för mig och min häst. Jag känner inte att stallägaren/dennes hästar ska behöva stå tillbaka för de inhyrda. Det är ju den personen som äger stället och den gör självklart som den vill. Passar det inte mig, så är jag fri att flytta. :)

Du ska inte ha dåligt samvete för att du ger dig själv fördelar. Du betalar ju för det?
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Jag är löjligt nyfiken på vad denna "fördel" kan tänkas vara som gör att dom andra i stallet reagerar :3
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

:eek:Hur understår du dig??? ...allvarligt, ditt stall och du gör det du vill. Jag gav en hästägare fördelar och det blev gnäll. Jag talade om för den som gnällde att jag gav fördelar till vem jag ville, att den gnällande var vuxen och själv kunde stå för sin försörjning vilket den som fick fördelen inte kunde. Den gnällande hade att acceptera eller flytta.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Men jösses.. Hästmänniskor -.-' Hur är det en fördel ens? Visst, hade alla andras hästar fått gå i små lerpölar och dina hästar i en gigantisk gräshage hade det varit en sak. Men så är ju inte fallet.. Att folk orkar ens..
Du har inte gjort något fel! Stå fast vid det. Dom kan gott flytta om det inte passar...
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Problemet är nog inte att du ger dig själv en fördel utan att du ändrar spelreglerna. Klagar någon så upplys om att det är ditt stall och du gör som du önskar, att stallregleran gäller inackorderingarna inte dig.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

:rofl:

Är det vuxna människor vi pratar om?

Du behöver inte känna dåligt samvete eller förklara dig. Dina hagar kan du använda som du vill!
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Menar du på fullt allvar att personer som är inhyrda hos dig, klagar över att du bytt hage för din egen häst?
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Beroende på hur det ser ut och vad som hänt runt om så kan jag se flera lägen då detta även skulle ha irriterat mig om jag var inhyrd. Som någon nämde. Inhyrda hästar får gå i lera medan stallägarens får gå torrt. Inhyrda har tidigare frågat om att låna den andra hagen en dag men fått nej och en kort tid senare står stallägarens häst där.

Sen undrar jag om det är många som tänker som så "stallreglerna gäller inte mig bara er som hyr in sig"? Låter inte så trevligt att stå i ett sånt stall....
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Beroende på hur det ser ut och vad som hänt runt om så kan jag se flera lägen då detta även skulle ha irriterat mig om jag var inhyrd. Som någon nämde. Inhyrda hästar får gå i lera medan stallägarens får gå torrt. Inhyrda har tidigare frågat om att låna den andra hagen en dag men fått nej och en kort tid senare står stallägarens häst där.

Sen undrar jag om det är många som tänker som så "stallreglerna gäller inte mig bara er som hyr in sig"? Låter inte så trevligt att stå i ett sånt stall....

Men det beror väl på vad man menar med stallregler.

Stallregler gällande sopning, ordninghållande, fodringsrutiner, vattningsrutiner el liknande måste ju gälla alla. Stallägaren bör inte kräva att andra städar men strunta i det själv.

Vad gäller nyttjande av marken tycker jag självklart att ägaren bestämmer.
Nej, jätteleriga hagar åt inhysningarna och perfekt underlag till den egna är väl inte rimligt.
Men i min del av sverige har vi vinter just nu, så det torde knappast handla om olika lerighetsgrad som i ditt konkreta exempel.

Ja, jag tycker att det är olika vad ägaren får göra och vad inhysningarna får göra.
Jag tycker att det är OK att sätta upp tidsregler för när inhysningarna får vara i stallet men själv ha andra tider som stallägare. Jag kan nämlige se ett önskemål från stallägares sida att inte ha folk springande dygnet runt.

Jag kan tycka att det är OK om man får ett visst utrymme för utrustning per person men att stallägaren har andra regler för sig själv och har tillgång till större utrymme.

Stallägaren äger ju anläggningen och får sätta upp regler.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Jag har 2 paxgarderober (hade en från början till 2 hästar) och kommer det en ridhäst till som behöver prylar får jag tömma den ena och ta hem saker eller trycka ihop mig lite i den jag har. Skulle det vara så att det kommer en till kommer jag dock be stallägaren om lite förvaring för alla (7) eller åtminstone de tjocka täckena någonstans. De tar upp halva garderoben och så ska man dessutom smacka in vattendunkar och sånt (tävlingsprylar) någonstans. Det är inte riktigt hållbart då.

Alltså: hade det funnits täckeshängare och/eller plats att förvara lite större prylar som de där vattendunkarna och hinkarna hade jag klarat mig gott och väl på en sådan garderob till mina två hästar. Hade det funnits möjlighet till flera hyllor hade jag varit helnöjd med det utrymmet för då hade man även kunnat förvara kläder på en hylla :)
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Äsch då! Tycker det var värre när jag letade stallplats. Annonsen utlovade stoooora fina hagar och även mindre rasthagar om man så önskade. 2 veckor efter annonsen lagts ut är jag där och tittar. Då har stallägaren beslagtagit båda stooora haga (flera ha) och låtit de inackorderade knö ihop sig i de 3 rasthagarna (kändes mer som sjukhagar än rasthagar).

Det tyckte jag inte var ok, då alla hästar fått använda de stora innan plus det faktum att hennes två gick tillsammans i den ena stora=en stor hage stod tom. Tackade nej och åkte så fort hon berättade detta, en hyresvärd som gör sådana ändringar hipp som happ vill jag inte stå hos.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Jag tycker generellt att det ska vara så jämt som möjligt mellan alla för att undvika onödiga konflikter.
Men det kan inte vara millimeter rättvisa hela tiden och varje gång.
I sitt eget stall dessutom kan det ju vara trevligt att få göra lite som man vill utan att de andra får det dåligt.

Varför blev dina inhyrda upprörda för att du böt hage en dag?
Det känns ju lite väl överdrivet...
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Äsch då! Tycker det var värre när jag letade stallplats. Annonsen utlovade stoooora fina hagar och även mindre rasthagar om man så önskade. 2 veckor efter annonsen lagts ut är jag där och tittar. Då har stallägaren beslagtagit båda stooora haga (flera ha) och låtit de inackorderade knö ihop sig i de 3 rasthagarna (kändes mer som sjukhagar än rasthagar).

Det tyckte jag inte var ok, då alla hästar fått använda de stora innan plus det faktum att hennes två gick tillsammans i den ena stora=en stor hage stod tom. Tackade nej och åkte så fort hon berättade detta, en hyresvärd som gör sådana ändringar hipp som happ vill jag inte stå hos.

Det är helt okej enligt min mening att ha bättre hagar själv, men hyresgästerna ska få det som man avtalat om. Det är inte okej att annonsera om stora hagar om det inte gäller eller att ändra utan att ge ordentlig förvarning. Det blir dock allmänt trist stämning med den här inställningen så det är knappast förvånande att det finns lediga platser.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Det där med hur man gör tolkningar av olika saker är intressant.
Jag vet en som hyr ut boxar med "fri tillgång till ridhus", sen att ridhuset alltid är upptaget av ridskoleverksamhet är ju en annan femma, men de behöver inte BETALA ngt extra för ridhuskort eller så = fri tillgång.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Det är helt okej enligt min mening att ha bättre hagar själv, men hyresgästerna ska få det som man avtalat om. Det är inte okej att annonsera om stora hagar om det inte gäller eller att ändra utan att ge ordentlig förvarning. Det blir dock allmänt trist stämning med den här inställningen så det är knappast förvånande att det finns lediga platser.

Ja, om man haft de bättre hagarna från första stund. Men detta var alltså ingen avtalsändring, fick höra andra vägar att stallägaren hade hänvisat till att det inte stod vilken typ av hagar som ingick i kontraktet. Och visst då har hon ju laglig rätt. Men jag tycker det är etiskt fel att lura till sig hyresgäster på vissa premisser, för att sedan ändra allt. Så kul är det faktiskt inte att hoppa runt från stall till stall.
 
Sv: Fördelar för de egna hästarna?

Lagligt eller inte, det är inget man direkt kan gå till domstol med för att få ändring på. Gillar man inte inte läget så får man flytta och ta det som lärpengar, och nästa gång kolla upp bättre. Det är i vart fall oschysta metoder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 918
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp