Fodra upp arab

Chili

Trådstartare
Hon har en uträknad foderstat men har börjat tappa lite hull nu, ägaren varnade för att hon brukar göra det varje vår. Men vad är bäst att ge då?
Hon äter korn, Krafft, hö och mineraler och lite betfor efter ridning, ingår dock inte i uträkningen. Ska jag öka korngivan? Den är bäst att öka vad jag har hört, eller ska jag öka på höet? Eller kanske införa något annat fodermedel? Är det då bra med någon olja?

Hon rids "normalt", inte för tävling utan för nöjes skull.
 
Sv: Fodra upp arab

Jag har också en arab och jag har också räknat foderstater åt många andra araber. Min erfarenhet av detta är att oftast måste man räkna dom som lite svårare än "normalt" svårfödd annars börjar dom tappa på slutat av vintern. Så räkna om foderstaten så att alla balanser blir rätt men lägg henne lite mera åt det svårfödda hållet så ska du se att hon kommer att ta sig fort tillbaka till normalhull.
 
Sv: Fodra upp arab

Var tappar hon? På överlinjen? Kanske det räcker att byta Grund mot Groov 125 och öka höt en aning?
 
Sv: Fodra upp arab

Lite mer hö kanske? Finns det någon anledning till att hon inte går upp? Jag har två araber, och mitt sto la inte på sig överhuvud taget den första tiden jag hade henne, inte ens på sommarbetet. Men hon var ganska stressad då, tills hon lärde känna mig ordentligt och varava ner, + att jag ställde henne på lösdrift med fri tillgång på hö. Nu är hon i super fint hull, den andra med! :D
 
Sv: Fodra upp arab

jag fodrar min arab med lusernpellets pga att han tunnade ur, Han är jättefin nu :bump:
 
Sv: Fodra upp arab

Vad är det för värden i höet? Med tanke på vilka kraftfodersorter du ger verkar det vara okej kvot på det iaf...
Så du kanske i första hand skulle öka höet? Men huvudsaken är ju att du ökar den totala MJn i foderstaten (och därmed också proteinet), kanske kan höja kvoten en aning? Genom att byta ut Grunden, som någon annan skrev, mot Groov 125. Kanske ge ett halvt kilo mer av Krafften också?
 
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Hon har en uträknad foderstat men har börjat tappa lite hull nu, ägaren varnade för att hon brukar göra det varje vår. Men vad är bäst att ge då?
Hon äter korn, Krafft, hö och mineraler och lite betfor efter ridning, ingår dock inte i uträkningen. Ska jag öka korngivan? Den är bäst att öka vad jag har hört, eller ska jag öka på höet? Eller kanske införa något annat fodermedel? Är det då bra med någon olja?

Hon rids "normalt", inte för tävling utan för nöjes skull.

Jag har nyligen köpt en arab som jag håller på och fodra upp nu, då jag vill ha en häst som har en rundare överlinje och mer muskler. Han var inte i dåligt hull enligt vetbesiktning. Jag tycker han snabbt går upp, med lätt träning och mer av det mesta. Min grund för hästarna är fri tillgång välbalanserat grovfoder, korn/havrekross och betfor, rapsolja, salt samt selen/e-vit. Men det jag gett lite extra av är sojamjöl (vilket jag inte brukar ge till vuxna hästar) och rapsolja. Han har på knappt två månader börjat bli riktigt fin över rygg och rumpa. Så givetvis ökat på havre/kornkross givan.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Hon har en uträknad foderstat men har börjat tappa lite hull nu, ägaren varnade för att hon brukar göra det varje vår. Men vad är bäst att ge då?
Hon äter korn, Krafft, hö och mineraler och lite betfor efter ridning, ingår dock inte i uträkningen. Ska jag öka korngivan? Den är bäst att öka vad jag har hört, eller ska jag öka på höet? Eller kanske införa något annat fodermedel? Är det då bra med någon olja?

Hon rids "normalt", inte för tävling utan för nöjes skull.
Det här kommer att låta sjukt men jag är lite avundsjuk på dom som har problem med att hålla hästarna i hull! Mina två lägger på sig utan problem. De går på lösdrift och har sedan i nov bara ätit hö och haft fri tillgång på mineraler. Tro mig de är inte ens lite magra!!! :cry: Gamla araben var även den väldigt lättgödd!
 
Sv: Fodra upp arab

Men hallå, du ska väl vara glad att dina hästar klarar sig på höet :idea: Din plånbok är i alla fall glad, den slipper betala för allt kraft och kompletteringsfoder ;)
Då slipper du antagligen handla kraftfoder på sommaren med, och då sparar man ju massor av papp :banana:

Jag har en lättfödd häst och hon blir mullig på sommaren när hon bara käkar gräs ute, men det är bara att motionera på så gott det går så håller hon sig någorlunda smärt :)
På vintern är hon perfekt hull på ett bra hö och mineraler, samt motion 4 dagar i veckan.
 
Sv: Fodra upp arab

då tycker jag att du först bara ska byta krafft grunden till krafft grov krafft groov 125, det ger 45 gram smältbara råproteiner mer per kg.. (och 1 MJ mindre)

då får din häst lite mera proteiner.. (dvs om du redan ger ca 1 kg av grunden per dag, ger du bara 100-150 gram är det inte så mycket att yta, då bör du både byta och öka på givan)


och angående betforen.. ge betforen innan du rider istället.. lägg betforen i blöt i kokvatten(tar 5 min för strimlor att svälla klart då) innan du mockar, och låt hästen äta upp det när du borstar och gör iordning hästen.. då får hästen den snabba energin när den behöver det, dvs under träningspasset.. betfor är som dextrosol.. :)
 
Sv: Fodra upp arab

Hej allihopa! Kul att jag fick så många svar och tips. Det var rätt länge sedan jag räknade ut foderstaten, med hjälp av ett program på nätet... Så jag minns ingen kvot eller värdet på höet, och analysrapport ligger väl här nånstans :angel: Jag minns iaf att det var ett mkt bra hö vi fick in!

Jag har en känsla av att jag ger för små givor, speciellt om jag ser till hur de andra hästarna (hbl och vbl) i stallet äter. Men jag tror ändå att jag ska byta till Groov, och samtidigt öka på givan. Enligt uträåkningen skulle hon bara ha 0.5 kg Grund, men kan nog öka på den givan en hel del, likaså kornkrossen.

tack för tipset om betforen! Hon brukar få äta lite hö innan jag rider också för att hon inte ska gå på helt tom mage, men är det bättre att hon inte får något hö alls och bara lite betfor? Räcker det med lite betfor eller måste hon få en rejäl giva (tex 1 liter torrt)?
 
Sv: Fodra upp arab

Givetvis är jag glad över det, men måste de bli smällfeta!!!??? Jag hade förstått att de skulle blivit feta om de stått och pressat hö hela dagarna men det har de inte gjort! De är som fjällkor: Suger upp näring ur allt!:(
 
Sv: Fodra upp arab

Zmulan skrev:
Givetvis är jag glad över det, men måste de bli smällfeta!!!??? Jag hade förstått att de skulle blivit feta om de stått och pressat hö hela dagarna men det har de inte gjort! De är som fjällkor: Suger upp näring ur allt!:(
bilder? :cool:
 
Sv: Fodra upp arab

Så! Nu har jag räknat ut en ny foderstat, hittade analysrapporten :) Fick det till 8 kg hö, 0,5 kg Krafft Groov 125, 0.2 kg betfor, 0,5 kg korn och 30 g. mineral röd. Tycker det blev lyckat, behöver inte köpa något jag inte redan hade, utan bara byta ut lite.

Tog lite halvkassa bilder på hennes rygglinje idag, där hon blivit mkt kantig... Ska lägga ut dem, så får ni se om jag bara är nojig men hon var mycket mer rund innan!
 
Sv: Fodra upp arab

Så nu har jag fått upp några bilder. Tog med mobilen så hela hästen fick inte plats :angel: Sen finns det ju alltid risk för att bli sågad för att hästen ser för j*vlig ut, men jag är iaf medveten om det hela.

I höstas:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/helkropp.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/helkropp.jpg

Idag efter ridturen:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/P02-04-06_12.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P02-04-06_12.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 242
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 693
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp