Föda någon annans barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

funderaren

Ja, jag tänker på att adoptera bort sitt barn alltså...

Händer det att (i sverige) kvinnor väljer att föda barn och adoptera bort det till barnlösa par?
Jag har bekanta som är barnlösa och de vill adoptera, men enligt de uppgifter de fått så finns det inga barn för adoption i sverige... Men? Nog måste det hända att folk i sverige vill adoptera bort sitt barn? Var tar de vägen då i så fall?
Hmm.. snurrigt kanske... någon som vet?
 
Sv: Föda någon annans barn?

skulle gissa på att barn hamnar i fosterhem inte adopteras bort... men jag har eg ingen aning.
 
Sv: Föda någon annans barn?

Jag vet ett par som adopterade bort sitt barn. De var så unga så de hade ingen möjlighet att ta hand om barnet.
 
Sv: Föda någon annans barn?

En av mina vänner var inne p åatt adoptera för några år sedan och enligt henne var det VÄLDIGT ovanligt i Sverige att man adopterar bort barn. De adoptioner som genomförs här är i de flesta fall inom familjen/släkten på ett eller annat sätt.

I t.ex USA verkar det ju vara ganska vanligt med att man föder och adopterar bort barn. Men kom ihåg att de har en lite annan syn på abort än vi har här. Här är det nog ändå så att antingen gör man abort elelr också behåller man barnet och försöker göra det bästa av situationen...
 
Sv: Föda någon annans barn?

Jag jobbar med familjerätt och vet att det är väldigt ovanligt att svenskfödda barn adopteras bort. Sen 1997 känner jag till två.

Det stämmer som någon annan skrev, att de flesta barn som inte kan tas om hand av sina föräldrar placeras i fosterhem.
 
Sv: Föda någon annans barn?

Mina föräldras grannar har en svensk född adopterad son. Hans mamma var bara 15 år och pappan var ute ur bilden. Han är född -86. Familjen har även två fosterbarn (som bott hos dem sen de var 1 år resp. nyfödd), som det varit tal om att de ska adoptera.
 
Sv: Föda någon annans barn?

keilir skrev:
Jag vet ett par som adopterade bort sitt barn. De var så unga så de hade ingen möjlighet att ta hand om barnet.

Hur gick det till då? Fick de träffa folk som ville adoptera och sedan välja vem som skulle få barnet eller? Eller tog nån bara barnet och så fick de inte veta var det hamnade?
 
Sv: Föda någon annans barn?

Görel skrev:
Jag jobbar med familjerätt och vet att det är väldigt ovanligt att svenskfödda barn adopteras bort. Sen 1997 känner jag till två.

Det stämmer som någon annan skrev, att de flesta barn som inte kan tas om hand av sina föräldrar placeras i fosterhem.

Hur gick det till med de två du känner till då?
Är det inte bättre att ett barn blir adopterat än att hamna i fosterhem? Man har en känsla av att barn i fosterhem ofta får flänga runt en hel del...

Får mamman välja om barnet ska adopteras bort eller hamna i fosterhem?
Kan mamman själv hitta någon/några som hon isf skulle vilja att barnet hamnade hos? Eller måste myndigheterna bestämma sånt?
 
Sv: Föda någon annans barn?

funderaren skrev:
Hur gick det till då? Fick de träffa folk som ville adoptera och sedan välja vem som skulle få barnet eller? Eller tog nån bara barnet och så fick de inte veta var det hamnade?


De vet iaf var barnet finns, vet ej om de fick bestämma var barnet skulle hamna. Men mamman, alltså hon som födde barnet tittade iaf aldrig på barnet utan för då blir d eju mkt svårare att "ge" bort det.
 
Sv: Föda någon annans barn?

Det är föräldrarna som bestämmer ifall de vill adoptera bort sitt barn eller placera det i fosterhem. Många barn är också tvångsplacerade i fosterhem av myndigheter.

När ett barn ska placeras i fosterhem säger lagen att man först ska se om det finns någon i familjens nätverk som barnet kan placeras hos.

Båda föräldrarna måste godkänna en adoption, oavsett ifall de är vårdnadshavare eller inte.

Man har inte rätt att få veta vem som adopterar ens barn. Däremot har barnet rätt att få veta vem som är dess biologiska förälder.

Hur det gick för de två svenskfödda adopterade barnen kan jag inte skriva eftersom det är sekretessbelagt.
 
Sv: Föda någon annans barn?

Ok, tack för svaret :)

Men hur går det till då? Om man adopterar bort ett barn? Tas det bara ifrån en av myndigheter typ, eller kan man få vara med och bestämma var barnet hamnar?

Enligt vad jag hört så går det ofta till så vid utomlandsadoption, alltså att man får träffa mamman och så får hon sedan bestämma om hon vill att just det paret ska ha hennes barn...
 
Sv: Föda någon annans barn?

Då har du hört fel.

Vid utlandsadoption beslutar sig modern (eller fadern ifall hon dött) om att barnet ska lämnas till adoption. Myndigheterna i hennes hemland har kontakt med internationella adoptionsorganisationer. De har då ett antal godkända hemutredningar på människor som vill adoptera från just det landet, och väljer ut några som de tycker verkar lämpliga.
I vissa fall kan adoptivföräldrarna få träffa modern. Enligt min erfarenhet har detta främst skett i Sydamerika. Hon kan dock inte säga nej till de blivande föräldrar som rest till hennes land för att hämta ett abrn som utsetts till att bli deras.

Likadant är det i Sverige. I de fall jag känner till har modern under graviditeten bestämt sig för att adoptera bort sitt barn. Kontakt har tagits med familjerätten i hennes hemkommun, och de har utsett lämpliga adoptivföräldrar åt barnet bland de som ansökt om adoption och godkänts.

Om man i Sverige vill lämna bort sitt nyfödda barn till adoption har man tre veckorsa betänketid på sig efter förlossningen. Under den tiden brukar barnet placeras i jourhem.
 
Sv: Föda någon annans barn?

Jag har släkt som adopterat svenskfött barn dock var det först tänkt att hämta ett barn utanför Sveriges gränser men någon som höll i det här med adoption ringde och undrade om de ville ha ett barn vars mamma satt i fängelse som ej ville behålla sitt barn. Så visst händer det men det är sällsynt.
 
Sv: Föda någon annans barn?

Ah! Tack för svar!

Så modern kan inte begära att adoptivföräldrarna ska ha vissa kriterier, som tex att de bor i samma stad eller så?
 
Sv: Föda någon annans barn?

Nej.

Bestämmer man sig för att adoptera bort sitt barn avsäger man sig all kontroll över det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 504
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 805
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 971
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp