Föräldrapeng under inskolningsperioden?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Det är hopplöst med dagis för oss... :cry: Här där jag bor får vi stå i fem köer men tyvärr har det visat sig att vi ställde oss i helt fel köer. Byter vi köer nu så hamnar vi sist i de köerna vi ställer oss i. Enda chansen som det ser ut nu är att vi får plats på ett dagis i en helt annan kommundel, och det är evighetslångt dit (först in till stan och sen ut igen och sen ska man in igen och genom stan och då har man naturligtvis hamnat i rusningstrafiken...). Och nu är det inte ens säkert att det finns plats där! Buhu... Vi har det bra och har två bilar men hur i hela världen skulle man göra om man var tvungen att åka kommunalt och inte hade några föräldradagar kvar - det måste finnas massor av folk som har det så, stackars dem!!!

Nåja, nog med beklagande över det.

Nu till min fråga. Det är fortfarande ett par månader tills dess vi vill ha dagisplats. Hur funkar det om vi (mot all förmodan) får en plats redan nu/snart och vi är villiga att betala för den trots att vi inte sätter dottern i dagis förrän i januari-februari nån gång? Kan man ha en hur lång inskolningsperiod som helst med bibehållen föräldrapeng eller finns det regler för detta. Eller kan vi bara betala för dagisplatsen och ändå vara hemma (min man är pappaledig) tills dess vi vill att hon ska börja (dagiset är kommunalt - finns det risk att det samkör register med försäkringskassan och ser att vi både har (fast vi inte har det) barnet på dagis och är hemma från jobbet med föräldrapeng? Vi vill ju inte gå miste om någon plats nu när det är så omöjligt att få dem, men vi vill ju inte heller att vår dotter ska börja redan nu (min man ska ju ha rätt att få vara pappaledig).
 
Sv: Föräldrapeng under inskolningsperioden?

Nu vet jag inte hur reglerna ser ut, men om det skulle stöka så kan ju din man ta ut pappaledigt tex ons-söndag och då på pappret ha barnet på dagis mån-tis eller andra varianter, för jag har svårt att tro att dagiset skulle protestera att ni betalar er plats utan att utnyttja den. Lite svamligt så här på nattkanten...:o ;)
 
Sv: Föräldrapeng under inskolningsperioden?

I min hemkommun får man inte tacka ja till en plats och inte utnyttja den. Det är nog inte troligt att ni får göra det heller eftersom din hemkommun har kö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 945
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 105
Senast: ako
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 426
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp