Fodra med nyslaget inplastat gräs!?

gyllebo

Trådstartare
Vår hyresvärd i stallet vill att vi fodrar hästarna med det nya gräset som i dagarna skördats och plastats in. Jag har lärt mig att efter två månader kan man börja använda det nya höensilaget. Vad är rätt eller fel ? Hästarna betar några timmar om dagen och behöver lite hö till natten och morgonen.
Tacksam för svar!

Sv: Fodra med nyslaget inplastat gräs!?

Hmm... vad jag har lärt mej så är det väl en viss tid innan det går att använda...

Men jag kan inte svära i kyrkan på hur lång tid, men jag har också 2 mån i bakhuvudet... men det måste väl finnas nån här inne som sitter inne på den kunskapen...

Mvh Domino_s

Problemet är att balarna inte har konserverats färdigt och öppnar man dem så blir de snabbt en komposthög.
// Linda

Som Linda skriver så är det ett konserveringsproblem, inte ett utfodringsproblem. Det går alltså alldeles utmärkt att fodra med det nyinplastade gräset men det måste gå åt i stort sett på en gång.

/Sara

Tack för era svar! Efter två dagar känns det nu lite varmt inne i storbalen. Jag har inte fodrat mina egna med detta hö, jag vägrar. Att det ska vara så svårt att göra rätt och undvika riskerna med att fodra sina hästar sjuka. Blir så ledsen!

Det är ju som andra sagt inte farligt i sig att fodra med snyslaget hö, det är ju som sagt helt vanligt gräs i en plastpåse, typ. Men som tidigare sagts så börjar det brinna (förmultna) väldigt fort om man släpper till syre genom att öppna balen, och om det börjar bli varmt inne i balen nu har nedbrytningsprocessen satt igång, på samma sätt som det gör i en gödselstack när man ser hur det ångar om den när det är kyligt på morgonen.

Kl

Våran bonde gör alltid några storbalar torrhö så vi kan stödfodra när det är varmt. Senare mot hösten använder vi hösilage tills det luktar illa då slänger vi den och öppnar ny.

Om man har möjlighet att sprida ut den nyöppnade balen och torka den till hö kan det fungera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 144
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4