Fodra upp arab

Sv: Fodra upp arab

Nu är det ju lite olika vinklar på bilderna men nog såg hon rundare och finare ut i höstas...

Räknade du på Hippocampus? Det programmet går strikt efter "normhästen" vilket inte passar de flesta riktiga hästar. Vad har du för kvot på foderstaten och även värden på höet om du vill lägga ut dem annars kan du PM:a.

Det är ju så ibland att man tror att det är pälsfällningen som är boven i dramat men lika ofta är det bristerna i vinterns foderstat som visar sig framåt febr-mars.
//marti
 
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Så nu har jag fått upp några bilder. Tog med mobilen så hela hästen fick inte plats :angel: Sen finns det ju alltid risk för att bli sågad för att hästen ser för j*vlig ut, men jag är iaf medveten om det hela.

I höstas:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/helkropp.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/helkropp.jpg

Idag efter ridturen:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Equinella/P02-04-06_12.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P02-04-06_12.jpg
Så fin färg.....stickelhårig eller vad heter den...jätte fin.:love:
 
Sv: Fodra upp arab

Jag vet, tänkte inte så noga när jag tog bilderna att de kanske skulle gå att jämföra med någon äldre bild. Men jag tycker verkligen att hon blivit tunnare, tom. höftbenet sticker ut lite.

Nu har jag ju lagt undan alla pappren igen :smirk: Ända uppe på övervåningen ligger de undanstoppade *väldigt lat såklart*.
Det är möjligt att Hippocampus program är lite bristfälligt, men jag är inte heller ute efter en perfekt uträknad foderstat som ska följas in på varje liten decimal, så jag tycker att det funkar. Får se om ett tag ifall det har gjort någon skillnad!
 
Sv: Fodra upp arab

Tack så mycket :) Tror det heter flugskimmel... Sa att hon var brunskimmel först men det var visst fel :p Men det är inte så många jag träffat på som har den färgen...
 
Sv: Fodra upp arab

nej det räcker oftast med en liten giva, 200 gram lär väl bli runt 1 liter uppblött så det blir nog bra.. och du kan ge en liten tuss hö också samtidigt :)

jag tycker att ditt kraftfoderförslag ser bra ut.. skulle hon inte gå upp så är det bara att öka på grooven ½ kg till :)
 
Sv: Fodra upp arab

Det är inte alltid en uträknad foderstat verkligen räcker till för att hålla en känslig häst i hullet, speciellt under fällningstider/kraftiga väderombyten som tär. Då får man måtta på lite mer mat med ögat.

Öka i första hand grovfodergivan - kan du så ge hästen fri tillgång till hö, eller åtminstone se till att kvällsgivan hö räcker ända fram till morgonen, så har du större chanser att hon fettar på sig i ett stadigt tempo.

Har du redan max högiva som hästen kan pilla i sig så kan du öka givan av korn eller kraft, och vid behov lägga till lusernpellets eller hack som är bra för spinkiga hästar.

Min lika känsliga arab står nu på 7 kg hö (räcker ända fram till morgonfodringen) + fri tillgång hösilage i hagen samt 3 kg kraftfoder/dag (havre, korn, proteinpellets, olja, betfor) och går långsamt upp i vikt trots att hon fäller som ett svin! ;)
 
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Så! Nu har jag räknat ut en ny foderstat, hittade analysrapporten :) Fick det till 8 kg hö, 0,5 kg Krafft Groov 125, 0.2 kg betfor, 0,5 kg korn och 30 g. mineral röd. Tycker det blev lyckat, behöver inte köpa något jag inte redan hade, utan bara byta ut lite.

Tog lite halvkassa bilder på hennes rygglinje idag, där hon blivit mkt kantig... Ska lägga ut dem, så får ni se om jag bara är nojig men hon var mycket mer rund innan!

Det var inte mycket mat om du vill få upp hästen i hull. Mer grovfoder framförallt, om värdena är bra vill säga. Det är protein din häst behöver, betfor som du fått rekommenderat, innehåller inte mycket av det.

Hälsning Maja
 
Sv: Fodra upp arab

Ett litet fel hade visst smugit in, det skulle vara 1 kg Krafft Groov. Det kanske inte ses som så mkt, men man måste börja någonstans. Har fått hem nytt hö nu, i balar :) Har hela vintern packat löshö i IKEA påsarna, blir lätt att man tar lite mindre då för det får ju inte plats över 5 kg i dem. Men har smyg-börjat med balarna för att araben ska få mer på kvällen medan de andra fortfarande äter löshö tills det tar slut (säg inget till pappa ;) ).

De kan dessvärre bara få två mål per dag men på morgonen får de rejält med hö. De lämnar rätt mycket och kommer tillbaka vid lunch och äter resten. Så där kan jag inte ändra givan eftersom det inte bara är mina hästar i hagen, men på kvällen ska jag öka ytterligare lite (ger nu 5 kg).

Och förresten angående betforn, den får hon bara för att snabbt få energi till träningen eftersom hon varit lite hängig, antagligen pga. att hon tappat vikt. Den har inte så mkt att göra med själva viktuppgången. Är det förresten nån som vet om betfor innehåller mono-, di- eller polysackarider?
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Det är möjligt att Hippocampus program är lite bristfälligt, men jag är inte heller ute efter en perfekt uträknad foderstat som ska följas in på varje liten decimal, så jag tycker att det funkar.
Det var inte meningen heller! Även om man har en uträknad foderstat så är det inte decimalerna som avgör.

Att jag (och flera med mig i denna tråden) frågar om kvoten beror på att det är ganska viktigt att veta om det är mer energi (Mj) eller mer protein din häst behöver, eller kanske rent av en kombination av båda...
//marti
 
Sv: Fodra upp arab

Jag tror rent spontant, och med hjälp av bilderna du lagt ut, att hästen går på en för låg kvot (för lite protein i förhållande till energi) samt för lite foder överhuvudtaget.

Men det går bara att avgöra om du berättar vad det är för värden i höet och vad han har gått på tills nu ( alla fodermedel och MÄNGD av allt).
Då kan man se vad som kan vara problemet!

När du räknade om foderstaten - hur mycket MJ ökade du med? Kollade du kvoten mellan smbrp/MJ denna gången?
 
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Tack så mycket :) Tror det heter flugskimmel... Sa att hon var brunskimmel först men det var visst fel :p Men det är inte så många jag träffat på som har den färgen...

Jag har också en prickig (flugskimmel) arab.... Och hon är ännu prickigare än din...:o
 
Sv: Fodra upp arab

Jag har en arabhingst som står på 1 liter hippo alfa och sedan så har vi 3 arabston som går i avel och ett connemara sto på 25 år. Alla står på hippo breed. Ingen har fallit ut vare sig på höst eller våren. Snarare så är dom för tjocka. Men vi har fri tillgång på hö med.
 
Sv: Fodra upp arab

Chili skrev:
Jag vet, tänkte inte så noga när jag tog bilderna att de kanske skulle gå att jämföra med någon äldre bild. Men jag tycker verkligen att hon blivit tunnare, tom. höftbenet sticker ut lite.

Nu har jag ju lagt undan alla pappren igen :smirk: Ända uppe på övervåningen ligger de undanstoppade *väldigt lat såklart*.
Det är möjligt att Hippocampus program är lite bristfälligt, men jag är inte heller ute efter en perfekt uträknad foderstat som ska följas in på varje liten decimal, så jag tycker att det funkar. Får se om ett tag ifall det har gjort någon skillnad!


ALLA program är bristfälliga...

Jag menar...
Dom går efter var "standard" hästen behöver. Jag tycker att just hippocampus program räknar för lågt om jag sätter min häst som svårfödd i normal hull och utfodrar från de som den säger så skulle min arab bli smal.
När du laggt in hästen i programmet...
Har du satt den som svår eller normalfödd?
Smal eller normal hull?
 
Sv: Fodra upp arab

Min arab och arabkorsning har tidigare alltid börjat tappa hull mot slutet av vintern, men de senaste åren har jag ökat högiven med ca 2 kg + 1 liter lusern pellets per dag och häst och dom har hållit sig jättefina i hullet.
 
Sv: Fodra upp arab

Tänkte ta upp den den här tråden igen, för det har gått en månad på den nya foderstaten och inte så mkt har hänt. Möjligtvis att hon har gått upp lite/musklat sig lite, men inget markant direkt. Att hon musklat sig beror nog mer på att jag äntligen har lärt mig rida henne i form och hon jobbar mer även om jag rider lika mkt som förut.

Jag skrev henne som svårfödd och smal i programmet.

Fick tips av de i stallet att köpa sojapellets, det hade de gjort när deras hästar inte ville gå upp och då gick de upp rätt snabbt och blev fina i hullet. Men kan man bara köpa det och slänga in det i foderstaten utan att räkna om allt?

Eller ska jag helt enkelt vänta på gräset och öka på nuvarande krafft giva med 0,5 kg? *fundersam*
 
Sv: Fodra upp arab

Prova att höja groven 0,5 kg! Är ju inte så långt till betet nu.

Jag är nyfiken på vad ditt hö innehåller :p
 
Sv: Fodra upp arab

Jo jag har höjt på givorna lite, både Krafft och korn. Om man jämför vad de andra i stallet ger sina halvblod (som iof tränas o tävlas lite) så får min häst ingenting. De får hur mkt mat som helst. Har börjat med B-vitamin med och lite vitlökspulver.

Men iaf, igår tyckte jag hon såg finare ut än vanligt. Även samma sak idag, känns som över-natten-syndromet. Men idag var hon halt, så hon var bara sur och fick boxvila, så imorgon kanske hon är ännu rundare ;) Lite lycka i olyckan, liksom.

Och höanalysen ligger fortfarande på mitt rum. Begravd bland allt annat skräp :p Men det är inget dåligt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 242
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 693
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp