Fodringsveckor

mahlmt

Trådstartare
Jag undrar hur det är i era stall där hästägarna delar på foderveckorna. Om någon har fler hästar än en, tar den personen för så många hästar den har? Eller räknas varje hästägare som en oavsett en eller flera hästar?
// Linda

Sv: Fodringsveckor

Vårt stall har regeln att man tar för antalet hästar man äger. dvs om en person har 2 hästar tar de även fodringar/in och utsläpp därefter.
Halv fodervärdar är också med och tar turer.
Sen funkar det där med antalet turer ju sisådär beroende på folk. vi har ett par rötägg i stallet just nu som definitivt inte drar sitt lass gällande antal turer.

När jag stod i "kollektivstall" hade vi 4 pass per dag. Morgonfodring, utsläpp, insläpp och emfodring samt kvällsfodring. Eftersom det är mer tidskävande att byta/ta på täcken och leda ut ca 15 hästar i olika hagar och sedan ta in ca 15 hästar och byta/ta av täcken än det är att morgon och kvällsfodra (ägarna förbereder i IKEA-påsar och hinkar) så satte vi poäng på passen. IN och utsläpp var värda 2 poäng och fodringar 1 poäng. Sedan räknar man ut hur många poäng en vecka innehåller och delar det på antalet hästar. Vi skulle göra ca 2,5-3 poäng per häst och vecka. Har man fler hästar blir det mer jobb.
Jag tyckte detta fungerade bra och man satte själv upp sig på schemat. Det är ju inte alla som kan ta ut och insläpp på vardagar pga jobb, men då kan man ta fler fodringar istället. Vi hade tur att flera hade jobb inom tex vården så de var lediga på förmiddagarna ibland.

För att det ska fungera så bör alla ta sin del av arbetet, om det är per ägare så kan det slå väldig snett.

Hej!
I vårt stall är vi 2 människor på 4 hästar.
Jag har 3 och den andra har 1.

Vi delar rakt av på alla fodringar/in/utsläpp, alltså 50/50.
Detta pga av att jag tillsammans med min sambo äger stallet och den andra är inhyrd. Hon betalar heller ingen stallhyra för sin häst utan vi har den dealen att vi delar. Hon betalar för sin egen hästs omkostnader och jag betalar för mina.

Vi har 14 pass i veckan att fördela på för närvarande 6 boxar.

Passen delas alltså upp per box man hyr, så den familj som har 3 hästar gör 6 pass/vecka, och vi andra 2-3 st var. Kommer det in fler hästar i stallet (det finns totalt 8 boxar) så blir "storfamiljen" av med sina pass i första hand.

Vi har per häst, dock har vi hittills haft en "shettisrabatt", men det är nog mest för att det blivit lättare att dela upp passen jämt om den som har shettisen får mindre antal pass för just den.

Vi försöker dela lika men det fungerar inte riktigt. Ingen har mer än en häst men skulle dem ha det skulle dem få ta dubbla fodringar

Vi är 5 pers. i vårat stall och 6 hästar, så den som har 2 hästar får givetvis ta dubbla pass, annars förlorar ju vi andra på det.
Mvh. Matten

Bäst är väl antalet hästar. Om någon bara har 1 häst och en annan 4 st tycker jag det blir väldigt ojämnt om reglerna är typ 1 gång i veckan för varje person som står i stallet. Man kan ju göra upp ett schema där det är fritt att byta pass mellan de som ska fodra...Man bör enligt mig räkna på hästantalet man har.

Det är lite olika från stall till stall där jag har hållt till.
I det ena stallet har det fallit sig så att en person har haft max två hästar,
då har de personerna som haft två hästar också fått ta fodringar och stalltjänstpass
för två hästar.

I det andra stallet är det folk som har tre hästar och ibland ännu fler, blir mycket och göra och därför har vi så att varje person där delar lika på alla stalltjänstpassen. Blir ändå inte så mycket eftersom det är helgerna vi delar på.

Självklart per häst! Annars blir det ju orättvist. Men det vore skönt om det var per ägare, tycker jag som f.n. har tre hästar i familjen :) Kanske ska förelå det :angel:

Senast ändrad:

Oftast delas uppgifterna ut efter hur många hästar man har.En som bara har en häst ska ju inte behöva göra lika mkt som en som har 4 hästar.

Tack för alla era svar. Jag misstänkte att de flesta tar per häst.
// Linda

I vårat stall är det bara jag(2 hästar), stallägaren( 1 häst) och en inhyrd familj(2 hästar).
Det är helgerna vi delar på, på veckorna tar jag ut mina och stallägaren dom övriga(dom inhyrda betaar extra för det) och man tar alltid in själv.
Mao borde ju jag och den inhyrda ha 1 helg mer/var än stallägaren. men så är det inte. vi har var 3:de helg.
Fast jag klagar ju inte. ;)

Jag brukar ha mest tid så det är jag som gör det mesta med fodringar etc. Men aldrig problem, med min enda hyresgäst, att få ledigt "när jag vill".

Annars har jag stått där vi räknat på antal hästar och det har nästan alltid fungerat bra! En del har tagit veckor och då haft ex vis var femte vecka (om fem hästar) och en del har delat upp veckodagar.

I mitt stall så har vi per box. Alla boxar har ett nr från 1- 12. Sen på schemat som görs så slumpas det fram vilka dagar och "pass" man ska ha. Morgon fodring, utsläpp, insläpp/kvällsfodring, Nattfodring. Kan man inte det "passet" man fått får man försöka byta mellan varandra. Brukar aldrig vara någor krångel.

-Superbiddi-

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mia_R
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar