fodringar/dag

Sv: fodringar/dag

Varför tror du det? Om nu HH har visat på en studie som visar att hästen inte tillgodogör sig maten bättre för att den delas upp och flera här påpekat att varje kraftfoderutfodring är ett stressmoment?

Som sagt, om man ger stora givor så finns det ju en begränsning i lättlösligakolhydratmängd och lättlösligt protein. Hur mycket kraftfoder ger du när hon är i full träning?

ah, då fattar jag, blir ju lite skillnad förstås!

Min är inte svårfödd av sig alls, jättetacksam för det! Men det är ju skillnad på träning och träning förstås - han var smal när jag köpte honom och då hade han stått på Täby tidigare.......

mirona skrev:
mitt sto har väldigt mycket fullblod i sig och väldigt svår född därför får hon äta så mycket hö hon vill + att hon får lusern, betfor, havre , mineraler, linfrön. dock mest lusern då hon behöver gå upp i hullet...

hon får även höet i hönät då hon är väldigt kräsen minsta lilla skit på det och då äter hon inte det så då kan man få kasta ca 5 kg hö /dag istället för att hon får det i magen :crazy:

Jisses. Att hästar kan vara så olika. Min nya haflinger dammsuger sin box varje natt :D . Inte ett höstrå lämnar hon... Tror inte att jag är så särskilt snål med höet heller. Hon och shettisen får sammanlagt 16-17 kg/dag. Haflingern äter väl uppskattningsvis en 12-13 kg då, men ändå är hon "alltid" hungrig! När det inte finns hö kvar ute ger hon sig på buskar och träd. Något måste hon ju stoppa i munnen!

nu är hon på totalvila å får:

1 mått Fibergi (Krafftmått, blir ca 0,67kg om man packar)

1 mått Fibergi + 0,5 mått (blir 0,5kg) Lusern

1,5 mått Fibergi

sen 4-5kg hösilage å fri tillgång i princip på hö (hon är ivägskickad så jag vet inte exakt hur mkt hö hon äter... men hon gnäggar efter hösilage å får påfyllning... hmmm... lite bortskämd skulle jag tippa då hon har hajjat att man kan se söt ut å få hösilage å slippa äta hö)..... anledningen till att jag "snålar" med hösilage är för magens skull... hon har haft problem å jag e rånojjig.... nu är hon dock bra å lägger på sig i vikt!

När jag hade henne i träning (blev aldrig FULL träning... kroppen sa ifrån innan) så åt som bra mkt mer krafft, de har ju en tendens till å gå av hö ju hårdare de tränas... å hon åt typ inte alls hö när jag fick henne, 2-3kg å jag va GLAD....
minns inte exakt hur mkt krafft jag gav... men bra mkt mer än idag iaf :)

åke skrev:
Men du skriver ju själv att din häst får kraft på morgonen. Går du ut och ger den hö en timma innan du ger den kraft eller hur gör du då?

Ja, självklart! Fast inte en hel timme, lite kortare tid emellan brukar det bli. Det är dessutom inte jag själv som morgonfodrar (eller inte dom andra fodringarna heller faktiskt), då jag står i kollektivstall! ;)

Min äter också buskar å träd om hon kan men hon är lite borskämd, började ge henne varm vatten en vinter då jag tyckte lite synd om hennes mage att behöva dricka det där iskalla vattnet så nu vill hon bara ha varm vatten annars dricker hon inte specíellt bra :angel: och så har hon en massa andra konstiga saker för sig........

I vårat stall har vi också slutat att ge krafft på morgonen! De får gå ut direkt och äta hö. Att rekomendera! Hästarna har blivit MYCKET lugnare! :)
Vi ger:
Hö på morgonen
Hö Lunch
Hö + Krafft Insläpp
Hö + Krafft Natt
/Ida

*KL*

skulle jag föreslå nåt sånt om att skippa morgonhinken skulle jag nog få ett rungande nej tillbaka...
åtminstånde från den ena tjejjen fastän hennes häst nog skulle kunna bli rund å fin om hon skippade all den där ensilaget å gav mera hö.
Och den andra tjejjen säger nej för hennes jättehäst få mkt mat, det blir alldeles för mkt att ge på en måltid. dessutom så rids han mkt och tränar. det gör inte den andra. ändå får han 2 fulla 10L hinkar med mat morg resp kväll...

därför ger jag betfor eller lusern på morgonen till min häst... mest för att ge ngt. skulle tycka synd om min pålla inte får ngt när nån annan får... iofs kan man ju ge morötter, äpplen istället

Våra hästar får hö 5 ggr/dag samt kraft 2 ggr/dag, morgon och kväll

I stallet där jag har min pålla ser fodringarna ut så här:
Morgon: kraftfoder (inne)+ hö ute i hagen
Kväll: kraftfoder + hö

Nu vet jag att det är för få utfodringar under dagen men tyvärr fungerar det så i stallet....
Kan tillägga att min på (quarter på ~500 kg) får runt 8-10kg hösilage i hagen när hon kommer ut... och det brukar räcka till 2-3 tiden på em sen kan hon få lite extra när jag kommer till stalllet runt fem sex på kvällen innan jag rider henne. sen är det nattning runt 8-9 tiden med kvällsfodringen, där kraftfodret består av betfor (väldigt blöt), korn och mineraler

Kraftfodret på morgonen ska tas bort eller rättare sagt läggas in på kvällsfodringen.

åke skrev:
Men du skriver ju själv att din häst får kraft på morgonen. Går du ut och ger den hö en timma innan du ger den kraft eller hur gör du då?

Skulle det vara något konstigt med det?
Så gör många där jag jobbat - ut i stallet för höfodring en till två timmar innan utsläpp.

min d-ponny får:
5.30-6.00 morgon: hö minst 3 kg, kr**ft pluss grön 0.25 kg, kr**ft groov 125 0.25 kg, betfor 200 g....
14.30-15.30 middag:minst 2 kg hö...
20.00-22.00 kväll:minst 5 kg hö..krafften densamma som morgonen..

på vardagarna får han krafften halv åtta o då har han ju ätit i över 11/2
timme o på helgerna så får han ju den direkt men han har "fri" tillgång under natten då han alltid har lite hö kvar..fyller även på höt vid 7.30 så att de har minst en timma till att äta...om det hade varit mitt stall så hade ja haft fri tillgång på hö..

mina få (halvblodshästar)
Morgon:5 dl lucern (uppblött kvällen innan) då har dom även fått en tuss hö av stallägaren.2kg hö/häst

Middag:1kg hö/häst

Em: 1 kg hö/häst

kväll:3 kg hö/häst + lucern 5dl/häst.

Hästarna tas ut mellan 06.30 och 07.00.
middagsfodrar vid 12-12.30
Emfodrar vid 16-17.00
kväll fodrar 20.00-21.00

Bubbaz skrev:
Nu vet jag att det är för få utfodringar under dagen men tyvärr fungerar det så i stallet....
.

Fast det behöver inte vara dåligt. Jag har tvärtom läst i flera foderböcker att det gjorts undersökningar som visar att det kan vara sämre att ge oftare och därmed mindre givor, eftersom tuggtiden inte blir tillräckligt lång.

Trissa skrev:
Fast det behöver inte vara dåligt. Jag har tvärtom läst i flera foderböcker att det gjorts undersökningar som visar att det kan vara sämre att ge oftare och därmed mindre givor, eftersom tuggtiden inte blir tillräckligt lång.

Jasså det var intressant :idea: Brukar ha dåligt samvete för att hon bara får mat 2 ggr om dagen... visserligen är det ganska mycke mat men ändå... Nu kanske jag inte behöver ha dåligt samvete då ;)

Fast det är klart... hon har ju inte sett direkt olycklig ut eller tappat i vikt för att hon bara får foder 2 ggr om dagen..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar