Fodra med havre

Sv: Fodra med havre

I mina trakter säger folk dock att "havre är inte bra för hästarna" och väljer andra foder. Ingen har dock, hittills, kunnat motivera varför havre inte skulle vara bra.

Havre är stärkelserikt och hästen kan bara spjälka en begränsad mängd stärkelse i tunntarmen. Blir det för mycket går det vidare till grovtarmen och skapar störningar.
Därför. :p

*kl*
Stärkelsehalten i havre är ju lägre än i korn och vete. Vilket oftast är det som färdigfoder innehåller mycket av.

Stärkelseinnehåll g/kg ts:
Havre 338
Korn 518
Vete 644
Morot 0

Sockerinnehåll g/kg ts:
Havre 10
Korn 24
Vete 31
Morot 600

Men processat foder kan ju underlätta spjälkningen och därför fungera bättre för hästmagen. Kan märka en skillnad vid större givor havre vs. pelleterat på vissa hästar men i regel tål hästar havre alldeles utmärkt även om magen gillar grovfoder allra, allra bäst förstås!

Men jag vet att havre & mineraler tillsammans med bete dygnet runt fungerar även för högpresterande travhästar och inget kraftfoder är prestationshöjande för då skulle det vara doping. Det handlar om att tillfredsställa hästens näringsbehov och det är ju olika beroende på häst och grovfoder vad som passar bäst. Men jag skulle absolut ge havre i första hand tillsammans med betfor/lusern/olja beroende på behov innan jag köpte kraftfoder för 900 kr/mån. Eller, fel, I första hand skulle jag lägga pengarna på det allra bästa grovfodret jag kunde hitta (i mitt fall ett energirikt), det sparar man mycket pengar på.

Mvh/Somi

Jag vill inte fodra med havre pga. den ökade halten mögelgifter de senaste åren. SLU utför stickprov varje år, och de senaste åren har halten mögelgifter i havre ökat drastiskt. Förra året innehöll mer än hälften av Sveriges havre över EUs gränsvärde.

Toxinerna T-2 och HT-2 tillhör en grupp av mykotoxiner, trichotecener, som bildas av fusariumsvampar i säden redan på fältet. Det går inte att se eller lukta på havren för att avgöra om den är angripen och innehåller toxiner. Analyserna för T-2 och HT-2 toxin är relativt dyra. Kontaminering med T-2 och HT-2 toxin är tyvärr vanligt även under år med relativt goda odlings- ocg skördeförhållanden. Gräbsvärden för toxinerna kan komma att införas inom EU under 2008.

Trichotecener är mögelgifter som är förhållandevis vanliga i havre men förekommer även i korn och vete. Trichotecener är mycket giftiga eftersom de hämmar proteinsyntesen i cellerna.

Det är särskilt snabbt delande celler, som blodceller i benmärg och celler i slemhinnor, som drabbas av T-2 och TH-2.
Det är inte alltid lätt att hitta effekter av toxinerna på enskilda organ eftersom toxinerna ofta uppträder i låga nivåer. Däremot kan förändringar i djurens "produktion", beteende och ökad känslighet för infektioner vara möjliga tecken på att det finns låga nivåer toxiner i fodret"

Utdrag ur "Foderbladet häst" nr. 6 07 (ges ut av SLU)

Jag har en väldigt känslig bronkithäst som reagerar på havren. Men små mängder havre till en mindre känslig häst är nog inte nått man behöver oroa sig väldigt mycket över. Dock kan det vara bra att tänka på att större delen av alla krafftfoder innehåller en ganska stor andel havre, så om man vill utesluta havren ur foderstaten så får man ta en extra koll på innehållsförteckningen.

Jag själv förstår kanske inte riktigt meningen med att ge havre. Om jag vill tillföra protein så skulle jag ge lucern som är ett grovfoder, och om jag vill tillföra mer energi skulle jag ge betfor. På så sätt slipper man nackdelen med stärkelse som spannmålen innehåller. Dock är havre betydligt bättre än t.ex. korn på den fronten. Havre har en högre fetthalt och en lägre halt stärkelse än korn.

Dock skulle jag inte säga att anledningen till att folk ger färdigfoder istället för havre är den ökade halten mögel i havre. Absolut inte, tror väldigt få vet det! Skulle snarare tro att anledningen är folks bristande foderkunskaper kombinerat med foderföretagens marknadsföring. Alla vill vi ju förhoppningsvis ge våra hästar det bästa, och foderföretagen gör allt för att vi ska tro att just deras foder utför mirakel.

Senast ändrad:

Jag behöver inte mera MJ, bara mera protein och då passar inte havre.

Samma för oss, är oftast proteinet som det brister på grovfodret och då ger vi pellets och lusern med kvoter som är lättare att få att stämma med höet. Sedan funkar inte mina hästar så bra på havre, det blir mycket i huvudet på dem då.

jag tycker inte om havre. massa stärkelse och energi, det finns bättre foder nu. dessutom behöver inte mina hästar extra pigghet. väljer havrefri müsli istället där all säd är värmebehandlad.

Hej hoppas att någon kan hjälpa mig varför fodrar man inte längre med havre+betfor samt mineraler längre?

Är det för havren är för ojämn i kvalité? Jag fodrar idag med staypower och build up (dodson) och min häst är jätte fin på det (rund och musklad) jag tycker dock att det är för dyrt går på ca 900 kr i månaden. Det jag nu undrar är om jag kan fodra med havre och tillsatser och få samma resultat? (givetvis vet jag att det beror mycket på hur grovfodret ser ut)

Jag tycker du ska prova att ge din häst havre, betfor och mineraler samt vitaminer. Det är både billigt och enkelt! Man behöver inte ge lika stor mängd men ändå får hästen i sig allt den behöver. Prata med din återförsäljare av foder, de är ofta kunniga. :)

Själv fodrade jag såväl min förra ponny, ett fullblod och mitt nuvarande halvblod med havre och betfor, och det har gått bra med alla. Givetvis ska man ge en lagom mängd av allt för att hästarna ska tillgodogöra sig fodret så bra som möjligt. Havre köper jag alternativt får jag av samma bonde jag köper hö av, mycket praktiskt!

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Build up gav jag i vintras (ungefär en säck) och köpte då av en i stallet som kunde beställa genom jobbet. Vi var 3 pers i stallet som provade, de andra som provade en längre tid tyckte detta var super, jag vet inte. När vi flyttade till olika ställen valde vi av flera olika anledningar att sluta.
Nu ger jag havre, betfor, salt, olja och mineraler. Men jag ska sluta med havren så fort den tar slut. Den behövs inte.

Du kan väl ge betfor, olja, salt och mineraler, ev. havre om han inte diggar att bara äta betforn.
Så skulle jag nog gjort, ger inga färdigfoder eftersom priset på betfor är bättre, tkr även betfor är bra :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 982
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: daphna
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 219
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka