Fodring efter distansritt

fallon

Trådstartare
Hej,
Hur fodrar ni era hästar efter en distansritt på 5 mil? Att de ska ha vatten och fri tillgång till hö är ju klart, men kraftfoder?Jag har förstått att det är väldigt olika och är nyfiken på hur alla ni erfarna och duktiga ryttare gör. Är själv nybörjare och ska försöka komma ut på banorna i år.

Sv: Fodring efter distansritt

Jag brukar ge en liten giva kraftfoder innan vi lämnar tävlingsområdet. Hästen ska ha varvat ner ordentligt och givan är mest som godis för han varit duktig.
Sedan när vi kommer hem efter att han varvat ner får han ytterligare kraftfoder uppdelat på små givor och med nån timmes mellanrum.
Helst så ska han ut i hagen så han rör på sig. Annars är det bra att ut o gå nån gång under kvällen. Även en stel ryttare kan behöva det ;)
// Linda

Tack Linda! När du säger små givor, är det då den normala givan uppdelat på små el ger du mer som ett slags booster? Eftersom jag hoppas på många intressanta svar är det väl lika bra att lägga till att jag inte är nybörjare på häst. Jag är 45 år och har sysslat med hästar nästan hela livet. Men aldrig på tävlingsnivå, aldrig tänkt den tanken ens. Och jag har ju redan märkt bara av träningen att distansritt kräver mycket av hästen, ryttaren o utrustningen.

Senast ändrad:

De första 36 timmarna efter ritten så skall man ge god tillgång på grovfoder. Ge extra elektrolyter i de första två till tre utfodringarna, med mindre mängd för var gång. Ingen olja i fodret i början, men extra vitaminer och mineraler. Efter 36 timmar ökar man på proteinintaget för hästen för att hjälpa musklerna att återhämta sig och "laga" eventuella småskador i musklerna. Hästen bör vara ute eller promeneras flera gånger per dag.
Detta är rekommendationer från John och Wendy Farnell som haft kurser för distansryttare här i Sverige. Det handlar väl här främst om hästar som går lite längre distanser. Men jag tror att man kan tänka lite likadant ändå även om det bara är en femma. Det är ju nog så ansträngande ändå för den gröna hästen. Betfor ett foder de tyckte var superbra och likvärdigt med grovfoder i sammansättning, gav mycket fiber, menar det. Man kan ju ge det som kraftfoder i början efter ritten, med lite havre alt. kornkross och lägga till vitaminer och mineraler. För att sedan öka på med havren efter 36 timmar.
Hälsning Maja

Till tävlingen brukar jag ha med min en blandning med Fibergi, betfor, morötter och äpplen, blandat i mkt vatten, så det är riktigt söligt. ;)
Det äter hon med god aptit i grinden och efter ritten och även så mkt grovfoder hon vill och vatten förståss.
Då vi kommer hem får hon alltid gå ut, fri tillgång på grovfoder i hagen och saltat vatten.
Till kvällen får hon som vanligt fritt med grovfoder och sin vanliga krafftfodergiva + extra salt i maten.
Så gör jag och det fungerar bra på min häst. Har bara tävlat tom 50 km ännu.

För att vara mer exakt så får han normalt 1½ - 2 kg kraftfoder per dag när han får som mest. Men efter tävling så ger jag mer fast då i mindre givor. Han får massor med grovfoder av stuterivärden och ligger långt över den "normala" kvoten Smb.rp/MJ.
Jag använder mig av havrefria fodermedel Krafft Groov och en havrefri müsli Salsa. Salsan innehåller mer energi och Grooven mer protein.
På tävlingen får han Salsa med rivna morötter (bara lite som godis ca 250g i grindarna och efter). Han ska helst äta mycket gräs eller hösilage.
När vi sedan kommit hem så får han Salsa + Groov + e-vit + b-vit + salt.
Ibland vill han inte äta någon mat som det är salt i och ibland kan han äta väldigt salt mat. Jag försöker blanda i lite salt i maten och ställer in en spann med saltvatten och en spann med vanligt vatten så han själv får välja.
Det är bra att få in en rutin för hästen med maten även om man rider korta ritter. Underlättar till längre tävlingar.
// Linda

Allt beror på hur lång resan och tävlingen är. Men jag är inte rädd för att ge kraftfoder. Å andra sidan får de heller aldrig särskilt mkt till vardags eller tävling.

MEN när jag ger så ser jag till att det är ordentligt uppblött. Har man sett kraftiga foderstrupsförstoppningar så är man avskräckt....

Hej igen!

Jag ger också kraftfoder som vanligt. Mina hästar går alltid på fri hötillgång och har inget behov av att kasta i sig maten, det kan ta flera timar ibland för dem att äta upp en liter havre - för de är vana vid att maten försvinner inte, den är kvar tills de själva vill ha.

I kraftfodret efter en distansritt blandar jag ner salt och vatten. Ger också gärna mycket frukt såsom äpplen, bananer, apelsiner, päron och morötter till exempel. Vissa hästar gillar dadlar också som nyttigt godis :)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
681
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 186
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka