Fodra med jäst?

gunhild

Trådstartare
Ngn som gör det? Läste på en annan känd sida att forskare kommit fram till att vanlig jäst har en gynnsam effekt på magen och tänkte testa men hur mkt ska man ge? Hur mkt ger ni? Har gett det för en massa år sen och gav då en halv per dag men vet ju inte om det var "rätt" :confused:

Sv: Fodra med jäst?

Jag brukar fodra med jäst när hästens mage är i olag. Då ger jag 1/2 paket om dagen tills magen verkar stabil och ger sedan 1/4 paket per dag i ytterligare några dagar. Till vardags får hon inte jäst.

Nja, det är väl mer sagt att 10g räcker för att stabilisera tarmfloran?

Eller vad skulle hända enligt din källa om man gav mer???

De flesta (alla) jag vet har gett ½ pkt (25g) minst/dag och det är säkert mest av bekvämlighets skull.
Jag har gett hästar med kraftiga störningar ett pkt (50g) och upplevt att det blivit snabbare resultat men även om det räckt med 10g även i de fallen så har det knappast gjort någon skada.

Jag ger ca 1 paket om dagen och det funkar verkligen super! hästarna brukar reagera när det blivit nyskördat hösilage och våra balar har ganska starka värden och då får dom flesta hästarna lite dåliga (rinniga) magar. Med med jäst så stabiliseras det direkt.

Min förra häst fick länge 1 pkt om dagen men det hjälpte inte alls. Dock när jag bytte stall senare så blev han plötsligt otroligt mycket bättre i magen, vet inte om det var grovfodret (men det innan hade ju 5 andra ätit utan problem..) eller miljöombytet som gjorde det.

Jag brukar ge jäst ½ pkt om dagen och vid foderbyte eller andra omställningar ett helt paket för att förebygga och det har funkat bra.

Nu har jag bytt stall sen 2 månader tillbaka och avföringen har, utan jäst, blivit mycket fastare trots samma hö. Konstigt vad ett miljöombyte kan göra. Jag förstår inte riktigt vad det kan bero på:confused:

Det går bra med torr jäst. Jag ger från en stor spann med torr jäst. Jästen kan säljas under namnet Jäst( men se då till att den är levande/aktiv, foderjäst säljs avdödad ofta), bryggerijäst, Yea-sacc, yeasacc, eller Saccharomyces cerevisiae.
Jag tycker det är smidigt och billigare att ha det torrt hemma i spann. :-)

Bakjäst är fullproppad med B-vit så jag ger min häst en ett helt paket över hela fällningen, börjar några veckor innan och sedan ½ året runt med uppehåll lite då och då. Eftersom B-vit är vattenlösligt så kissar de ut överskottet om de får för mycket.

Min förra tävlingshäst var extrem korsförlamningshäst och hon fick ett paket dagligen i flera år. Det hjälpte mycket. Istället för att spruta Beviplex så bytte vi till jästen och det blev lika bra. Lättare, snällare mot hästen och plånboken. :) Vid korsförlamningsfall så fick hon ett helt paket morgon och kväll.

Ok men hur mycket ska man ge av den då?? var mest för att jag glömde köpa färsk jäst i affären men jag har tre påsar torr jäst(bakjäst) hemma...

Pållen har känslig mage så hon får 1/2 pkt om dagen som underhåll. Under värsta pälsfällningen och om hon är dålig i magen får hon 1 pkt/dag. Att pälsen blir fin är en bonus. Det var häftigt att se förändringen den första tiden jag började ge jäst, fläck efter fläck blev mer och mer silverglänsande (grå häst):laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar