Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?
Hur kan hästen påverkas av detta?
(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)
Får de halm (eller står på halm som de kan tugga i sig) i så fall är det ok, men annars tror jag faktiskt länsstyrelsen har som riktlinje att hästar ska utfodras minst 3ggr per dygn....(om de inte har smhn eller sånt som förlänger ättiden, eller får väldigt stora mängder. )En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?
(alltså inte större mängder så det blir fri tillgång utan tar max en timme att äta upp)
Måste vara en riktigt snabb ätare som äter upp sitt behov av grovfoder på max 2 timmar eller får dom mindre än 1kg/ts per 100 kg/häst?En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?
De ingen halm och hagarna är grushagar...
En bekant har sin häst i ett större stall där de fodrar morgon och kväll, är detta ok?
Hade jag haft hästarna i ett stall där de enbart fodrar morgon och kväll hade jag slängt ut en halmbale i hagen varje dag.
Ja och i boxen! Det är ju lätt löst liksom. Iaf om man inte har en som måste tokbanta (o därmed fodras med väl avvägda mängder med maxantal timmar mellan).
Eller har en häst som hellre svälter än äter halm
Länsstyrelsen gör väl inte egna regler för djurhållning? Det är jordbruksverket som reglerar djurskyddslagarna. Och riktlinjer vad gäller hästens utfodring finns att läsa här: http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.htmlFår de halm (eller står på halm som de kan tugga i sig) i så fall är det ok, men annars tror jag faktiskt länsstyrelsen har som riktlinje att hästar ska utfodras minst 3ggr per dygn....(om de inte har smhn eller sånt som förlänger ättiden, eller får väldigt stora mängder. )
Står i grushageOm stallet i fråga har hagar med bete som hästarna vistas i dagtid så ser jag inte varför de skulle behöva utfodras mer än 2 ggr om dan?