Hur tänker ni med betsling på dessa små? Jag har inte haft någon fullt såhär liten innan. Egentligen hade jag nog velat vänta med bett, så liten som han är så har han ändå inte styrkan eller koordination att göra något som inte går att hantera i grimma. Men vi ska försöka ta oss iväg till brukshingstdelprovet för 1.5 åringar och då verkar det som att man behöver ha träns. Än är han inte redo för det, men det tar nog inte så lång tid att tämja denna lille häst.
Tror vi får visa i grimma så inget bett för min del på länge :)
 
Hur tänker ni med betsling på dessa små? Jag har inte haft någon fullt såhär liten innan. Egentligen hade jag nog velat vänta med bett, så liten som han är så har han ändå inte styrkan eller koordination att göra något som inte går att hantera i grimma. Men vi ska försöka ta oss iväg till brukshingstdelprovet för 1.5 åringar och då verkar det som att man behöver ha träns. Än är han inte redo för det, men det tar nog inte så lång tid att tämja denna lille häst.
Jag brukar vänja mina brukshästar vid loksele (i lagom storlek) och huvudlag med bett vid ca 9-10 månaders ålder. Grimma under huvudlaget. I början leder jag i grimman några minuter i lugnt tempo på gårdsplan. Efter några gånger med bett, sätter jag fast tömmarna i bettet. Fortsätter att leda i lugnt tempo på gårdsplanen i grimman.
Det här är egentligen förberedelser för brukstypen av tömkörning, men har dom väl vant sig vid huvudlag och bett, så funkar det att visa i bett också.
Jag använder normalt tredelat bett med lösa ringar till dom små. Det går bra med tredelat med fasta ringar också. Jag brukar använda lite längre bett till unga hästar.
 
Jag brukar vänja mina brukshästar vid loksele (i lagom storlek) och huvudlag med bett vid ca 9-10 månaders ålder. Grimma under huvudlaget. I början leder jag i grimman några minuter i lugnt tempo på gårdsplan. Efter några gånger med bett, sätter jag fast tömmarna i bettet. Fortsätter att leda i lugnt tempo på gårdsplanen i grimman.
Det här är egentligen förberedelser för brukstypen av tömkörning, men har dom väl vant sig vid huvudlag och bett, så funkar det att visa i bett också.
Jag använder normalt tredelat bett med lösa ringar till dom små. Det går bra med tredelat med fasta ringar också. Jag brukar använda lite längre bett till unga hästar.
Tack!
Detta lär bli brukskörning först, något jag inte har någon egentlig erfarenhet av. Men såg unghingstprojektet och tänkte att vi väl kan vara med, jag tycker om det lite mer traditionella arbetet med hästarna. Den första riktiga visningen han ska på är nog inte förrän han är tre så då känns bett rimligt. Vet du hur unghingstprojektets delprov för 1.5 åringar är? Har läst om det men hittar inte om man måste ha bett eller ej?
 
Tack!
Detta lär bli brukskörning först, något jag inte har någon egentlig erfarenhet av. Men såg unghingstprojektet och tänkte att vi väl kan vara med, jag tycker om det lite mer traditionella arbetet med hästarna. Den första riktiga visningen han ska på är nog inte förrän han är tre så då känns bett rimligt. Vet du hur unghingstprojektets delprov för 1.5 åringar är? Har läst om det men hittar inte om man måste ha bett eller ej?
På den här sidan hittar du checklistor som PDF:er för hela unghingstutbildningsprojektet olika delprov. Kraven är likadana för Nordsvensk, Ardenner och Russ såvitt jag minns.

https://nordsvensken.org/unghingstutbildningsprojektet/

Om du inte har lärt en brukshäst tömkörning (som den ska klara vid 1,5 år), så rekommenderar jag dig att ta hjälp av kunnig inom din ras, distriksföreningen i din ras kan säkert rekommendera någon som du endera kan åka till eller som kan komma till dig.

Även miljöträning är viktigt, så att åka och träna på annat ställe än "hemma" är väldigt bra.

Kom bara ihåg att unga hästar, 1-1,5 åringar ska jobba korta stunder i taget, kanske 5-10 minuter, där även att ledas från och till stallet är "träning". De jobbas också helst 3-max 5 dagar i sträck men kan jobbas två-tre gånger dessa dagar, och sedan behöver de en paus om 2-3 veckor för att smälta det de tränat på.
Sluta träna om ett nytt moment "går bra". Undvik att låta hästen göra samma fel flera gångar.

Och ta det lugnt och långsamt, snigelfart är lagom....

Medhjälpare är nödvändigt för att lära in tömkörning.
 
På den här sidan hittar du checklistor som PDF:er för hela unghingstutbildningsprojektet olika delprov. Kraven är likadana för Nordsvensk, Ardenner och Russ såvitt jag minns.

https://nordsvensken.org/unghingstutbildningsprojektet/

Om du inte har lärt en brukshäst tömkörning (som den ska klara vid 1,5 år), så rekommenderar jag dig att ta hjälp av kunnig inom din ras, distriksföreningen i din ras kan säkert rekommendera någon som du endera kan åka till eller som kan komma till dig.

Även miljöträning är viktigt, så att åka och träna på annat ställe än "hemma" är väldigt bra.

Kom bara ihåg att unga hästar, 1-1,5 åringar ska jobba korta stunder i taget, kanske 5-10 minuter, där även att ledas från och till stallet är "träning". De jobbas också helst 3-max 5 dagar i sträck men kan jobbas två-tre gånger dessa dagar, och sedan behöver de en paus om 2-3 veckor för att smälta det de tränat på.
Sluta träna om ett nytt moment "går bra". Undvik att låta hästen göra samma fel flera gångar.

Och ta det lugnt och långsamt, snigelfart är lagom....

Medhjälpare är nödvändigt för att lära in tömkörning.
Återigen, tack! Kollade på russens sida innan men där stod det inte lika utförligt. Ska definitivt höra med dem också om folk :)

Han är ju i princip ohanterad utöver minsta möjliga, det vill säga verkning och vaccinering. Den biten har jag bättre koll på och vi håller redan på att bli kompisar, nu kommer han och möter mig i hagen och vill vara med istället för att hålla sig på sin kant. Idag har vi också lyft en hov för första gången, fram. Gick bra men det är ju såklart inte färdigt där än, dock behöver jag ha honom hanterad nog för att verka snart men det är nog inga problem. Han verkar överlag tolerera det mesta rätt snabbt och odramatiskt.
 
Återigen, tack! Kollade på russens sida innan men där stod det inte lika utförligt. Ska definitivt höra med dem också om folk :)

Han är ju i princip ohanterad utöver minsta möjliga, det vill säga verkning och vaccinering. Den biten har jag bättre koll på och vi håller redan på att bli kompisar, nu kommer han och möter mig i hagen och vill vara med istället för att hålla sig på sin kant. Idag har vi också lyft en hov för första gången, fram. Gick bra men det är ju såklart inte färdigt där än, dock behöver jag ha honom hanterad nog för att verka snart men det är nog inga problem. Han verkar överlag tolerera det mesta rätt snabbt och odramatiskt.
Ja, de små och unga brukar ha lätt att lära, och är oftast obrydda.
 
@skogaliten har du koll på om det stämmer att körprov för ettåring bara är på töm?
Ja, körprov för ettåringar är ett tömkörningsprov. Om jag minns rätt, så ska man ungefär tömköra på en bana som liknar den för tvåårs- och treårskörningen, med halter och igångsättningar. Medhjälpare får gå före, eller vid huvudet för att stötta hästen.
 
325 dygn nu. Inne på andra dagen med mjölk som droppar. Mjölktestet sa för 1.5dygn sedan att inom 12h blir det föl.... Det blev det icke 😄
Tänk så bra om hon hade fölat så man hade haft helgen på sig att komma iordning, lär säkert komma inatt så det ställer till det maximalt med mitt jobb 😄
Nätterna är långa när man ligger och stirrar på en sovandes häst 😴
Jag sitter här och läser i väntan på mitt eget föl nu i juli 2024.
Jag undrar hur det gick för dig och ditt föl?

Ni andra, hur var väntan för er förra sommaren?

Jag håller på att förgås av nervositet nu.
Måtte allt gå bra.
 
Idag har liten haft en gjord runt sig för första gången, inga problem alls. Tidigare har jag haft grimskaft runt magen och dragit lite, hängt ihopknutna höpåsar på honom osv vilket inte har varit några konstigheter alls det heller. Vi har också gått på några promenader vilket fungerar hyfsat bra, med longerlina för att få lite mer utrymme när han får för sig något. Vi har träffat bilar (märkliga varelser), folk, hundar, barn, gått i byn med allt vad det innebär och han tar det mesta på ett rimligt sätt. Att gå efter min mor och stoet var dock högst upprörande, exakt vad han ville veta jag inte men något var mycket fel. Han lugnade sig dock och vi kunda gå hyfsat normalt :)

Hovarna är ett pågående projekt, bak fattar han inte hur han ska lyfta och fram går han gärna ner på knä och vill leka. Med ett grimskaft (ej fastknutet, enbart hållet) runt karleden går fram hyfsat då jag inte böjer mig ner och inbjuder till lek. Kör lite samma metod bak med för att undvika att bli sparkad (av misstag, han har inte sparkat mot mig eller för den delen alls vid lyftning av hovar men han kan nog hitta på något.

Sen ska vi ner till skåne igen snart, fem-sex timmar lär det ta. Vad har ni för erfarenheter av att transportera små så långt? Funderar på att ta honom bredvid min stora (som är ett sto, liten är hingst men de går bredvid varandra bra och hon är vuxen och erfaren) och halsrem fäst i bommen, men då kommer han inte kunna röra sig särskilt mycket eller lägga sig ner. När jag köpte honom hade vi honom helt lös utan inredning, gick helt okej men han var inte glad över det. Tänker att det hade varit bra att ha den stora som vuxet sällskap men vet inte riktigt, finns ju nackdelar med det med. Vi har ingen möjlighet att träna innan, tyvärr.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240812_194915541.jpg
    IMG_20240812_194915541.jpg
    235,9 KB · Visningar: 25
Rätt eller fel @Sryoqwe men min körde jag ensam uppbunden. Han hade åkt så innan (ehrm en gång). Resan hem tog sju timmar :crazy:
Hade kamera i släpet och allt var lugnt.

Ska försöka plocka hem min i slutet och veckan och sen börjar hårdträningen här med :)
 
Rätt eller fel @Sryoqwe men min körde jag ensam uppbunden. Han hade åkt så innan (ehrm en gång). Resan hem tog sju timmar :crazy:
Hade kamera i släpet och allt var lugnt.

Ska försöka plocka hem min i slutet och veckan och sen börjar hårdträningen här med :)
Hade du halsrem då med? Min är ganska påhittig så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att han försöker klättra, vilket både blir farligt och en dålig ovana. Tänker att en stadig läderrem med ett ganska kort rep fäst i bommen borde funka? Bara så han inte kommer någonstans när han testar läget.

Spännande, lycka till :)
 
Hade du halsrem då med? Min är ganska påhittig så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att han försöker klättra, vilket både blir farligt och en dålig ovana. Tänker att en stadig läderrem med ett ganska kort rep fäst i bommen borde funka? Bara så han inte kommer någonstans när han testar läget.

Spännande, lycka till :)
Nej bara grimskaft.. band rätt kort. Men en halsrem är väl aldrig fel.
Min åkte som ett ljus hela vägen faktiskt.

Tack, bara jag får hem honom är jag säker på att resten löser sig :rofl:
Målet är att kunna visa på exteriörbedömning i slutet av augusti.
 
Jag var på exteriörbedömning med min lilla i helgen. Första gången för mig och honom och utan hästskötare (bara svärföräldrarna som hjälpte mig öppna och stänga släpet och tog hand om bebisen 😅) Målet var att genomföra och det gjorde vi :D blandat kaos (jag är glad att han inte är större!) men guldstjärna på att lasta, åka och vänta på transporten. Han fick klass två och rosett, och det finns definitivt bättre trav att hämta :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp