För höga muskelvärden?

Därför att kornets stärkelse till största delen passerar tunntarmen o energin tas upp i grovtarmen som flyktiga fettsyror.
PL
 
Bryts till största delen ner till enkla sockerarter i tunntarmen tas upp där o används sedan bland annat till att bygga upp muskelglykogen.
PL
 
Men då förstår jag inte resonemanget :confused:. Här skulle jag vilja ha en referens att läsa för detta har jag inte hört nåt om.

Det man läst i litteraturen är ju att sockerarter och stärkelse kan hästen utnyttja till störrsta delen i tunntarmen. Om däremot kraftfodergivan är för stor vid utfodringstillfället går den outnyttjade delen av stärkelsen ut till grovtarmen och kan orsaka obalans i tarmens mikrober
 
Kanske jag har missuppfattat dig men jag uppfattade att du menade att korn är bättre för hästar med muskelproblem än havre.

Det var detta jag hade velat läsa. Har man gjort nån forskning på att fodra hästar med höga muskelvärden med dels korn och dels havre och gjort mätningar som är signifikanta att korn ger lägre muskelvärden eller hjälper dessa hästar. Det var detta jag var ute efter. Kanske du inte menade så eller :crazy:. För detta nämner Planck inget om, vad jag kan se. Hon talar om heta hästar och hästar som har svårt att hålla hullet och att man måste veta vad man gör då man går över till en utfodring baserad på korn då på låga nivåer. För vi vet ju att korn har högre stärkelsehalt än havre. Det finns ju även en baksida av att fodra "ner" stärkelsen i grovtarmen vilket jag nämnde, med tanke på tarmstörningar, då tänker jag ju på mjölksyran som bildas. Dessutom blir ju cellulosa nedbrytningen mindre effektiv samt att förhållandet mellan propionsyra och ättikssyra förändras så att mer propionssyra och mindre ättikssyra bildas.

Då föredrar jag fett-alternativet :)
 
Jag vet mycket väl att det inte finns ngt som direkt styrker att korn skulle vara bättre vid muskelproblem :devil:, jag ville se hur folk reagerade. Faktum kvarstår dock att kornstärkelsens avsevärt lägre tunntarmssmältbarhet (ca 20% mot havrens 85%) gör att tillgången till glykos för glykogenupplagring blir mindre. Att en högre andel propionsyra skulle vara negativt för häst har jag inte sett några uppgifter om utan det anses mer vara problem med mjölksyra pga höga givor eller dålig tillvänjning. I vettiga givor o med försiktig tillvänjning är korn ett bra foder för hästar. I praktiken skulle jag också i första hand välja fett-fibervarianten men jag skulle gott kunna tänka mig en mindre korngiva också.
PL
 
En fråga i sammanhanget är hur mycket propionsyran ökar ngt som jag inte sett någon uppgift om, det verkar logiskt att den skulle öka eller är detta bara för att man drar en parallell till våmmen? Om det mesta av kornets stärkelse skulle jäsas till propionsyra faller förstås mitt resonemang. Hästen är ur den här synpunkten inte på långa vägar lika utforskad som kon.
PL
 
Jag vet mycket väl att det inte finns ngt som direkt styrker att korn skulle vara bättre vid muskelproblem :devil:, jag ville se hur folk reagerade.

Ja, då kan jag lugnt luta mig tillbaka :cool:. Det var just detta jag hängde upp mig på. Annars håller jag med dig om detta med korn ang VFA o dylikt
 
Som jag förstått då stärkelse bryts ned av mikrober är att mer propionsyra bildas och mindre av ättikssyra. Då säger man att energiutbytet blir mindre än när stärkelsen bryts ned av hästens egna enzymer (M.Rundgren). Men detta förbryllar mig lite för jag har för mig att propionsyra innehåller mer energi än ättikssyra.
 
När stärkelsen bryts ner av hästen egna enzymer tas den ju upp i tunntarmen.
Hittade förresten lite om ättiksyra kontra propionsyra i länken jag la ut ovan. Titta i tabellen med olika förhållanden mellan grovfoder io spannmål ändringen av propionsyra är ändå relativt måttlig. Tyvärr framgår det inte vilken typ av spannmål som använts.
PL
 
Det ska jag ta en annan dag.

Tuomo Frigård har om jag inte minns fel doktorerat på stärkelse. Han säger att stärkelse från olika grödor skiljer sig åt genom antalet kedjor av olika längd, frekvensen av grenpunkter och olika storlek på molekylerna. Honom ska jag ha en avstämning med efter semestern ang kornets stärkelse. Kanske vi då kan få förklaringen ang "större stärkelseaggregat" i korn vad detta egentligen innebär.
 
Ja det verkar ju troligt att ngt annat än storleken skulle ha betydelse!
På ett ställe såg jag att man skiljde på amorf o kristallin stärkelse, majs o korn skulle vara mer kristallin.
PL
 
Så vitt jag vet har man inte jämfört korn med havre med avseende på korsförlamningsproblem, endast stärkelserika dieter med fettrika. Tror inte att man kommit så långt med forskningen ännu att man jämför olika spannmål.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
877
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
3
· Visningar
65
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
453
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp