fodringar/dag

Messy

Trådstartare
är jag överdriven när jag tycker att det här e för sällan:

frulle: krafft inne på morgonen, hö i hagen

lunch: hö i hagen

middag: hö& krafft inne

jag vill att min häst ska ha krafft 3ggr/dag...

Sv: fodringar/dag

Våra hästar går direkt ut till höt i hagen påmorgonen. Jag skulle aldrig drömma om att ge mina kraftfoder på morgonen. Om dom har stått och ätit hö en timma är det väl ok men inte annars.

oj då, varför? för att de äter för fort?

min har alltid kvar lite hö i hönätet, så då borde hon ju inte vara superhungrig? eller?
skulle du fodra med krafft då? (alltså om de har hönät)

Messy skrev:
är jag överdriven när jag tycker att det här e för sällan:

frulle: krafft inne på morgonen, hö i hagen

lunch: hö i hagen

middag: hö& krafft inne

jag vill att min häst ska ha krafft 3ggr/dag...

Varje kraftfodergiva är en "stress" för hästen. Så ju färre desto bättre (om man inte ger stora mängder och därför måste dela upp det).

Man ska alltid ge hö före kraften så hästen får mekanisk stimuli att producera saliv annars kan den torra kraften lättare fastna på vägen ner. Dessutom är det bra för magen att ha lite grovfoder innan kraftfodret.

/Maria

men vad hände med teorin: många givor men lite varje gång-teorin? :confused:

min får ganska mkt krafft när hon är i träning (nu vilar hon men går ändå på ca 2.5kg fibergi bas)... annars blir hon staket igen... nu ser hon normal-smal ut... å har inte gjort nått sen oktober...

hon är avmaskad, fri tillgång på hö osv osv.. så det är inget FEL på henne :) äter 100ggr bättre nu när hon har matvrakskompisar :D

Hm Mina får
Morgon: Hö och kraftfoder

Lunch: Hö i hagen

Middag: Hö och kraftfoder när de kommer in

Efter borstning/ridning: Liten skvätt kraftfoder

Kväll: Hö och kraftfoder.

Dock är det ju små givor kraft, har vettigt hö så det behövs inte mer än lite korn/havre i burkarna...

Hur många gånger du behöver ge kraftfoder beror helt på hur stor dagsgivan är! Ger man bara ett par dl havre 3 gånger om dagen kan man lika gärna ge allt på en gång...

Ser att du ger 2,5 kg, och det borde ju gå att dela på 2 givor utan problem. Men ge gärna hästarna en liten tuss hö före kraftfodret på morgonen!

Messy skrev:
oj då, varför? för att de äter för fort?

min har alltid kvar lite hö i hönätet, så då borde hon ju inte vara superhungrig? eller?
skulle du fodra med krafft då? (alltså om de har hönät)

Som någon nämde så är strupen förr torr = foderstrups förstoppning. Sedan så har det även visat sig att många hästar får magsår pga. att dom äter kraftfoder på "tom" mage. Har märkt att mina har blivit mkt. lungnare när man kommer på morgonen. Innan så var det ett fasligt skrapande om vem som skulle få först. 3 bekanta till mig har gjort samma sak och märkt att deras hästar med har blivit mycket lungnare både vid ridning och vid all hantering. Samt att dom inte för ett j-kla liv på morgonen. Som sagt, jag kommer ut i stallet och bara öppnar boxdörrarna och alla går lungt och stilla ut till rundbalen. Tyst och mysigt.:banana:

mina hästar får 4 fodringar / dag.....

Morgon: hö + kraftfoder

Lunch: hö

Kväll: hö + kraftfoder

Natt: hö + kraftfoder

Hö ges i sån mängd att det alltid finns lite kvar tills nästa fodring....
Kraftfodret innehåller alltid lite blöt som betfor och lusern (uppblöt och blandat)

hehe!! men det va en bra "lösning"!!!

min har ju som sagt var alltid hö i sitt hönät, så jag kanske har lite lika dant som ni har?! :)

sen är hon fullblod från banan å van att få så mkt mat att man inte blir hungrig, å maten ligger kvar i krubban tills man har ätit osv.. hon är inte hettsig av sig på mat så att säga....

men hon vill ha mat fler än 2 ggr/dag :(

är det inte långt å stå från 12-19 utan mat?! eller säg 13 eftersom de fåt hö ca 12...

precis så vill jag ha!!!
ett insläpp å ett kvälls-mål! inte bara kväll that's it.. :(

ja, men nu vilar hon.. det är i höst jag pratar om :p :D ;) hehe...

förut fick hon massor, å när hon börjar ridas igen så går hon nog av höet =(

kinkig kuse det där... om hon inte har ändrat sina matvanor nu på "matlägret"... de kanske lär sig äta när de bara äter i ett halvår med massa kompisar i hagen :) *hoppas*

mitt sto har väldigt mycket fullblod i sig och väldigt svår född därför får hon äta så mycket hö hon vill + att hon får lusern, betfor, havre , mineraler, linfrön. dock mest lusern då hon behöver gå upp i hullet...

hon får även höet i hönät då hon är väldigt kräsen minsta lilla skit på det och då äter hon inte det så då kan man få kasta ca 5 kg hö /dag istället för att hon får det i magen :crazy:

hon äter väl i snitt ca 14- 15 kg hö /dag... hon får 4 st hönät med 4-5 kg i varje.

jo nu har hon gjort det men det efter att hon fått lusern så det är nog dåliga värden i höet har ingen analys :angel:

Messy skrev:
är det inte långt å stå från 12-19 utan mat?! eller säg 13 eftersom de fåt hö ca 12...

Beror ju på hur mycket de får till lunch. Kanske kan det läggas ut mer hö vid 12 så att tiden utan mat blir kortare?

Messy skrev:
men vad hände med teorin: många givor men lite varje gång-teorin? :confused:

Den är säkert god i grunden men går det till överdrift blir det fel som med allt annat. T ex ska man inte ge för små högivor då detta också blir en stress för hästen (hinner inte bli "mätt mentalt").

De flesta hästar klarar sig utmärkt med att få kraftfoder en gång/dag. Ger man mycket kraftfoder ska man ju såklart dela upp det så många gånger man behöver men jag rekommenderar eg ingen att hälla i sina hästar massa kraftfoder.

/Maria

skillnad på raser ju...

fast jag kan hålla med om att galoppörer får j*t mkt mat... men å andra sidan kan man ju inte sluta med det bara så där sen när de itne är det längre, de faller ju ur å de är vana att få mat, å de äter när de vill å så...
många fullblod skulle ju klara av fri tillgång på krafft och hö... frihet under ansvar typ.. men en ponny skulle säkert äta halvt ihjäl sig...

min får
morgon: hö,kraft
lunch:hö
kväll:kraft,hö
natt: kraft, hö

sen står han på halm så har alltid ngt att tugga sen får så pass mycket hö,så de brukar alltid vara ngt kvar när de e dags för nästa måltid

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar