För tunga bebisar? Och Eda...

Anastacia

Trådstartare
Satt och kollade på ett förlossningsprogram från USA igår och blev lite fundersam.
De satte igång en tjej tidigare för de trodde att hennes barn vägde över 4 kg och barn över 4 kg är alldeles för stora att föda ut...
Bägge mina vägde över 4 kg, har en bekant, en liten tjej vars barn vägde snudd på 5 kg! Och vi har fått ut dem själva under vanlig vaginal förlossning.
Nu kan det ju varit att den här tjejen i programmet var väldigt trång kanske och att de visste det, men det lät verkligen som att de gjorde det som rutin, att om barnen vägde över 4, ja då sätter man igång eller tar kejsarsnitt för att ta det säkra före det osäkra.
Och det är väl bra att man gör i o f, men varför är det så stor skillnad?
Har aldrig hört talas om att någon som blir igångsatt för att barnet är för stort, om det inte finns andra fel då på mamman eller barnet som kan riskera något...

Och, jag har aldrig haft EDA, men är det verkligen så att man inte känner värkarna alls??
För de fick ju tala om för mammorna när de skulle krysta! Och "nu har du regelbundna starka värkar" osv.
Mig har ingen behövt tala om när jag skulle krysta, det gick som inte att stoppa... :crazy:
Men som sagt, har inte haft EDA heller så jag vet ju inte hur det känns om man har det!! (hade gärna haft däremot om det är SÅ bra!! :eek:)
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

Arvid vägde över 5 kilo, och föddes vaginalt. Fast det var ju ingen som hade anat att han var så stor.

Jag tog EDA, mina värkar kändes ingenting, men de vart för svaga också, så jag fick värkstimulerande dropp för attt de skulle komma igång. Hade ingen EDA under krystvärkarna, så jag vet inte om man inte känner dem, men min BM sa att om man hade EDA under krystvärkarna så nkunde det vara svårt att känna hur man skulle krysta rätt.
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

Nova va en liten plutt=)

Men din fråga om EDA.

Jag tog den när dom hade tagit hål på hinnorna och jag fått värkstimulerande dropp. Mot dom värkarna hjälpte inte EDAn alls!

När krystvärkarna kom låg jag på sida och jag kände dom väldigt bra!

Sen fick jag halvsitta, och då helt plötsligt kände jag inte krystvärkarna längre. Vad de berodde på har jag ingen aning om.
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

USA är ju lite speciellt och där är man ganska så nojig över förlossningar och det är relativt ovanligt att man får föda vaginalt...

I sverige kan man få igångsättning om barnet beräknas närma sig 6 kg tror jag om man inte har dokumenterat smalt bäcken...

EDA verkar fungera väldigt olika på olika personer, en del känner värkarna och krystvärkarna men inte så "ont" medans andra som för mig så hade jag svårt att avgöra när det verkligen var en krystvärk.
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

Jason vägde 4780 g.
Jag fick (bad om) EDA strax efter att dom hade tagit hål på hinnorna.
Värkarna gick då i ett och jag hade helt tappat kontrollen över mig själv. Bm låg över mig för att jag skulle sluta sparka och fäkta så.
EDA var himmelriket för mig. Värkarna kändes fortfarande, men gjorde inte ont. Jag kände ju hur dom kom och gick och hur Jason förflyttade sig neråt, men det gjorde inte ont på det sättet. Allt blev nu helt plötsligt kontrollerbart.

Fick dropp då värkarna var lite glesa, men kraftiga.
Krystvärkarna kände jag och det var ingen som behövde säga till när jag skulle krysta. Det var inte så mycket annat att göra när dom kom.
Jason föddes på 3 krystvärkar och jag sprack minilite...
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

KL
Min barnmorska sa att man i sverige är noga med att inte ge för starkt med EDA just för att det kan bli att man inte känner när man ska krysta eller att krystningarna blir för svaga. De har väl kanske inte riktigt samma rutiner i USA...
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

USA är ju lite speciellt och där är man ganska så nojig över förlossningar och det är relativt ovanligt att man får föda vaginalt...

Ja och det är ju helt sjukt. Men det beror väl helt enkelt på att folk stämmer varandra åt höger och vänster där så man gör allt för att skydda sig från det.:crazy:
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

Mig har ingen behövt tala om när jag skulle krysta, det gick som inte att stoppa... :crazy

Jag säger detsamma! Fast jag hade inte heller EDA.

Men det är mycket som är konstigt när man tittar på förlossningskliniken. Allt förstoras upp. Om bebisen t ex har bajsat i fostervattnet verkar det vara livsfarligt. Min senaste förlossning hände just detta, men bm tyckte det var helt lugnt - och det var det ju, för pojken mådde bra ändå.:) Men jag hade ju tittat på förlossningkliniken och fått en helt annan bild...
 
Sv: För tunga bebisar? Och Eda...

Det blev en massa snack om snitt för min del när Hugo visade sig ligga på +33% på tillväxtkurvan, och sen ännu mer när han ca 10 dagar senare hade ökat till 44%. Beräknades då till ca 5,8 kg fullgången.

I mitt fall sa dom att jag inte skulle behöva föda vaginalt om barnet vägde över 4 kg, då skulle det bli igångsättning dock tidigast i v38+0. Hade lite svårt att få ut hans storasyster som bara vägde 3,5kg.
Nu blev det snitt ändå eftersom han vägde mer än 4 kg i v38 . Eller tja, 4,6 i v37+5 då han plockades ut planerat.

Enligt Lund och Ystad rekommenderas snitt om barnet ligger över +20%, men det är upp till mamman att bestämma.

Jag såg också ett program på fyran, Riskförlossningar, som handlade just om stora barn. Intressant tyckte jag eftersom jag då höll på att vela mellan snitt och vaginalt. Efter det programmet var jag tvärsäker på snitt eftersom dom belyste alla risker för barnet om det fastnar, här i sverige propagerar alla för vaginalt och berättar bara vilka risker det är för mamman vid snitt. Visserligen var det lite extremt i programmet eftersom de tyckte att barnen var stora när det var över 3 kg..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 287
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 412
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 641
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
3 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp