För mycket hö?

Sv: För mycket hö?

fick inte ge henne fritillgång på hö då ägaren sa att hon kunde få kolik av detta. hästen står i ägarens stall så jag hade inget annat val. hon tog ut höt jag gav hästen!

:eek: What! Hade min stallägare gjort så så hade jag flyttat omedelbums.
 
Sv: För mycket hö?

eller ska jag köra på korn och soja istället??

Det finns så många alternativ ju!:confused:
 
Sv: För mycket hö?

Som sagt det beror på vad som fattas! Mitt fullblod skulle behöva väldigt mycket lucern om jag skulle ge det, och under vintern får han ändå äta så mycket hösilage han orkar så grovfoderdelen är liksom täckt (lucern är ju grovfoder och inte kraftfoder).

Jag ger korn, havre och soja. Då kan jag enkelt pytsa runt efter vad som behövs. Ev får jag lägga till/ta bort något längre fram när han börja arbeta mer. Har analys i botten och sen fodrar jag med ögat. Det är knixigt när det känns som 20 kg kan försvinna "bara sådär" på något dygn. Min går också på gräs, fast det är ju dåligt nu efter flertalet frostnätter och hällregn. Utöver det mumsar han på ca 14-15 kg hösilage.

Skulle absolut fodra på din så gott det går. Så mycket grovfoder den kan äta på en dag till att börja med, sedan sakta pytsa på med lämpligt kraftfoder. Sen om det är Groov 125, Hippo Alfa Grow, lucern, soja - läs på vad de innehåller så kan du nog komma fram till något!
 
Sv: För mycket hö?

*kl*

Håller med de andra som skrivit att du kan ge fri tillgång till hö inomhus. Annars ville jag bara tipsa om Dodson & Horrell's Build Up Mix, ett superfoder :)
 
Sv: För mycket hö?

I Hippo Grow Alfa så har du mer protein än i Krafft Groven , och det ger dig mer mat för pengarna tror jag ? En säck Alfa kostar 179 kr 25 kg .

Och som det ser ut är det protein som den behöver dock så skulle jag iallafall försöka ta ett samlingsprov på höt för att få ett humm om värdet just i år !?

Mia
 
Sv: För mycket hö?

Fast en häst kostar i mat, speciellt om den är så smal som din!

Ös på med hö (se till att det är lite kvar varje gång det är dags för nästa mål, då får han tillräckligt)

Ge honom 2-3kg lucerne och se om han blir bättre (krafft groov 125 är också TOPPEN).

Testa även med olja och se till att han är avmaskad!

Jag håller med! Jag hade öst på med hö, eller hösilage.
 
Sv: För mycket hö?

Japp. Jag öser på med så mycket hö det går. Stallägaren anser fortfarande att 10-12 kg är max är vad en häst kan ta till sig, men behöver han mer så får han det. Jag vill verkligen ha upp honom i vikt. Jag försöker ta in honom tidigt så att han kan få fri tillgång på hö åtminstone 14 timmar om dygnet.
Idag har vi även börjat vänja in med soja..
(Det får kosta om det behövs, men jag måste ju inte välja det dyraste jag kan hitta om jag inte behöver:))
 
Sv: För mycket hö?

Fri tillgång på hösilage, vanlig typ rapsolja och hippo alfa hade jag gett. Det är vad jag brukar ge till mina hästar, jag har i princip alltid haft hästar av den tunnare typen. Lucern har inte mina velat äta i någon större mängd men hippon har funkat toppen. De har även fått havre samt lite betfor. Det kostar som sagt att ha hästar av den typen men du får prova dig fram till det bästa alternativet.
 
Sv: För mycket hö?

Oj! Den där hästen behöver ju betydligt mer än 10-12 kg hö och lite soja.
Personligen föredrar jag lucern om man inte vet vad höet innehåller. Hellre ge ett par kg lucern och lite mindre hö, än ett kanske näringsfattigt hö i samma mängd och soja!
Just eftersom ni ger hö från olika ställen, då tycker jag det är bäst att ha en fast giva grovfoder (=lusern) om dagen, så man vet att den får i sig lite.
Men det är ju en smaksak.

Att 10-12 kg hö skulle vara för mkt är faktiskt ganska korkat sagt :angel:
10-12 kg är MINST vad en normalstor häst ska ha.
Skulle vara intressant att höra vad hon baserar det på (mer än dumhet) och vad hon tänker om andra hästar. Hur mkt ska ex en shettis ha då? 2 kg? 3?
 
Sv: För mycket hö?

Han får som sagt fri tillgång på hö så fort han kommer in nu. Utöver det får han soja, havre, betfor och mineraler. Jag låter denna foderstaten vara nu och utvärderar om ett par veckor så får vi se åt vilket håll det går.

Om man läser Christina Plancks bok så räknar hon ju 1,5 kg hö per 100 kg häst. Minst 1 kg och kanske upp till 2 kg om hästen är svårfödd. Jag tror det är därifrån hon har fått uppfattningen om mängden hö. Hästen väger knappt 600 kg om jag gör en uppskattning efter att ha mätt honom.

Tack för alla svar:-)
 
Sv: För mycket hö?

Nu hjälper det ju inte om du ger mer hö om du inte har någon foderanalys ?

Tänk om ditt hö innehåller 9.1 MJ och endast 24 Smp Protein per kilo foder ?

Den får då i sig alldeles för lite protein oavsett om den får fri tillgång och för högt energivärde ....

Höt i år ser jättefint ut men är oftast fruktansvärt fattigt på protein så se till att ta ett prov så du vet och skulle det vara riktigt bra så slipper du laborera med det ena och det andra som du kanske enbart kastar u pengar på .

Mia
 
Sv: För mycket hö?

Med tanke på att han behöver gå upp både i fett och muskler så anser jag att det visst hjälper att ge mer hö. Jag har ju inga problem med att får i sig för mycket MJ i dagsläget.

Det är ju inte dåligt att ge hö bara för att man inte har en analys?

Jag lägger på soja för att han ska kunna bygga muskler ifall att nu höet är väldigt proteinfattigt. Skulle det börja lukta proteinöverskott av urinen så får jag minska. Ser jag inget resultat på musklerna så får jag öka.

Vi har ett fint hö som hästarna gillar vilket jag tycker är viktigt. Visst vore allt lättare om jag hade en analys, men nu har jag inte det och därför börjar jag såhär för att se på hästen vilket resultat jag får.

Tack igen för alla svar! Nu är jag nöjd och får prova min foderstat som jag satt upp för att se vilket resultat det ger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 054
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp