Fodra med halm....

M

marbella ryttare

vem gor detta och varfor?
har aldrig hort talas om nagot liknade...
ar det bara jag som ar helt bakom flotet :eek: eller ?
jag har kopt en hast som bara fatt lite ho mest halm...
hasten ar helt frisk inga sjukdommar eller nagot....du som vet skriv pleas...:bow:

Sv: Fodra med halm....

Mycket fibrer i halm som är bra för hästens mage..
Har man ett högt näringsvärde på sitt grovfoder och kanske inte kan ge så mycket grovfoder som man igentligen vill så kan man "blanda" ut grovfoder med halmen, på så vis får hästen mer att tugga på..

Det går utmärkt att fodra med halm, det är mycket fiberrikt och de flesta hästar tycker att det är gott.

MEN! Det innehåller i princip inget protein alls, så man måste antingen blanda det med ett proteinrikt grovfoder eller ge något proteinkoncentrat.

Man kan även ammoniakbehandla halmen för att "tillsätta" protein, men det blir ett ganska ensidigt foder som inte är lämpligt att ge utan tillskott ändå.

jag fragade de forra agarna och de sa att det var for att ho inneholl for mycket energi ....
sa att dom fodrade henne med halm sa att hon skulle vara lagom tjock och lugn....:smirk:

För att kunna ge en lättfödd häst mer mat och mer att tugga på är det ypperligt att utöver hö ge även halm av god kvalitet. Alla hästar kan inte gå på stora givor hö.

Det stämmer ju säkerligen, för halm innehåller oftast bara ca hälften av energin i ett vanligt, svesnkt hö.

Men som sagt, man kan inte ge enbart ren halm. Har hästen inte fått något annat att äta?

Förra året hade vi superhöga värden i hösilaget. Blandade det därför med halm för att få ner proteingivan. I år har vi alldeles för låga värden i stället, så nu blir det till att lägga till lusern för att få upp proteinet. :crazy:

jag fragade de forra agarna och de sa att det var for att ho inneholl for mycket energi ....
sa att dom fodrade henne med halm sa att hon skulle vara lagom tjock och lugn....:smirk:

Ja ofta innehålelr hö ganska mycket energi vilket gör att man inte kan ge tillräcklig mängd stråfoder för en lättfödd häst att tugga på och att magen ska hållas igång.
För att magen ska hållas igång är absolut minimum att ge 1kg TS grovfoder per 100kg häst. Rekommendationen är dock att ge 2kg TS per 100kg häst för att de ska må bra på alla sätt - de är ju av naturen gjorda för att tugga väldigt många timmar av dygnet ( i det vilda uppemot 18timmar om dygnet) och behöver tugga mycket för att må bra.
Detta kan dock vara omöjligt till en lättfödd häst... Man kan uppnå det lättare med halm. (1kg halm ger ca 5MJ och 90% TS medans hö innehålelr 84% TS och ca 8MJ)

Men jag antar att den t ex fått lusern som proteinkomplement till halmen? Annars lär den ha tappat alla sina muskler! (det räcker inte med t ex spannmål, det är inte särskilt proteinrikt)

Utomlands är det dessutom ofta brist på HÖ ( tex mellan- och sydeuropa) så det är inte alls ovanligt att hästarna får bara halm som grovfoder.

Kanske lite off topic, men...
Hur fungerar det med ammoniakbehandlad halm till hästar? Bildas det aminosyror i halmen när man behandlar den med ammoniak? Eller kan hästarna utnyttja kvävet till protein?

vi fodrar med hösilage och foderhalm. hösilaget är så bra att det inte behövs så mycket av det men vi vill att hästarna alltid ska ha något att tugga på. sen är det bra för deras magar.

nej ...tyvar har hon bara fatt lite skit halm och kratfoder som ar e blanding av havre/pellts..ingen salt inga mineraler...ush jag blir sa arg...men tyvarr ar det sa det ar har i spanien...

nej ...tyvar har hon bara fatt lite skit halm och kratfoder som ar e blanding av havre/pellts..ingen salt inga mineraler...ush jag blir sa arg...men tyvarr ar det sa det ar har i spanien...

Aha det är alltså i Spanien?! Men då är det inget ovanligt... Där har dom väl knappt nåt hö?
Men är du säker på att den inte fått SALT ens en gång? I det varma landet?

När jag var i Spanien (Torrevieja, södra östkusten) i ett stall berättade de svenska hästtjejerna att där fanns väldigt dåligt med hö, hästarna fick typ bara en kaka (1-3kg?) var om dagen, sen fodrades de med halm resten. Åsså fick de havre eller nåt sånt.
Vilken proteinbrist dessa hästar torde ha! Det räcker ju inte ens med flera kilo (3-4kg) spannmål för att täcka proteinbehovet...
Hästarna ser ut därefter också. :crazy:

Det är tydligen SVINDYRT att ha häst där nere?
GÅR det att få tag på hö ens en gång?
Tjejerna berättade också att det finns väldigt liten tillgång av hästfoder ö h t. Finns lusern? Soja?

Kanske lite off topic, men...
Hur fungerar det med ammoniakbehandlad halm till hästar? Bildas det aminosyror i halmen när man behandlar den med ammoniak? Eller kan hästarna utnyttja kvävet till protein?

Vad är ammoniakbehandlad halm? varför gör man det?

Liknande trådar

Hästvård Fick hem en hast idag som har varit pa bete i ca 3 manader. Han hade dragit av sig ett par skor och hovarna sag daliga ut, sa...
2
Svar
25
· Visningar
8 410
Senast: sthu
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: daphna
·
Ridning HejHej, bara jag igen. *vinkvink* Lite mer liv har an dressyrforumet, och mkt tekniskt tal har, sa tyckte traden passade bast har inne...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 326
Senast: flashlight
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 574
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka