Föäldrartråd / Tonåringar

R

Rambolina

Hejsan
Gissa om jag blev glad när jag såg att det fanns ett föräldrarforum....ja, jag har varit borta länge:crazy:
Men det verkar bara handla om SMÅ barn...hur skulle det vara om det fanns ett forum för oss med lite annorlunda problem iom att vi har större barn....sprit, skolk, gymnasieval, sommarjobb etc etc...Är själv mamma till barn födda 89 och 90 och jag är också förälder:p
Fler som tycker som jag:confused:
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Hej, jag har också barn födda 79, 88, 90, 92, och emellanåt poppar det upp sådana frågor här också. Vi får bidra med vår erfarenhet, och själva våga fråga när det gäller våra barn! Men "Tonårsförälder " vore kanske ett bra underforum.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Jag har en dotter född -95 så det är ju inte bara småbarnsföräldrar som är här inne.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Frågor om tonåringar dyker upp titt som tätt på föräldraforumet också.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Hej tonårsförälder!

Jag har en son född 91, och det är väl inte alltid en dans på rosor..... som du säger, det handlar om skolk, tonårsfylla, obstinata ungdomar....


Men det handlar också om en helt underbar pojk som köper choklad åt morsan när det är mors dag och som fortfarande gör alla-hjärtans-dagkort åt densamme med sambo!

Just nu är omtalade son på rymmen...... Han stack med en kompis i förrgår till Stockholm, har varit i Södertälje, och idag är han i Sandviken. Allt detta utan lov eller någon som helst planering från varken min eller hans sida......:crazy: Han var hos far sin när han stack, och att meddela honom var ju onödigt, det räckte tydligen med att skriva på sin msn att man är på resande fot:mad:. Som tur är så har han och jag rätt tät telefonkontakt, så vi pratade nyss, och han är nu på väg hem.

Men sånt är alltid intressant....... man lär sig att inte ta för givet så mycket, och att aldrig förvånas......
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

nä men det är väl för att det aldrig är några problem med tonåringarna, det finns inte något att skriva om helt enkelt...:devil:



*grov ironi om någon undrar*:D
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Jodå, han är nog ganska cool med det just nu, de träffas ofta fortfarande, och är överens om hur de vill ha det.

Bara lite intressant med dessa resor, han "glömmer" liksom bort att morsan kanske vill veta ungefär i vilken landsända han är iallafall:crazy:
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

hej var ute och debaterade för ett tag sen ,då jag tyvärr inte har förmågan att uttrycka mig ,och är alltför provokativ slutade jag . Buke var för mycket lyckliga familjen för att intersera mig.Dom stenhårda kraftkrävande och ibland hjärtutslitande tonårs problemen debateras inte här.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

hej var ute och debaterade för ett tag sen ,då jag tyvärr inte har förmågan att uttrycka mig ,och är alltför provokativ slutade jag . Buke var för mycket lyckliga familjen för att intersera mig.Dom stenhårda kraftkrävande och ibland hjärtutslitande tonårs problemen debateras inte här.

Nej exakt;) Känner att det bara är blöjor och graviditetsmagar...:D Tonåringar är en helt annan värld och det som jag har skummat igenom, 3 sidor?? finns det inget om dessa små "monster".....min tös som är i grekland två veckor nu ringde hem igår överlycklig för att hon har tatuerat in sitt stjärntecken på handleden!!!!!!!!! Vad gör man:devil::eek: J****la unge!
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Man kan klicka på "Sök i detta forum" till vänster ovanför trådlistan i Förälder och söka på tonår* så får man upp en lista med alla trådar där ord som tonåring eller tonåringar har nämts.

Eller så skapar man sin egen tråd om vad nu saken gäller - t ex "Hur hantera xx år gammal dotter som tjuvtatuerat sig" och där be om tips och råd från andra tonårsföräldrar. Det brukar även dimpa in en del yngre individer från U eller ÄU och delge sina tankar kring ämnem som rör tonåringar och dess bemötande, det brukar vara intressant att se vad andra sidan tycker också.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Nej exakt;) Känner att det bara är blöjor och graviditetsmagar...:D Tonåringar är en helt annan värld och det som jag har skummat igenom, 3 sidor?? finns det inget om dessa små "monster".....min tös som är i grekland två veckor nu ringde hem igår överlycklig för att hon har tatuerat in sitt stjärntecken på handleden!!!!!!!!! Vad gör man:devil::eek: J****la unge!


Man är lycklig för att det inte är ett pojknamn eller en snopp...:D:angel:
Våra barn (mina styvbarn) skulle aldrig våga berätta något sådant för oss så det är positivt att hon gör det i alla fall.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Var glad att hon iallafall ringer och talar om ATT det är gjort, så det inte bara ÄR där en dag....;). Min son kom med svart hår en dag, och det var inte alls planerat..... Han är ultrablond annars, så det var lite... chockartat det.......
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Jag lånar lite knapp och skriver allmänt:

Inte för att jag vill ha en tonåring som revolterar vilt, rymmer, super och tatuerar sig, men...har ni själva eller har ni erfarenhet av hur dt går med väldigt, väldigt skötsamma tonåringar?

Har en 18-åring som är förbryllande skötsam.
Alltså, visst grälar vi ibland och tonårsrummet ser ut som om en tornado gått fram där, men hon har aldrig gjort någon såndär riktig tonårsrevolt.
Hon har druckit nån enstaka cider på fester nu det senaste året, men innan dess drack hon ingen alkohol alls trots att kompisarna gjorde det. (Nej, jag är inte nån blåögd duperad morsa, jag vet att det är så. Hon var helklar dagen efter, luktade inte alls finkel och sen vet hon att jag inte alls skulle bli vansinnig om hon skulle ha druckit).
Röka ingår inte i vokabulären och hon blir tvärtom jättesur de gånger som jag själv feströker.

Jag får myror i huvudet. Själv var jag väl inte heller helvild, men inte spottade jag i glaset och var nog mer nyfiken på det mesta jämfört med henne.

Jag är mest rädd att hon ska få nån sorts "jag har missat allt"-anfall och börja göra konstiga saker senare istället. Kan det bli så?
Fördelen skulle väl vara att hon är äldre och klokare vare sig hon vill eller inte nu när hon snart är 19 jämfört med om hon skulle börja drälla runt vid 14, men ändå.
Hur har ni med "skötsamma" tonåringar haft det? Fortsätter de i samma spår eller ballar de ur förr eller senare?
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Jag var en sådan där skötsam tonåring. Mina föräldrar hävdar kanske motsatsen då vi hade en del konflikter (samt att jag skolkade en del och skuttade omkring på olika skolor), men faktum kvarstår att jag varken rökte, drack, knarkade, sprang ute på nätterna, rymde, tatuerade mig, snattade, slogs, rånade folk eller hittade på annat djävulsskap.

Visst har jag druckit lite för mycket några gånger nu i vuxen ålder (efter flytt hemifrån), rökt så att halsen känts som ett sandpapper i tre dygn efteråt (efter flytt hemifrån), legat med lite för många killar (hemmaboende), rökt på en gång (efter flytt hemifrån), stuckit hemifrån mitt i natten för att fara till Tyskland med två killar jag aldrig träffat förr (hemmaboende), smugit ut mitt i natten (hemmaboende), och kanske ett och annat mindre hyss. Men jag tycker ändå att jag är bra mycket mer skötsam än vad många av t.ex. mina klasskamrater var förr (var och varannan skalle rökte på i nian t.ex.), samt att det jag gjort har jag gjort av fri vilja, samt med kunskaper och riskinsikt. Samt att det jag gjorde gjordes under en kort period, varefter jag tröttnat på alkohol, inte ens har rökt en cigarr på över ett år, o.s.v o.s.v. och dessutom har gått och gift mig.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Hur har ni med "skötsamma" tonåringar haft det?

Nu har jag i och för sig inga barn, men däremot var jag en skötsam tonåring, som aldrig drack alkohol och än mindre rökte. Tatueringar och piercingar har aldrig intresserat mig, och utseendemässigt var nog min största "revolt" att jag färgade håret i diverse olika färger (där i och för sig väldigt rött var den mest uppseendeväckande färgen) och klädda mig en hel del i lite "udda" kläder. Visst bråkade jag med mina föräldrar ibland, men inte speciellt ofta. Numera är jag 24 år, och fortfarande snäll och skötsam. ;)

Förstår faktiskt inte varför man skulle drabbas av "'jag har missat allt'-anfall", för jag tycker då inte att jag missat något. Tvärtom har jag gjort mycket mer (upplevelsemässigt) än vad mina supa-röka-strula-kompisar gjort, och jag vågar göra mycket mer på egen hand än de någonsin skulle göra.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Ja du, min 19-åring upptäckte för ett år sedan ungefär det ljuva livet, bara fest! Fast hon avslutade skolan med strålande betyg, och vi har inga stora kontroverser. 17-åringen är väldigt lugn. Är hon nånstans så är det hos kompisen i grannsamhället och pluggar. Och det gör de också! 15-åringen är ännu en datanörd, så han sitter där han sitter. Och 28-åringen får man väl säga har kommit igenom nålsögat;)Visserligen singel, men står definitivt på egna ben! Men man får ta det som det kommer och inte göra sig bekymmer i förväg. Kom ihåg "Hälften av allt du oroar dig för händer aldrig, och andra hälften händer ändå, så varför oroa sig?" Njut av att din tonåring är lugn och fin, och kom ihåg det OM det vänder.
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Jag är mest rädd att hon ska få nån sorts "jag har missat allt"-anfall och börja göra konstiga saker senare istället. Kan det bli så?
Fördelen skulle väl vara att hon är äldre och klokare vare sig hon vill eller inte nu när hon snart är 19 jämfört med om hon skulle börja drälla runt vid 14, men ändå.
Hur har ni med "skötsamma" tonåringar haft det? Fortsätter de i samma spår eller ballar de ur förr eller senare?

jag var en sådan som var rätt skötsam. Drack inte en droppe före 18 år. Provade röka gjorde jag när jag fyllt 20 (och redan flyttat hemifrån). När jag väl drack så var det relativt måttligt och ganska sansat.

"balla ur" vet jag inte om jag gjort, men jag hade en period mellan typ 28 och dryga 30 års ålder då jag levde lite vildare. Då hade jag blivit singel och var ute i krogsvängen en hel del. Men jag vet inte om det var direkt någon "tonårsgrej"... :crazy: Jag tror jag hade varit lite vild ändå, men det är ju svårt att sia om.

Dock tycker jag såhär: varför oroar du dig? Om hon nu skulle få ett anfall "jag har missat allt" så kommer hon vara betydligt mer mogen och vuxen att kunna hantera sina eventuella "galna grejer". Jag har svårt att tänka mig att hon plötsligt skulle börja "leka fjortis" vid 23 års ålder...
 
Sv: Föäldrartråd / Tonåringar

Tack för era svar.
Missförstå mig inte, jag är glad, och faktiskt ganska stolt över att ha en dotter som lyckats segla runt skären utan att gå på tonårsgrundet. Skönt för henne, skönt för oss föräldrar.

Men jag har olyckskorpar till vänner som menar att jag inte ska ta ut glädjen i förskott för sen får jag minsann se... Det är väl det jag ville höra lite om, att det inte nödvändigtvis måste bli kaos så småningom och att de som själva varit skötsamma inte anser det vara en förlust att inte fått revoltera sådär jätteordentligt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 988
Senast: mackan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 464
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp