Fodring 2 ggr per dag?

tavla

Trådstartare
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?

Hur kan hästen påverkas av detta?

(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)
 
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?

Hur kan hästen påverkas av detta?

(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)

Skulle aldrig ha det så, men för att veta om det är skadligt eller ej får man ju tänka på vilken sorts hage det är, om det är en jättestor naturhage med en massa sly, gran och gammalt gräs året runt. Har de en halmstation eller ligghall med ätbar foderhalm? Har de halm i boxarna nattetid?

Finns det alltid fri tillgång till något att tugga på behöver det ju inte vara just hö och kraftfoder lika ofta. Är det däremot vanlig rasthage och box med spån/torv är det ju helt förkastligt.
 
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?

Hur kan hästen påverkas av detta?

(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)
Får de halm (eller står på halm som de kan tugga i sig) i så fall är det ok, men annars tror jag faktiskt länsstyrelsen har som riktlinje att hästar ska utfodras minst 3ggr per dygn....(om de inte har smhn eller sånt som förlänger ättiden, eller får väldigt stora mängder. )
 
Det låter inte okej. Hästens mage bör inte vara tom mer än ca 5 timmar mellan fodringar. Dvs att får de t.ex. frukost klockan 7 som de har ätit upp klockan 8, bör nästa mål ges senast klockan 13. Men som andra har skrivit, om de har halm, sly, gräs eller annat att tugga på mellan fordringarna går det bra. Är hästens mage tom för länge och ofta riskerar de bland annat att utveckla magsår och få kolik, dessutom blir det en stor psykisk påfrestning att gå hungrig och sysslolös större delen av dygnet.
 
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?

Hur kan hästen påverkas av detta?

(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)
Måste vara en riktigt snabb ätare som äter upp sitt behov av grovfoder på max 2 timmar eller får dom mindre än 1kg/ts per 100 kg/häst?
 
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?

Hur kan hästen påverkas av detta?

(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)

Menar du att de fodrar kraftfodergiva 2 ggr om dagen eller menar du att det är allt som allt med hö och allt?

För kraftfodergiva kan mkt väl räcka med två gånger beroende på hur mycket hästen får vid varje giva. Hästar har ju liten matsäck och får de stor mängd kraftfoder bör det delas upp på fler givor än 2. Men däremellan bör de få tillgång till grovfoder, som hö, hösilage, halm osv. Eftersom hästens matsmältningssystem är byggt på att fungera med "jämn påfyllning av bränsle". Liten matsäck och låååååååååång tarm.

Med vänlig hälsning

IngelaH
 
Om du menar 2 gånger grovfoder om dagen, ingen halm eller liknande i boxen o inte heller något i grushagen samt att hästen äter upp maten på max 1 h så är det rent djurplågeri. MAX 5 h, 4 h har jag lärt mig, ska det gå mellan fodringarna för att hästen inte ska ta direkt skada av att stå utan foder.

Kan inte din vän ge halm? Eller det är vännen o inte stallets rutiner som är problemet?
 
Hade jag haft hästarna i ett stall där de enbart fodrar morgon och kväll hade jag slängt ut en halmbale i hagen varje dag.
 
Hade jag haft hästarna i ett stall där de enbart fodrar morgon och kväll hade jag slängt ut en halmbale i hagen varje dag.

Ja och i boxen! Det är ju lätt löst liksom. Iaf om man inte har en som måste tokbanta (o därmed fodras med väl avvägda mängder med maxantal timmar mellan).
 
Eller har en häst som hellre svälter än äter halm :crazy:

Ja självklart! Eller rättare sagt, det är så mkt som inte är självklart så det borde jag påpekat - man måste ju kolla hur mkt halm hästen äter o räkna lite på hur mycket den får i sig på ett dygn o så att det är tillräckligt fördelat för att magen åtm ska ha en chans att må bra :)
 
Säger som @RedHyuuga att det beror ju på om hästen har möjlighet att tugga på annat under övrig tid. Majoriteten av oss utfodrar tex inte hästarna alls under sommarhalvåret, så jag ser inte varför det skulle finnas en regel som sägr att vi måste utfodra hästar 3 ggr/dygn. Många som har fri tillgång fodrar inte ens varje dag, det beror ju på hur länge fodret räcker.
 
Får de halm (eller står på halm som de kan tugga i sig) i så fall är det ok, men annars tror jag faktiskt länsstyrelsen har som riktlinje att hästar ska utfodras minst 3ggr per dygn....(om de inte har smhn eller sånt som förlänger ättiden, eller får väldigt stora mängder. )
Länsstyrelsen gör väl inte egna regler för djurhållning? Det är jordbruksverket som reglerar djurskyddslagarna. Och riktlinjer vad gäller hästens utfodring finns att läsa här: http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html
 
Om stallet i fråga har hagar med bete som hästarna vistas i dagtid så ser jag inte varför de skulle behöva utfodras mer än 2 ggr om dan?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 725
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp