För/nackdelar med Hösilage?

Beppo

Trådstartare
Ni som använder hösilage till era hästar skulle jag behöva lite svar från!

Har aldrg anävnt Hösilage som foder tidigare och ska nu flytta min häst till ett stall där de använder hösilage. tänkte först köpa eget hö men det blir mkt smidigare att ha hösilage.

vad är det för fördelar med Hösilage?

Nackdelar?

hur stor mängd måste man ge ijämförelse med Hö?

mkt tacksam för svar!
 
en stor fördel är att det är mycket lättare att lagra hösilage - den tar mindre plats och kan i värsta fall stå ute.

en nackdel är att vissa hästar kan bli dåliga i magen av hösilage.

Hur stor mängd hösilage man skall ge jämfört med hö beror dels på ts-halten och dels på näringsvärdena. När min häst får hö äter han ca 10 kg, får han hösilage äter kan runt 15 kg (plus minus något kg).
 
Vi har hösilage till våra...köper billigt av en bonde , det är rundbalar.
Våra har fri tillgång i princip dom går ute mellan 6-21 , på natten får dom inget eller lite hö.
fördelar:billigt,dom har att pyssla med i hagen, inte matelaka och hungriga när dom kommer in , ingen lunch utfodring behvs,dom håller värmen bättre vintertid.
På minus sidan vissa blir lite för runda , dom får inget när dom står på natten,det blir en del spill.
Jag tycker det är bra , kom ihåg att vaccinera , då känner man sig lite lugnare .
 
Min häst tycker att det är mycket godare än hö! :d Det är lätt att förvara. Nackdel är att så fort du öppnar balen måste den ta slut inom 4 dagar annars finns risken att det blir dåligt. Det är svårare att se om en bal är dålig jämfört med hö.

Ser själv inga problem i att fodra med hösilage och jag har inte vaccinerat min häst. :)
 
Min häst va rätt svårfödd förr. Tyckte inte alls om hö. Skulle ha behövt äta i alla fall 12 kilo. Nu äter han hösilage 7-9 kg beroende på hur han ser ut i hullet. Plus nåt kilo halm för ts skull. Han fullständigt älskar det!!!
Fördelen tycker jag är att det håller jämnare kvalité året runt. Höt brukar ju bli sämre i början av året. Liknar gräset mer så det borde ju vara naturligare.
Köper man rundbalar måste man ju vara ett par stycken eftersom man måste göra av med den inom 4 dar. Hos oss är det mycket billigare än höet. Har vaccinerat min pålle. Han va vaccinerad redan då han åt hö.
Tycker inte att det blir nåt spill alls om man jämför med höet.
Ser faktiskt inga nackdelar alls om jag ser till min häst.
 
Enligt mig har hösilage helt klart mer fördelar än nackdelar. De enda nackdelarna jag kan komma på är botulismrisken och den stundtals omständiga hanteringen av de stora rundbalarna.

Hästen föredrar helt klart hösilage framför vanligt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 994
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 460
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp