fodringar/dag

Sv: fodringar/dag

Mitt fullblod får:

Morgon: Hö, krafft
Lunch: Hö i hage
Middag: Hö, Betfor och Korn
Kväll:Hö, krafft och korn

När jag köpte honom sa förra ägaren att han bara kunde äta ur hönät, och att han var svår att få fin i hullet. Där stod han även på spån.
Nu står han på halm och får äta från backen. Vilket funkar alldeles utmärkt :) Fin i hullet har han oxå blivit:bump:

Det beror ju på hur mycket kraft en häst får, min förra häst som fick högst ett kilo kraft kändes det överflödigt att ha 3 kraftutfodringar. Men ger man sin häst över 2-3kg så känns det nödvändigt med fler kraftutfodringar.

Tycker det låter som ni saknar en kvällsfodring , men det beror det ju lite på fodringstider oxå.

jag har perfekt i mitt stall. (förrutom att jag helst hade velat ha fri tillgång på hö ute)
frukost (hö + kraft) vid 7tiden
lunch (hö)
em (hö + kraft) vid 17-19tiden (varierar lite beroende på när solen går upp och ner)
kväll (hö + kraft) vid 22tiden

Min häst är en av de få som får kraft vid alla tillfällena då kraft ges :)

Messy skrev:
skillnad på raser ju...
många fullblod skulle ju klara av fri tillgång på krafft och hö... frihet under ansvar typ.. men en ponny skulle säkert äta halvt ihjäl sig...

Nu har du snubblat på pennan tror jag... fri tillgång på KRAFFT???? :eek: ;)

Jag var medryttare på ett fullblod förr och då fick hon iallafall på vintern (hon är svår att hålla hullet uppe på) :

mkt lusern, kornkross, mineraler, vitlök och linfrön + 15 kg hö varje dag. Då är hon fin, nästan lite tjock, men det gör inget.

I stallet där min häst står så fodrar vi så här:

Morgon: Hö+kraft
Lunch: Hö
Insläpp: Hö+kraft
Kväll: Hö+kraft

Sedan har de också fri tillgång på halm i hagarna... :) Jag skulle aldrig vilja ha en fodring där de får kraft före hö, på grund av risken för foderstrupsförstoppning!

Messy skrev:
hehe!! men det va en bra "lösning"!!!

min har ju som sagt var alltid hö i sitt hönät, så jag kanske har lite lika dant som ni har?! :)

sen är hon fullblod från banan å van att få så mkt mat att man inte blir hungrig, å maten ligger kvar i krubban tills man har ätit osv.. hon är inte hettsig av sig på mat så att säga....

men hon vill ha mat fler än 2 ggr/dag :(

är det inte långt å stå från 12-19 utan mat?! eller säg 13 eftersom de fåt hö ca 12...

Hö är ju oxå MAT!!

Tycker inte 13-19 är farligt länge, det är 6 timmar, och det är ju mindre än vad de flesta hästar står utan mat på natten.

Deyt är MYCKET viktigare för hästen att den inte står för länge utan grovfoder (alltså hö/silage) än att den får många kraftfodergivor.

2.5 kg är inga problem att dela upp på två givor, man brukar säga max 0.4 kg kraftfoder per 100 kg häst o fodertillfälle.

Lycka till!

nej då, inget snubbel ;)

asså de får ju HINKAR med mat... å många gluffsar ju inte i sig allt på en gång utan sparar å äter under natten å under eftermiddagen...

det är ju inte precis 5dl fibergi om jag säger så ;)

självklart så ställs inte en fibergisäck å en havresäck in i boxen ;)

Med såpass lite kraftfoder som jag ger så är det totalt onödigt att dela upp det. Vi ger som följer:
Ca 06.00 Hö 2 kg
Ca 12.00 Hö 1 kg
Ca 17-18 Hö 1 kg + kraftfoder (4 dl havre, 3 dl betfor och mineraler)
Ca 20-21 Hö 2 kg

Egentligen skulle jag helst vilja att kvällshöet gavs ännu senare, men stallägaren sköter fodringen och då får det bli den tiden.

(islandshästar)

Huntress skrev:
I stallet där min häst står så fodrar vi så här:

Morgon: Hö+kraft
Lunch: Hö
Insläpp: Hö+kraft
Kväll: Hö+kraft

Sedan har de också fri tillgång på halm i hagarna... :) Jag skulle aldrig vilja ha en fodring där de får kraft före hö, på grund av risken för foderstrupsförstoppning!

Men du skriver ju själv att din häst får kraft på morgonen. Går du ut och ger den hö en timma innan du ger den kraft eller hur gör du då?

Messy skrev:
skillnad på raser ju...

fast jag kan hålla med om att galoppörer får j*t mkt mat... men å andra sidan kan man ju inte sluta med det bara så där sen när de itne är det längre, de faller ju ur å de är vana att få mat, å de äter när de vill å så...
många fullblod skulle ju klara av fri tillgång på krafft och hö... frihet under ansvar typ.. men en ponny skulle säkert äta halvt ihjäl sig...

Jag sa inte att dom inte skulle få mat. Bara att dom flesta hästar klarar sig bra på ett bra hö. Kraftfodret brukar vara för ägarens skull mer. ;)

Kraft skulle jag nog inte ge någon häst fri tillgång på.:eek: Hö däremot klarar alla hästar att ha fri tillgång på. Gäller bara att välja rätt hö. :angel:

/Maria

Det behöver inte gå en timme. Efter 10-15 min hötuggande har saliveringen kommit igång och hästen kan få kraftfoder.

/Maria

Vi har också gjort så. Vi fodrade alltid kraften inne och höet ute, tyvärr mest av praktiska skäl, ingen hade tid att vänta på att hästarna åt upp höet först (mina har dock fri tillgång under natten så för dem blev det ju inte kraft innan hö iaf). Men sen var det någon som tänkte till och kom på att ingen i stallet fodrade med så mycket kraftfoder att man inte kunde ge det på en fodring. Så vi lägger ut höet i hagen på morgonen och släpper ut hästarna. Helt lugnt i stallet, inga sparkar och sura hästar... Och har alltså bara EN karftfoderutfodring om dagen.

Det stora skälet till att dela upp kraftfodret på flera givor är om man ger mycket kraft. Annars finns det egentligen ingen anledning.

Messy skrev:
nej då, inget snubbel ;)

asså de får ju HINKAR med mat... å många gluffsar ju inte i sig allt på en gång utan sparar å äter under natten å under eftermiddagen...

det är ju inte precis 5dl fibergi om jag säger så ;)

självklart så ställs inte en fibergisäck å en havresäck in i boxen ;)

då pratar du isåfall fullblod i löpträning eller? jag vet inte hur mycket kraft de får.

Mitt fullblod som är ridhäst står på:

morgon: 3 kg silage (toppvärden)
0,5 kg korn
0,25 kg betfor

lunch: 3 kg silage

middag: 3 kg silage
0,5 kg korn

kväll: 5 kg silage
0,5 kg korn
0,25 kg betfor
mineraler, olja, b vitamin och fosforbalans

Han rids och tränas 6 dagar/vecka. Är rund och musklad.

Fri tillgång på kraft tillämpas faktiskt hos en del uppfödare också. Till en del individer fungerar det, till en del inte. Det är ju lite som att en del hundar kan ha säcken med mat stå framme och en del inte. En stor skillnad är iofs att kraftfoder till häst i för stor mängd kan var farligt. Förhoppningsvis fodrar man vid fri tillgång till häst med ett ganska fiberrikt och stärkelsefattigt fodermedel.

Knapplån
En nylig studie har visat att hästen smälter och tillgodogör sig maten lika bra om man bara fodrar en gång om dagen jämfört med 3 ggr per dag.

För hästens välfärd bör man förståss sprida ut grovfodret över dygnet eller ha fri tillgång men om man bara ser till hur hästen tillgodogör sig maten så räcker det att fodra kraft- och grovfoder en gång.

Alltså, för att haka på Bubblas inlägg, överskrider man inte maxgivan av stärkelse eller koncentrerat protein kan man ge allt kraftfoder en gång per dag.

En annan studie har visat det som Krambanan säger att jr fler utfodringstillfällen desto fler stressmoment. Det bästa torde vara att ha så nära fri tillgång på grovfoder som man kan för den enskilda hästen och så få kraftfoderutfodringar som möjligt utifrån maxdos av ingående fodermedel per gång. HH

Van Weyenberg, Buyse, Janssens The Veterinary Journal in press. HH

Trots att jag vet att hästarna borde får hö före kraft är det inte genomförbart på morgonen i vårt stall. (har huset fullt med barn hemma på morgonen när jag åker iväg och fodrar, så det är rätt brått att komma hem igen!!) Jag har helt enkelt inte tid att vänta på att de ska äta lite hö först, utan de får kraften ute och går sedan och äter sitt hö (fri tillgång). Det är väl bara att hoppas på att ingen blir sjuk av det ......!

precis, i löpträning...

min skulle se ut som ett staket om hon fick samma foderstat som din... tyvärr...så fort hon är i träning så *slurp* försvinner hon... så man måst mata henne!! å därför vill jag ha 3-4 krafftfodringar/dag...

jag tror ändå att många gånger är bättre.... med lite då å då.. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar